MOTOR ROKU 2015 - počtvrté tříválec!

MOTOR ROKU 2015 - počtvrté tříválec!

Oceněný přeplňovaný tříválec BMW 1.5 TwinPower Turbo jsme vyzkoušeli ve supersportovním automobilu BMW i8 Hybrid (Foto TH Motormedia)

V sedmnáctileté historii volby mezinárodního Motoru roku vyhrál tříválec počtvrté za sebou, Forda ovšem vystřídal BMW...

Absolutní vítěz odborné ankety nenesl značku Ford jako v předcházejících třech ročnících, ale německou BMW! Na rozdíl od mezinárodní ankety Car of the Year se kandidáti na titul Engine of the Year opakují, nominace zahrnuje pohonné jednotky po celou dobu jejich výroby. V roce 2012 poprvé vyhrál přeplňovaný tříválec, inovativní Ford 1.0 EcoBoost, který dvakrát první místo bez ohledu na kategorie obhájil, ale letos skončil druhý se ztrátou sedmi bodů za hybridní tříválcovou jednotkou BMW TwinPower Turbo 1499 ccm pro kompozitové kupé BMW i8 Hybrid, nicméně znovu dominoval litrové objemové kategorii.

Organizátorem i zakladatelem mezinárodní volby nejlepší pohonné jednotky je od roku 1999 britský časopis Engine Technology International z vydavatelství UKIP Media and Events z Dorkingu (Surrey). Porota 65 odborných novinářů ze 31 zemí pro ročník 2015 (jejich počet byl snížen) rozhodla mezi desítkami motorů, rozdělených do osmi kategorií podle objemu válců. Zvláštní trojice motorových oscarů patří vítězi disciplín Nejlepší nový motor (hybridní BMW i8 nastoupil po stroji Mercedes-Benz AMG 2.0), titul Zelený motor obhájila elektrická Tesla Model S (před dvěma lety vyhrál Fiat TwinAir CNG) a Nejvýkonnější motor nadále patří Ferrarimu, podruhé v řadě za ještě atmosféricky plněný osmiválec z typů 458 Italia/Speciale, který však už má nástupce s dvojicí turbodmychadel (488 GTB/Spider). Volba probíhá v osmi objemových třídách a třech zvláštních kategoriích; v každé se rozděluje 25 bodů. Z nejlepších v osmi objemových třídách se ve druhém kole volí absolutní vítěz. Samozřejmě, že nikoli každý má možnost vyzkoušet všechny motory, jde o celosvětovou soutěž s odlišnými typy pro různé trhy; volí se podle zásady co neznáš, nevol, ale při větším počtu porotců je jistě objektivita zaručena. Česká republika má v porotě zastoupení téměř od počátku, autor článku je jejím členem od druhého ročníku (2000).

Vítězný tříválec 1499 ccm (vrtání x zdvih 82 x 94,5 mm) je součástí hybridního poháněcího ústrojí sportovního automobilu BMW i8; je uložen uprostřed napříč pro pohon zadní nápravy spolu s asistenčním elektromotorem/generátorem (a spouštěčem) 10 kW; sám nabízí obdivuhodných 170 kW (231 k)/5800 ot/min a 320 N.m/3700 ot/min. Přední kola pohání druhý elektromotor 96 kW (131 k). Sada akumulátorů Li-Ion je uložena v centrálním rámu a zadním příčném členu (sestava tvaru T). Vůz má lehký a tuhý kompozitový trup, jeho jízdní vlastnosti jsou vynikající, ještě před pár lety by si nikdo nepomyslel, že supersport tohoto kalibru může být poháněn tříválcem 1,5 l a trakčním elektromotorem, ale přesto se vyrovná těm nejlepším. O tom, že dnes je všechno jinak, hovoří prvenství v kategorii Nový motor, kde na druhém místě skončil Mercedes-AMG 4.0 V8 Bi-Turbo!

Zajímavé je, že nejmladší výrobce automobilových motorů McLaren Automotive (vznikají ve spolupráci s firmou Ricardo) dobyl pro M838T třetí titul v nepřetržité řadě, a to ve třídě 3000 až 4000 ccm. V jednotlivých třídách oceněné motory patří k vrcholům automobilové konstrukce. Nepřeplňovaný osmiválec Ferrari 458 Speciale je ukázkou, jak optimalizací detailů lze dosahovat stále většího měrného výkonu, z objemu 4497 ccm dává 445 kW (605 k)! Elektrická Tesla Model S je zase jedním z mála elektromobilů, jež se vyrovnají nejen výkonem 306 kW (416 k), ale i dojezdem 480 km klasickým automobilům vyšší třídy. Zatímco u první verze Modelu S byla poháněna pouze zadní kola, nové provedení D (Dual-Motor) má další elektromotor také na přední nápravě.

 

TOM HYAN, člen jury ENGINE OF THE YEAR 2015

 

MOTOR ROKU 2015

 

1. BMW 1.5 Hybrid (BMW i8), 274 bodů (vítěz třídy 1400 - 1800)

2. Ford 1.0 EcoBoost (např. Fiesta, Focus), 267 bodů (vítěz do 1000)

3. PSA Peugeot 1.2 PureTech Turbo, 222 bodů (vítěz 1000 - 1400)

4. Ferrari 4.5 V8 (458 Italia/Speciale), 221 bodů (vítěz nad 4000)

5. Mercedes-AMG 2.0T (A/CLA 45 AMG), 177 bodů (vítěz 1800 - 2000)

6. Tesla Model S Electric, 157 bodů (vítěz Green Engine)

7. BMW 3.0 TwinTurbo (M3/M4), 133 bodů (vítěz 2500 - 3000)

8. McLaren M838T (např. 650S), 93 bodů (vítěz 3000 - 4000)

9. Audi 2.5 I5 (RS Q3, RS3), 81 bodů (vítěz 2000 - 2500)

 


Fotogalerie k článku

MOTOR ROKU 2015 – počtvrté tříválec!
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více