NHRA MOTORSPORTS MUSEUM - Návštěva v kalifornské Pomoně

NHRA MOTORSPORTS MUSEUM - Návštěva v kalifornské Pomoně

Byli jsme tam…

Naše druhá letošní cesta do významného amerického automobilového muzea po Blachawk Collection následovala za dragstery v Pomoně...

Dragstery, stroje pro závody ve zrychlení, patří k nejpopulárnější disciplíně zámořského motorsportu. Zvláště se jim daří v Kalifornii, kde promotér Wally Parks založil největší muzeum svého druhu, nazvané Wally Parks NHRA Motorsports Museum. Koncem čtyřicátých let vznikla nespočetná sdružení jezdců hot rods, tedy upravených strojů pro vzájemné souboje, právě mezi San Diegem a San Franciskem. Policie si v té době uvědomila, že účastníci ilegálních závodů mohou být spořádanými občany, a začala s kluby spolupracovat. Významnou roli hráli důstojníci Ezra Erhart a Chuck Pollard, kteří mají největší zásluhy za legalizaci této motoristické disciplíny. Zrodily se závody ve zrychlení, jež se ze silnic přestěhovaly na nově postavené dragstrips, anebo se pořádaly na rovné ploše vyschlých jezer. Dnes mají své legendy, k největším patří organizátor Wally Parks a závodník Mickey Thompson...

Wally Parks (1913 - 2007), rodák z Oklahomy, působil v Southern California Timing Organisation (organizuje rekordní jízdy na solné pláni v Bonneville), v roce 1948 s vydavatelem Robertem Petersenem v Los Angeles založil Hot Rod Magazine a konečně v roce 1951 položil základy NHRA (National Hot Rod Association), která pořádá závody ve zrychlení dodnes. Podobně jako manželé Robert a Margie Petersenovi vytvořil automobilové muzeum, ale to jeho je zasvěceno dragsterům a rekordním jízdám. Bylo otevřeno 4. dubna 1998 a nese název Wally Parks NHRA Motorsports Museum; rozkládá se v budově ve stylu art deco, postavené roku 1939 na výstavišti Fairplex v kalifornské Pomoně, asi 35 mil (56 km) od centra Los Angeles.

NHRA Motorsports Museum je nejlepší světovou sbírkou dragsterů, ostatně mnohé exponáty jsou zapůjčovány na jiné akce, mezi něž patří Festival rychlosti v Goodwoodu. Značná část expozice je věnována další legendě, která se jmenuje Mickey Thompson (1928 - 1988). Tento muž zasvětil život rychlosti, inspirací mu byla návštěva solné pláně v Bonneville, když jako osmiletý cestoval na rodinnou dovolenou do Yellowstonského národního parku. Návštěva Wendoveru na hranicích Utahu a Nevady, kde se na Bonneville konají rekordní jízdy, se mu nesmazatelně zapsala do paměti. Dovolená však skončila téměř tragédií, hned po vjezdu do parku narazil do jejich Dodge opilý řidič. Mickeyův otec, matka i sestra vyvázli nezraněni, ale chlapec zůstal uvězněn ve voze se zle pochroumanou paží. Po ošetření se rána zanítila a lékaři zvolili amputaci, jen odvaha Mickeyova otce budoucího pokořitele rekordů zachránila. Přesvědčil doktory, a Mickey nepřišel ani o ruku, ani o život.

Mickey Thompson se poprvé vypravil na vyschlé jezero v patnácti a hned na Fordu A zajel 79 mph (127 km/h), což bylo blízko rekordu třídy. Pak do vozu vsadil osmiválec a jelo to ještě rychleji. Když se otec vrátil z války, uviděl jeho vůz a poprvé řekl NE, s tímhle nemůžeš jezdit, zbav se toho! Mickey poslechl, ale jeho další Ford V8 Coupé ročníku 1939 byl krásnější i bezpečnější. V roce 1951 poprvé jel na Bonneville a tím začala cesta ke slávě. Jen do roku 1962 mu patřilo 186 mezinárodních rekordů FIA a národních USAC. Začínal s Chryslery, ale když nejmenší automobilka z Velké trojky neprojevila zájem, obrátil se na General Motors. Začala dlouholetá spolupráce, hojně používal motory Chevrolet, Buick a Pontiac. Postavil bizarní konstrukce, jež si dnes můžete prohlédnout v muzeu. Pro nižší objemové třídy vznikl z osmiválce Pontiac menší čtyřválec Tempest, ale to Mickeyovi nestačilo, a tak vytvořil ještě originální dvouválec, který se vstřikováním Hilborn a kompresorem GM 2-71 vyvíjel výkon 189 kW (257 k)/5500 min-1! Ve třídě F (objem motoru 1000 - 1500 cm3) s ním ustavil v červenci 1961 rekord rychlostí 171,81 km/h na jednu míli (1609 m) s pevným startem.

