Nominace COTY 2011 - HONDA CR-Z

Nominace COTY 2011 - HONDA CR-Z

Při testování CR-Z v dánském Tannisby

Nové kupé Honda CR-Z je prvním automobilem, který kombinuje hybridní poháněcí soustavu s mechanickou šestistupňovou převodovkou…

Důvodem je návrat ke sportovnímu charakteru jízdy, vzpomínka na populární kupé CR-X i na první dvousedadlový hybrid Insight, jehož soustava IMA pracovala s pětistupňovou manuální převodovkou už v roce 1999 (alternativou byla plynulá CVT). Pamatuji se, jak jsme tehdy Insight s manuální převodovkou vyzkoušeli. Ujel jsem celkem 526 kilometrů, většinu na cestě do Brna a zpátky. Tam jsem jel svižně po dálnici se spotřebou 4,5 l/100 km, pro návrat z Brna jsem zvolil starou cestu přes Žďár, Golčův Jeníkov a Čáslav, a spotřeba klesla na 3,3 l/100 km. Bylo to v dubnu 2000...

Vraťme se však k novince Honda CR-Z. Viděli jsme její debut na autosalonu v Detroitu i evropský v Ženevě, pak jsme vůz okusili v srpnu při testování v okolí Prahy a zatím naposledy na dánských Tannistesten. Po jedenácti letech tedy přichází nástupce Insightu I v podobě kupé CR-Z, které jej připomíná také neobvyklými tvary s téměř vodorovnou linií mírně splývající zádi. Na rozdíl od Insightu I je ovšem CR-Z mnohem praktičtější, má nejen silnější motor, ale také mnohonásobně větší objem zavazadlového prostoru. Honda CR-Z vychází z Jazzu i pětidveřového Insightu II (2009), z něhož přebírá upravenou podlahovou plošinu, resp. poháněcí soustavu IMA (Integrated Motor Assist) o větším objemu válců a dvojnásobném počtu ventilů, ale místo CVT s přímým řazením mechanické převodovky.

První kontakt s vozem je rozhodně příjemný a připomíná doby minulé, neboť kompaktní rozměry a relativně nízká hmotnost jsou atributy, jež z dnešních automobilů mizí; u CR-Z je tomu ovšem právě naopak. Hned se to projevuje lehkostí jízdy, ovladatelností v zatáčkách i celkově velmi dobrými jízdními vlastnosti. Pokud však čekáte nějaké zvláštní přednosti asistence úzkého elektromotoru 10 kW, vloženého mezi zážehový motor a šestistupňovou převodovku, budete zklamáni. Nevíte-li o ní, ani to nepoznáte, zátah pohonné jednotky zejména v režimu Sport je plynulý a asistenci elektromotoru prozrazuje jen displej na palubní desce; jde však o mild-hybrid bez možnosti čistého elektropohonu. O způsobu jízdy a stavu jednotlivých součástí hnacího ústrojí informuje displej, u hybridních vozů obvyklý, vylepšený ovšem novým systémem Eco Assist, upozorňujícím řidiče na hospodárný způsob jízdy. Podle režimu jízdy 3-Mode Drive System (Sport/Normal/Econ) mění kontrolní přístroje barvy a lze opět sbírat obrázky rostlinných lístků za hospodárnou jízdu, když po stisku tlačítka Econ přejde pohonné ústrojí do ekonomického a ekologického režimu včetně  optimalizace hlavních i pomocných funkcí. Pokud vás to baví, tak si můžete hrát a parametry hospodárné jízdy sledovat dlouhodobě, za jízdy to však odvádí pozornost...

