Nominace COTY 2011 - ALFA ROMEO GIULIETTA

Nominace COTY 2011 - ALFA ROMEO GIULIETTA

Giulietta 1750 TBI Quadrofoglio Verde při testování v Tannisu

Slavná Giulietta se vrátila v novém vydání v roce 100. výročí značky Alfa Romeo jako kompaktní sportovní hatchback, součást revitalizace italské legendy…

 

Prototypy Giulietty v definitivní podobě jsme si prohlédli v designerském centru Fiat Group Automobiles už na podzim 2009, letos jsme nejprve vyjeli s kamuflovanými předsériovými vozy v Baloccu, prožili světovou premiéru na Ženevském autosalonu a první novinářské jízdy v okolí Balocca při oficiálním představení novinářům. Vyvrcholením pak bylo více než tisíc kilometrů za volantem nové Giulietty při Mille Miglia, kdy jsme sledovali peloton soutěžících automobilů...

Vyzkoušeli jsme přitom všechny zásadní motorové varianty od 1.4 TB MultiAir přes nový turbodiesel 2.0 JTDm 2, obě s výkonem 125 kW (170 k), ale také sportovní Quadrifoglio Verde 1750 TB s výkonem 173 kW (235 k), které doplňují dvě slabší verze 1.4 TB/88 kW (120 k) a 1.6 JTDm 2/77 kW (105 k). Dlužno říci, že zcela nová podlahová plošina Fiat Group C/D je výrazným krokem vpřed, kultivovaný jízdní projev je nyní na úrovni největší konkurence německých značek. Nová Giulietta (projekt 940) nás doslova nadchla nejen působivým designem (vlastní dílo Centro Stile Alfa) a výkonem motorů, ale především a právě jízdními vlastnostmi.

U nové platformy New Compact Architecture se konstruktéři soustředili na vlastnosti, které ji řadí na špičku příslušné třídy, především ovladatelnost, agilitu a vyvážené jízdní vlastnosti, pro něž cizelovali poměr hmotnosti k výkonu, jízdní pohodlí, přesné řízení, nízkou hlučnost, klimatický komfort a pasivní i aktivní bezpečnost. Výsledkem je neobyčejně zdařilá kombinace sportovního podvozku pro radost z jízdy (lze ještě posílit paketem Sport Pack pro sportovně založené řidiče), ale i každodenní použití v městském provozu, či cestování na dlouhé vzdálenosti. Platforma představuje generační posun v použitých materiálech, jež ji zaručují mnohem větší tuhost a tedy působivé jízdní výkony bez nárůstu hmotnosti ani omezení požadované bezpečnosti. Vysokopevnostní oceli tvoří kolem devadesáti procent hmotnosti celé konstrukce, ale jsou tam i díly z pokrokových plastů (termoplast Xenoy), jež se objevily například v přídavných deformačních výztuhách přídě (třetí člen místo obvyklých dvou) a zadní příčné výztuze nárazníku (proti oceli se uspořilo 8,5 kg vpředu a 4,0 kg vzadu). Nechybějí ani hliníkové komponenty, jsou i v nově konstruovaných závěsech kol (svislé čepy vpředu, nápravnice a ramena vzadu). Samozřejmě, všechna kola jsou zavěšena plně nezávisle, žádná torzní příčka! Hřebenové řízení má nejnižší převod 12,5:1 v tomto segmentu a velmi dobře zvolený účinek elektrického posilovače. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením, u nejvýkonnějších verzí s hliníkovými třmeny Brembo.

Široká nabídka elektronických asistenčních systémů zahrnuje ABS/EBD s hydraulickým brzdovým asistentem HBA, protiprokluzový ASR/MSR, kontrolu brzd v zatáčce CBC (minimalizace nedotáčivosti, či přetáčivosti), aktivního asistenta řízení DST (Dynamic Steering Torque; působí proti přetáčivosti) s funkcí MCF (Multi-Split Function; zásah podle povrchu s odlišnou přilnavostí), Electronic Q2 (simulace samosvorného diferenciálu) a Hill-Holder (asistent rozjezdu do svahu); přičemž tyto vymoženosti jsou součástí stabilizačního programu ESP, u Alfy Romeo značeného VDC (Vehicle Dynamic Control). Stejně jako u menšího typu MiTo nechybí přepínač Alfa D.N.A. (Dynamic, Normal a All-Weather), který upravuje charakteristiku motoru, převodného ústrojí (u TCT), asistenčních systémů a podvozku podle přání řidiče, resp. jízdních podmínek. Účinek po přepnutí z normálního režimu na dynamický je opravdu znát, a to i u vznětových motorů. Novinkou je funkce Pre-Fill v režimu Dynamic, natlakování brzdové soustavy v součinnosti s VDC pro rychlejší reakci po sešlápnutí brzdového pedálu. Lze volit různá kola působivého designu, od šestnáctipalcových po osmnáctipalcová.

Vrcholem nabídky je Giulietta Quadrifoglio Verde, dodávaná výhradně se sportovním podvozkem a nejsilnějším motorem, přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1750 TB (Turbo Benzina) o výkonu 173 kW (235 k) při 5500 min-1, jehož největší točivý moment 300 N.m/4500 min-1 lze v režimu Dynamic pomocí mj. sofistikovaného systému vyplachování (snižuje prodlevu turba) zvýšit až na rekordních 340 N.m, ale už při 1900 min-1! Dynamika vozu je lepší než u mnohých typů s většími motory, na sto zrychluje za 6,8 sekundy a dosahuje 242 km/h, ale spotřeba zůstává na přijatelné úrovni 7,6 l/100 km (kombinace EU). Základním zážehovým motorem je rovněž přeplňovaný 1.4 TB, který dává buď 88 kW (120 k)/5000 min-1, anebo v provedení MultiAir 125 kW (170 k)/5500 min-1. Výkonem se druhé verzi vyrovná větší turbodiesel 2.0; naopak nejslabší je vznětový 1.6/77 kW (105 k), oba ovšem s vylepšeným systémem přímého vstřikování common rail JTDm 2 (Multijet 2, tlak 1600 barů) a servisním intervalem 35 000 km. Převodovka je šestistupňová mechanická s přímým řazením; koncem roku ji alternativně doplní kompaktní šestistupňová dvouspojková TCT (Twin-Clutch Transmission) z vlastního vývoje FPT (Fiat Powertrain Technologies), která využívá suché spojky pro sekvenční řazení, či plně samočinný režim. Všechny verze (s výjimkou 1750 TB) jsou vybaveny systémem Start § Stop, a to i v kombinaci s převodovkou TCT.

