MUSEO FERRARI MARANELLO 2018

MUSEO FERRARI MARANELLO 2018

Ferrari F2008 (Felipe Massa, osmiválec 2,4 l)

Minulou sobotu jsem opět navštívil Museo Ferrari v Maranellu. Už si ani nepamatuji, kolikrát jsem tam byl! Kdykoli mám v Maranellu čas, tak tam jdu. Exponáty se totiž průběžně mění, viděl jsem tam i řadu kuriozit, k nimž patří speciál pro Erica Claptona, dvouapůllitrový dvouválec typu 116 pro formuli 1, zvláštní prototypy jiných motorů, Ferrari 408 RM4 s pohonem všech kol, hybridní prototypy a systémy KERS, novodobý Indy Car Ferrari, či třeba závodní motorové čluny a aplikace šestiválců Dino do sportovního vozu Innocenti!

Museo Ferrari Maranello, dříve Galleria Ferrari, poblíž hlavního výrobního závodu Ferrari, shromažďuje desítky vzácných automobilů a motorů! Nyní ještě probíhá výstava Rosso Infinito na počest loňského 70. jubilea značky, exponátů je proti minulým létům možná méně, o to však jsou cennější. V tomto příspěvku jsem se zaměřil na dvoranu slávy formule 1, která je připomínkou všech jezdců startujících na Ferrari v mistrovství světa formule 1 a slavných automobilů s atmosféricky plněnými motory I4, V6, V8, V10 a V12, ale i přeplňovanými šestiválci. Žádná jiná značka nestartuje ve formuli 1 od jejího zrodu, žádná jiná neabsolvovala všechny sezony, žádná jiná nepřenáší zkušenosti ze závodních tratí do sériové produkce v tak velkém rozsahu, žádná jiná se netěší takové slávě a obdivu. Pokud někdo tvrdí, že třeba Maserati nebo Aston Martin jsou lepší, asi nic o historii automobilismu neví. Při vší úctě k jiným značkám, kterých si také nesmírně vážím. Ferrari je však jediné a jedinečné.

V kruhovém sále jsou zaznamenána jména všech závodníků Ferrari ve formuli 1, nyní uprostřed stojí monopost typu F2008 (ex-Felipe Massa) a v půlkruhu jsou vystaveny chronologicky vozy z mistrovství světa F1 (resp. vypsaného pro F2 v letech 1952 - 1953, kdy dominoval dvoulitrový čtyřválec Ferrari typu 500 F2). Zprava to jsou Ferrari 500 F2 (Alberto Ascari dvakrát mistrem světa), D50 (převzatý osmiválec Lancia, 1955), šestiválce 246 F1 (1958) a 156 (1963), ploché dvanáctiválce 312T (1975 Niki Lauda) a 312T4 (1979 Gilles Villeneuve), vidlicový dvanáctiválec F1-90 (1990 Alain Prost) a vidlicový desetiválec F2004 (2004 Michael Schumacher). Další vozy formule 1 jsou v jiných sálech. Vitríny plné modelů F1, pohárů a fotografií připomínají mistry světa od Juan-Manuela Fangia po Kimiho Räikkönena. Přestože většinu exponátů už znám, na prohlídku mi dvě hodiny nestačily.

TOM HYAN, Maranello (MO)

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

Museo Ferrari Maranello 2018
Nejnovější články

TH AUTO číslo 5 právě vyšlo!

Páté číslo TH Auto 2018 je vlastně jubilejní! Slavíme dva roky vydávání internetového časopisu,... čti více

FERRARI 488 PISTA – POPRVÉ ZA VOLANTEM

Pokud jsme napsali, že je obdivuhodné, jak lze ještě vylepšovat to nejlepší, u Ferrari 488... čti více

AUTOSHOW PRAHA 2018 – DOMÁCÍ AUTOSALON

Po roční odmlce jsem navštívil pražskou Autoshow 2018. K návštěvě mě inspirovaly především... čti více