Nominace COTY 2011 - Mitsubishi ASX

Nominace COTY 2011 - Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX 1.8 DI-D na pláži v Tannisby

Mezi kompatnímu vozy SUV, nominovanými do soutěže o evropský Vůz roku 2011, je také japonská novinka Mitsubishi ASX, která pro nás byla příjemným překvapením…

 

Snad jediná výtka patří příliš dlouhé době od představení konceptů Mitsubishi k zahájení sériové výroby. Platí to rovněž o kompaktním crossoveru ASX, jehož označení značí Active Smart Crossover. Vychází ze studie Concept-cX, jež zářila na autosalonech ve Frankfurtu a Tokiu, ale už v roce 2007! Dlužno říci, že sériový model ASX se poněkud změnil, je hlavně praktičtější (a delší), ovšem od schválení definitivní podoby v únoru 2008 také nějaký čas uplynul. Je to o to nepochopitelnější, když Mitsubishi Motors hovoří o urychlení vývoje, neboť většina jejích výrobků je postavena na flexibilní platformě Project Global pro středně velké a kompaktní automobily, vyvinuté ještě s Chryslerem! Projekt zahájený v roce 2004 tedy poskytl technický základ mj. dnešním automobilům Mitsubishi Lancer, Outlander, Delica a ASX, nemluvě o jiných (např. Dodge Caliber, Jeep Compass/Patriot). V únoru 2010 byl uveden na japonský trh automobil Mitsubishi RVR, který nyní přichází do Evropy jako ASX. Výroba se rozběhla na stejné lince v Okazaki s novým Outlanderem, s nímž má ASX téměř 70 % společných dílů. Samozřejmě těch, jež nejsou na první pohled vidět...

Mitsubishi ASX patří do segmentu C, Outlander do většího D, ovšem mají shodný rozvor 2670 mm. Hned v úvodu uveďme, že první jízda u německého Treburu, kde sídlí evropské výzkumné a vývojové středisko Mitsubishi Motors, nás potěšila. Nový ASX se velmi příjemně řídí, má dobré jízdní vlastnosti i ergonomii interiéru a také dostal nejnovější motory z portfolia značky. Patří k nim zejména vznětový 1.8 DI-D MIVEC, první diesel pro osobní vozy s variabilním časováním sacích ventilů MIVEC (Mitsubishi prověřil u dieselů pro užitkové vozy), výsledek spolupráce Mitsubishi Motors a Mitsubishi Heavy Industries. Tento čtyřválec o výkonu 110 kW (150 k)/4000 min-1 byl také pod kapotou obou testovaných automobilů (viz naše snímky), samozřejmě s trvalým pohonem všech kol (bude se dodávat i verze 2WD s předním pohonem) a šestistupňovou manuální převodovkou (samočinná zatím v nabídce chybí, původní studie Concept-cX má slabší diesel 1.8/100 kW s dvouspojkovou šestistupňovou TC-SST). Nové diesely mají přeplňování turbodmychadlem s proměnnou geometrií, přímý vstřik common rail, nízký stupeň komprese 14,9, čtyřventilový rozvod DOHC a hliníkový blok i hlavu válců. Menší typ 4N13 se poprvé uplatnil v ASX, větší 4N14 o objemu 2268 cm3 (vrtání x zdvih 86 x 97,6 mm) a výkonu až 140 kW (190 k) postupně dostanou další vozy Lancer, Outlander atd. Vznětový motor 110 kW (150 k) pro ASX disponuje točivým momentem 300 N.m v rozsahu 2000 až 3000 min-1, který do 2500 min-1 zachovává i připravovaná verze s nižším výkonem 85 kW (115 k)/3750 min-1. Na příznivé spotřebě paliva se podílí samočinný systém vypínání motoru Stop/Start, pro verzi 4WD výrobce uvádí spotřebu EU 6,9/5,0/5,7 l/100 km.