Velmi dobře ergonomicky vyřešený pětimístný interiér 4,35 metru dlouhého vozu s velkým rozvorem náprav 2,63 metru nabízí dostatek místa a pohodlí v elegantní i sportovní atmosféře; jako obvykle plní různá přání tři výbavy Progression, Distinctive (obě pro všechny motory) a Quadrifoglio Verde (Zelený čtyřlístek; výhradně 1750 TB), resp. pakety Sport Pack a Premium Pack. Všechny nabízejí šest airbagů, systém DNA včetně Electronic Q2 a DST, VDC (včetně ASR a Hill-Holderu), klimatizaci, elektrické ovládání okenních skel a palubní počítač.

TOM HYAN, Balocco/Brescia (I) a Tannis (DK)

 

TECHNICKÉ ÚDAJE

MOTORY - kapalinou chlazené řadové zážehové a vznětové (JTDm 2) čtyřválcové motory, přeplňované turbodmychadlem s chladičem vzduchu, uložené vpředu napříč; DOHC 4V, pro 1750 TB plně variabilní, pro MultiAir variabilní OHC 4V, pohon vačkových hřídelů ozubeným řemenem; Start § Stop (mimo 1750 TB); elektronické vstřikování paliva, pro 1750 TB přímé, pro vznětové přímé common rail Multijet 2, EU5; 1.4 TB: 1368 cm3 (vrtání x zdvih 72 x 84 mm), 9,8:1, 88 kW (120 k)/5000 min-1, 206 N.m/1750 min-1; 1.4 TB MultiAir: viz výše, ale 125 kW (170 k)/5500 min-1, 230 (Dynamic 250) N.m/2250 (2500) min-1; 1750 TB: 1742 cm3 (vrtání x zdvih 83 x 80,5 mm), 9,25:1, 173 kW (235 k)/5500 min-1, 300 (Dynamic 340) N.m/4500 (1900) min-1; 1.6 JTDm: 1598 cm3 (vrtání x zdvih 79,5 x 80,5 mm), 16,5:1, 77 kW (105 k)/4000 min-1, 280 (D 320) N.m/1500 (1750) min-1; 2.0 JTDm: 1956 cm3 (vrtání x zdvih 83 x 90,4 mm), 16,5:1, 125 kW (170 k)/4000 min-1, 320 (D 350) N.m/1500 (1750) min-1.

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ - šestistupňová mechanická převodovka, pro zážehové (3,900 - 2,118 - 1,484 - 1,116 - 0,897 - 0,767 - Z 4,000), stálý převod 4,118/3,833/3,579; pro vznětové 1.6/2.0 JTDm (4,154/3,900 - 2,118 - 1,361 - 0,978 - 0,756 - 0,622 - Z 4,000), stálý převod 3,421/3,421. Pohon předních kol.

PODVOZEK - bezrámová konstrukce s pomocnými rámy; všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu spodní příčná ramena a vzpěry McPherson; vzadu příčná a podélná ramena Multilink; pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči; příčné zkrutné stabilizátory; kotoučové brzdy, v pořadí motorů vpředu o průměru 281/305/330/281/305 mm s vnitřním chlazením, vzadu průměr 264 mm, pro 1750 TB průměr 278 mm; VDC (ABS/EBD, ASR/CBC/MSR, DST, HBA, Hill Holder, Electronic Q2); hřebenové řízení s elektrickým posilovačem, převod 12,5:1; pneumatiky 205/55 R 16, pro 1750 TB větší 225/45 R 17; na přání až 225/40 R 18.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2634 mm, rozchod kol 1554/1554 mm; délka/šířka/výška 4351/1798/1465 mm; součinitel odporu vzduchu cx = 0,31; objem zavazadlového prostoru 350 l; objem palivové nádrže 60 l; pohotovostní hmotnost 1355/1365/1395/1385/1395 kg; celková hmotnost 1785/1795/1825/1815/1825 kg.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce, v pořadí uvedených motorů) - největší rychlost 195/218/242/185/218 km/h; zrychlení 0 - 100 km/h za 9,4/7,8/6,8/11,3/8,0 s; spotřeba paliva EU město 8,4/7,8/10,8/5,5/5,8 l/100 km, mimo město 5,3/4,6/5,8/3,7/4,1 l/100 km a kombinace 6,4/5,8/7,6/4,4/4,7 l/100 km; emise CO2 149/134/177/114/124 g/km.

 


Fotogalerie k článku

Alfa Romeo Giulietta 2010
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Slavíme čtvrté číslo už třetího ročníku (čas hrozně letí!) a tedy téměř dva roky vydávání... čti více

MUSEO FERRARI MARANELLO 2018

Minulou sobotu jsem opět navštívil Museo Ferrari v Maranellu. Už si ani nepamatuji, kolikrát... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (4)

Věřím, že tato čtvrtá sada fotografií s autogramy slavných závodníků udělá radost všem... čti více