Sportovní automobil byl vždy určen pro něco jiného, takže volíme tlačítko Sport (jsou seřazena nad sebou vlevo vedle volantu) a užíváme si za sedm litrů na stovku kilometrů, což je poněkud více než oficiálně uváděná kombinovaná spotřeba EU 5,0 l/100 km. Zážehový čtyřválec, zvětšený z 1,3 na 1,5 l prodloužením zdvihu a opatřený čtyřventilovými hlavami válců, disponuje o něco větším výkonem než u Insightu II; ale trakční elektromotor 10 kW i v zádi uložená sada akumulátorů Ni-MH jsou shodné. Strmější převod řízení sportovnímu vozu sluší, stejně jako o 20 mm vpředu a o 25 mm vzadu rozšířený rozchod kol. Rozvor náprav se proti Insightu II zkrátil o 115 mm, délka o 310 mm a hmotnost klesla o 57 kg; CR-Z také dostaly o palec větší kola i kotoučové brzdy na obě nápravy. Konfigurace sedadel 2+2 se dodává jen do Evropy, ale stejně jako ve dvoumístné verzi (pro USA) prostor za předními sedadly slouží většinou odkládání menších předmětů. Zavazadlový prostor lze zvětšit sklopením zadních opěradel, pak naroste  jeho objem z 214 na 401 litrů. Moderní kokpit s barevnými displeji jistě nadchne příznivce techniky; nelogické spouštění motoru je nyní naštěstí pohromadě (otočení klíčku a tlačítko Start, motor se ovšem vypne jen klíčkem; vše vpravo u volantu; zatímco u Civicu je klíček vpravo a tlačítko vlevo, což je při nechtěném zhasnutí motoru i nebezpečné; jste-li zvyklí na běžné ovládání, pak je opětovné spuštění motoru obouručně mnohem pomalejší). Druhá výtka je totožná s Civicem, výhledu vzad brání horizontální dělicí příčka v zadním okně. Proti Insightu se výrazně změnila charakteristika pérování a tlumení, spodní příčná ramena závěsů předních kol jsou nyní hliníkovým výkovkem (namísto ocelového výlisku), posílena byla účinnost brzdové soustavy a posilovač řízení má odlišný účinek podle zvoleného režimu jízdy. Už v základní výbavě jsou k dispozici dvousměrně nastavitelný volant, automatická klimatizace, autoradio s přehrávačem CD/MP3, stabilizace VSA, šest airbagů (čelní, boční vpředu a hlavové po celé délce interiéru), denní svítilny LED,  Hill Start Assist pro rozjezd do svahu atd. Honda slibuje i další hybridy, na Pařížském autosalonu 2010 se představil Jazz Hybrid.

 

TOM HYAN, Praha a Tannistesten (DK)

 

TECHNICKÉ ÚDAJE

POHÁNĚCÍ SOUSTAVA - hybridní systém IMA, kapalinou chlazený zážehový čtyřválec, uložený vpředu napříč společně s trakčním elektromotorem/generátorem elektrické energie; a) čtyřventilový variabilní rozvod OHC i-VTEC; 1497 cm3 (vrtání x zdvih 73 x 89,4 mm), 10,4:1, 84 kW (114 k)/6100 min-1, 145 N.m/4800 min-1; elektronické vstřikování paliva, Eco Assist, Stop/Start; b) trakční stejnosměrný elektromotor/generátor s permanentními magnety, 10 kW (14 k)/1500 min-1, 78 N.m/1000 min-1, rekuperace brzdné energie; c) jednokotoučová suchá spojka a šestistupňová převodovka (3,142 - 1,869 - 1,303 - 1,054 - 0,853 - 0,688 - Z 3,307); pohon předních kol, stálý převod 4,111; d) elektronická řídicí jednotka IPU, akumulátory Ni-MH, kapacita 5,75 A.h, napětí 100,8 V (sedm modulů; 84 článků po 1,2 V), uložené vzadu pod podlahou; e) kombinace výkonu 91 kW (124 k)/6100 min-1 a točivého momentu 174 N.m/1000 - 1500 min-1.

PODVOZEK - bezrámová konstrukce; všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou;  pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči; vpředu příčný zkrutný stabilizátor; hřebenové řízení s elektrickým posilovačem, 2,48 otáčky na plný rejd;  kotoučové brzdy o průměru P/Z 262/260 mm, vpředu s vnitřním chlazením, ABS/EBD; VSA/TC; ocelová (S) nebo hliníková kola (Sport, GT, GT Top),  pneumatiky 195/55 R 16.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2435 mm, rozchod kol 1511/1501 mm; délka/šířka/výška 4080/1740/1395 mm; objem zavazadlového prostoru 214/401 l; objem palivové nádrže 40 l; pohotovostní/celková hmotnost 1147 - 1198/1520 kg.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce) - největší rychlost 200 km/h; zrychlení 0 - 100 km/h za 9,9 s; spotřeba paliva EU 6,1/4,4/5,0 l/100 km; emise CO2 117 g/km.

 


Fotogalerie k článku

Honda CR-Z 2010
Nejnovější články

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

Slavíme první číslo už třetího ročníku (čas hrozně letí!) a tedy více než půldruhého roku... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (3)

Věřím, že tyto obrázky a další fotografie s autogramy slavných závodníků udělají radost všem... čti více

ME DO VRCHU 2017 – FAGGIOLIHO REKORD!

Mistrovství Evropy v závodech do vrchu, jehož součástí je Ecce Homo ve Šternberku už více než... čti více