MOTOR ROKU 2016 – poprvé FERRARI!

MOTOR ROKU 2016 – poprvé FERRARI!

Vittorio Dini, šéf vývoje silničních motorů Ferrari, převzal nejvyšší cenu na akci Engine Expo 1. června 2016 ve Stuttgartu

Po patnácti letech zvítězil ve volbě mezinárodního Motoru roku osmiválec! A prvenství patří poprvé specializovanému výrobci sportovních automobilů...

Držitelem titulu International Engine of the Year je pouze vítěz absolutní klasifikace, vzešlý z druhého kola ankety, kdy porotci přidělují body osmi vítězům jednotlivých objemových tříd! Teprve tato bodová klasifikace rozhodne o titulu Mezinárodní motor roku, všichni ostatní jsou vítězi příslušné třídy nebo kategorie. Znamená to, že absolutní vítěz má nejméně jeden další triumf v objemové třídě, ale může být též nejlepším z nových, nejjekologičtějším či nejvýkonnějším. A letos dominoval osmiválec Ferrari 3,9 l Bi-Turbo z typu 488 GTB.

Absolutní cenu International Engine of the Year pro Ferrari F154CN, pohonnou jednotku typu 488 GTB, převzal na výstavě Engine Expo 2016 ve Stuttgartu sám Vittorio Dini, šéf vývoje silničních motorů Ferrari. Byl to právě pan Dini, jenž nás na zvláštní akci v neděli 24. května 2015 přímo ve ztichlé továrně v Maranellu seznámil s přednostmi nového motoru, jenž jsme následující den vyzkoušeli jak na okruhu ve Fioranu, tak na silnicích v okolí Modeny. Motory Ferrari ve světové anketě 2016 získaly pět titulů, pro přeplňovaný osmiválec 3,9 l Bi-Turbo to byly absolutní titul, vítězství do 4,0 l, cena za nejlepší nový a nejvýkonnější motor; další ocenění přidal dvanáctiválec 6,3 litru z vylepšeného Ferrari F12tdf, vítěz třídy nad 4,0 l.

Nový osmiválec vychází z bloku 458 Italia, ale i proti Californii T je odlišný, naladěný na 492 kW (670 k)/8000 min-1 a variabilní vrchol točivého momentu (760 N.m/3000 min-1 jen na nejvyšší sedmý převodový stupeň). Měrný výkon činí 172 k/l proti 127 k/l u Italie, která má větší objem válců 4497 proti 3902 cm3. Vynikající je odezva motoru, nepociťujete žádnou prodlevu turbodmychadel, zkrátka přechod na přeplňované motory u Ferrari neurazí ani konzervativní klienty, protože vůz reaguje naprosto spontánně a nadále poskytuje vrcholnou radost z jízdy!

Vítězové jednotlivých tříd jsou vyznačeni v tabulce absolutního pořadí, Nejlepší nový motor a Nejvýkonnější pro rok 2016 je také Ferrari 488 GTB, v ekologické kategorii zopakovala triumf Tesla Model S.

TOM HYAN, člen poroty INTERNATIONAL ENGINE OF THE YEAR 2016

Foto autor, Ferrari a Porsche

 

MOTOR ROKU 2016

1. Ferrari 3.9 Bi-Turbo (488 GTB), 331 bodů, vítěz 3,0 - 4,0 l;

2. BMW 1.5 Hybrid (BMW i8), 278, vítěz 1,4 - 1,8 l;

3. Porsche 911 Carrera (991 II), 267, vítěz 2,5 - 3,0 l;

4. PSA Peugeot 1.2 PureTech Turbo, 180, vítěz 1,0 - 1,4 l;

5. Ford 1.0 EcoBoost (např. Fiesta, Focus), 157, vítěz do 1,0 l;

6. Mercedes-Benz 2.0T (A/CLA 45 AMG), 136, vítěz 1,8 - 2,0 l;

7. Ferrari 6.3 V12 (F12tdf), 107, vítěz nad 4,0 l;

8. Audi 2.5 I5 (RS Q3, RS3), 94, vítěz 2,5 - 3,0 l.

 


Fotogalerie k článku

Motor roku 2016
Nejnovější články

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

Slavíme první číslo už třetího ročníku (čas hrozně letí!) a tedy více než půldruhého roku... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (3)

Věřím, že tyto obrázky a další fotografie s autogramy slavných závodníků udělají radost všem... čti více

ME DO VRCHU 2017 – FAGGIOLIHO REKORD!

Mistrovství Evropy v závodech do vrchu, jehož součástí je Ecce Homo ve Šternberku už více než... čti více