Evropským příznivcům benzinu připravil výrobce zážehový motor 1.6 MIVEC o výkonu 86 kW (117 k)/6000 min-1, ovšem jen s předním pohonem a pětistupňovou převodovkou; v Japonsku je k dispozici ještě zážehová osmnáctistovka, a v Rusku, kde je levný benzin, sází ASX na dvoulitr (motory z Lanceru). Lze volit pohon předních nebo všech kol (se vznětovým motorem), na český trh přijíždí ASX 1.8 DI-D 110 kW 4WD už od června ve třech stupních výbavy Invite, Intense a Instyle; přičemž za příplatek padesát tisíc korun je Instyle Navi s navigačním systémem MMCS. Další varianty, včetně 1.8 DI-D s nižším výkonem a zážehové 1.6, budou následovat později. Základní výbava zahrnuje automatickou klimatizaci včetně chlazené schránky před spolujezdcem, sedm airbagů (i kolenní pro řidiče), samočinné vypínání motoru Start/Stop, stabilizační systém M-ASTC, palubní počítač, dálkové centrální zamykání, vstupy AUX/USB, výškově a podélně nastavitelný volant (konečně, Mitsubishi!), tempomat, závěsy Isofix vzadu, tříbodové pásy pro pět cestujících, asistentční systém rozjezdu ve svahu, elektrický posilovač řízení atd. Za příplatek, či v nejvyšší výbavě, jsou k dispozici větší litá kola (17 místo 16"), kožené čalounění, audiosoustava Rockford Fosgate s devíti reproduktory, navigační a informační systém MMCS s dotykovým displejem, xenonové světlomety s boční funkcí, parkovací čidla resp. kamera, prosklená střecha a další doplňky. Mitsubishi plánuje roční prodej třiceti tisíc vozů v Evropě.

 

TOM HYAN, Trebur (D) a Tannis (DK)

TECHNICKÉ ÚDAJE

MOTORY - kapalinou chlazené řadové čtyřválce, uložené vpředu napříč; DOHC 4V (variabilní časování MIVEC na straně sání), hliníkový blok a hlava válců; Stop/Start, elektronické vstřikování paliva, u DI-D přímé common rail; EU5; a) vznětový 1.8 DI-D, typ 4N13, přeplňovaný turbodmychadlem VGT s chladičem vzduchu; 1798 cm3 (vrtání x zdvih 83 x 83,1 mm), 14,9:1, 110 kW (150 k)/4000 min-1; 300  N.m/2000 - 3000 min-1; ab) viz výše, ale 85 kW (115 k)/3750 min-1 a 300 N.m/2000 - 2500 min-1; b) zážehový 1.6, typ 4A92, 1590 cm3 (vrtání x zdvih 75 x 90 mm), 11,0:1, 86 kW (117 k)/6000 min-1, 154 N.m/4000 min-1.

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ - jednokotoučová suchá spojka s hydraulickým vypínáním; a) šestistupňová mechanická převodovka (3,818 - 2,045 - 1,290 - 0,974 - 0,897 - 0,790 - Z 4,139), stálý převod 4,058 (I - IV) a 3,450 (V, VI a Z); b) pětistupňová (3,727 - 1,947 - 1,343 - 0,976 - 0,804 - Z 3,727), stálý převod 4,333. Pohon předních nebo všech kol (pro 1.8 Di-D) s elektromagnetickou spojkou (volba 2WD, 4WD a 4WD Lock).

PODVOZEK - samonosná konstrukce s pomocnými rámy; všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu víceprvkové závěsy Multilink; odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, příčné zkrutné stabilizátory; kotoučové brzdy o průměru vpředu/vzadu 294/302 mm, vpředu s vnitřním chlazením; M-ASTC, ABS/EBD/EBA; hřebenové řízení s elektrickým posilovačem; pneumatiky 215/65 R 16 nebo 215/60 R 17.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2670 mm, rozchod kol 1525/1525 mm; délka/šířka/výška 4295/1770/1615 mm; součinitel odporu vzduchu cx = 0,32; objem zavazadlového prostoru 416 (442 bez rezervy)/1193 l; objem palivové nádrže 63 (4WD: 60) l; pohotovostní hmotnost od 1450 (4WD: 1525)/1270 kg,  celková 2060/1870 kg; brzděný přívěs do 1400/1100 kg.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce; v pořadí uvedených motorů) - největší rychlost 200/188/183 (1.8 DI-D 4WD: 198/185) km/h; zrychlení 0 - 100 km/h za 9,7/10,2/11,4 (10,0/10,6) s; spotřeba paliva EU město 7,0/6,7/7,7 (6,9/6,9) l/100 km, mimo město 4,9/4,8/5,0 (5,0/5,0) l/100 km a kombinace 5,7/5,5/6,0 (5,7/5,7) l/100 km; emise CO2 150/145/138 (150/150) g/km.

 


Fotogalerie k článku

Mitsubishi ASX 2010
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY PO 120 LETECH

Pařížský autosalon slaví 120 let. Novinky Škoda Auto už jsme představili, podívejme se na ty... čti více

ŠKODA AUTO – PRVNÍ PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY

Pařížský autosalon slaví 120 let. Letos opět přinesl mnoho zajímavého, přestože jej některé... čti více