Nejslavnějším vozem byl Challenger I z počátku šedesátých let, který stojí ve vstupní hale muzea. Modrý rekordní automobil pohánějí čtyři osmiválce Pontiac 6706 cm3 o výkonu po 368 kW (500 k)/5800 - 6000 min-1 s kompresory, u každého kola je převod do rychla a každý motor spojen s třístupňovou převodovkou Cadillac ročníku 1937! Řadí se při 210, resp. 315 mph, tedy při 338 a 507 km/h, vůz má hořčíková kola o průměru 21 palců a brzdí padákem. Mickey nejprve zajel v Bonneville průměr ze dvou jízd 531,8 km/h v srpnu 1959, pak jeho Challenger I jako první americký automobil pokořil 400 mph (643,6 km/h), ale pro prasklý hnací hřídel druhou jízdy nedokončil, a tak jeho rychlost 406,60 mph (654,22 km/h) nebyla uznána jako světový rekord FIA.

Novou výzvou byla stavba závodního vozu pro 500 mil Indianapolis 1962. Na rozdíl od tehdejších roadsterů se čtyřválcem Offenhauser vpředu to byl moderní monopost s nezávisle zavěšenými koly a hliníkovým osmiválcem Buick v zádi. Thompson povolal za volant slavného Dana Gurneye, ale ten byl klasifikován až dvacátý, když se zadřela převodovka, zatímco Chuck Daigh se po problémech v tréninku nekvalifikoval. V roce 1963 s továrním motorem Chevrolet V8 dojel Al Miller devátý, ale Duane Carter s druhým vozem odpadl v polovině závodu. Thompsonův vůz vyzkoušel také úřadující mistr světa F1 Graham Hill. Posledním projektem byla spolupráce s Fordem, Mickey a jeho kolegové (hlavně Danny Ongais, později jezdec formule 1 a účastník Interserie 1986 v Mostě na Porsche 962 týmu Vaška Poláka) překonali řadu rekordů na Mustangu a pak Mickey postavil nový stroj se dvěma osmiválci Ford 427 pro útok na absolutní rychlostní rekord (1969). Když Ford odstoupil, byl vůz odložen a dnes s ním chce Mickeyův syn Danny znovu vyjet na Bonneville. Závěr kariéry věnoval Thompson terénním závodům off road, zejména na stadionech, a výrobě příslušenství a terénních pneumatik pro motorsport. Muž, který přežil všechny nástrahy závodních tratí, však přesto zahynul tragicky. Nájemní vrazi zastřelili Mickeye a jeho manželku Trudy v březnu 1988 nedaleko jejich domova v kalifornském Bradbury. Teprve po dlouhých letech byl díky neúnavnému úsilí Mickeyovy sestry usvědčen bývalý obchodní partner...

V muzeu je řada Thompsonových automobilů, ale i dalších speciálů pro závody ve zrychlení, stejně jako nejrůznější memorabilia, přílby, kombinézy, poháry, fotografie a jiné dokumenty.

TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, Pomona (California)

 


Fotogalerie k článku

NHRA MOTORSPORTS MUSEUM Ponoma California
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2021 (a 66. celkově!) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 9 právě vyšlo!

Deváté číslo TH Auto 2021 (a 65. celkově!) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

ŠKODA FABIA 2021 – PREMIÉRA

Nová Škoda Fabia čtvrté generace se představila ve virtuální realitě přenosu z pražského... čti více