MOTOR ROKU 2014 - potřetí Ford 1.0 EcoBoost!

MOTOR ROKU 2014 - potřetí Ford 1.0 EcoBoost!

Oceněný přeplňovaný tříválec 1.0 EcoBoost jsme poprvé okusili ve voze Ford Focus (Foto Tom Hyan)

V šestnáctileté historii volby mezinárodního Motoru roku vyhrál tříválec Ford 1.0 EcoBoost jako první potřetí za sebou...

Na rozdíl od mezinárodní ankety evropského Vozu roku se kandidáti na titul Engine of the Year opakují, nominace zahrnuje všechny pohonné jednotky po dobu jejich sériové výroby. Předloni poprvé vyhrál přeplňovaný tříválec, inovativní zážehový řadový motor Ford 1.0 EcoBoost, který letos potřetí první místo bez ohledu na objemové kategorie obhájil. Organizátorem a zakladatelem mezinárodní volby nejlepší pohonné jednotky je od roku 1999 britský časopis Engine Technology International z vydavatelství UKIP Media and Events.

Porota 82 odborných novinářů ze 35 zemí rozhoduje mezi desítkami pohonných jednotek, rozdělených do osmi kategorií podle objemu válců. Zvláštní trojice motorových Oscarů patří vítězi disciplín Nejlepší nový motor (letos Mercedes-Benz  AMG 2.0 nastoupil po Volkswagenu 1.4 TSI ACT), Zelený motor (Tesla Electric Model S místo Fiat TwinAir CNG) a Nejvýkonnější motor (Ferrari znovu obhájil, tentokrát se 458 Italia/Speciale). Volba probíhá v osmi objemových třídách a třech zvláštních kategoriích; v každé se rozděluje 25 bodů. Z nejlepších v osmi objemových třídách se ve druhém kole volí absolutní vítěz. Samozřejmě, že nikoli každý má možnost vyzkoušet všechny motory, jde o celosvětovou soutěž s odlišnými typy pro různé trhy; volí se však podle zásady co neznáš, nevol, ale při 82 porotcích je jistě objektivita zaručena. Česká republika má v porotě zastoupení téměř od počátku, autor článku je členem od druhého ročníku (2000).

O vítězném stroji Ford 1.0 EcoBoost toho bylo napsáno mnoho, a proto jen stručně o novinkách, týkajících se tohoto přeplňovaného zážehového tříválce. Jeho výroba se kromě Kolína nad Rýnem a rumunské Craiovy rozběhla v čínském Chongqingu; vzniklo už přes půl milionu motorů, prodávají se ve vozech Ford v 72 zemích. Původní verze 74 a 92 kW (100 a 125 k) doplňuje nová 103 kW (140 k) pro Fiesty v provedení Red Edition a Black Edition. Uděluje jim zrychlení z 0 na 100 km/h za devět sekund, největší rychlost 201 km/h a spotřebu 4,5 l/100 km. Další typové řady Ford, jež tento motor využívají, jsou Focus, EcoSport, B-Max, C-Max, Grand C-Max, nové Mondeo, Transit/Tourneo Courier a Transit/Tourneo Connect. Tříválec je v nabídce také na severoamerickém trhu (Fiesta).

V jednotlivých třídách oceněné motory patří k vrcholům automobilové konstrukce. Nepřeplňovaný osmiválec Ferrari 458 Speciale je ukázkou, jak lze optimalizací detailů dosahovat stále většího měrného výkonu, z objemu 4497 cm3 dává neuvěřitelný výkon 445 kW (605 k) při 9000 ot/min Elektrická Tesla Model S je zase jedním z mála elektromobilů, které se vyrovnají nejen výkonem 306 kW (416 k)/5000 - 8600 ot/min, ale i dojezdem 480 km klasickým automobilům vyšší třídy. Nelze zapomenout ani na McLaren, jenž jako nováček okamžitě vstoupil do první ligy, jeho osmiválce M838T Bi-Turbo vznikají ve zcela nové továrně Ricardo na jihu Anglie, a dodávají se také v hybridní verzi. Tabulka absolutního pořadí Motor roku 2014 zahrnuje vítěze jednotlivých objemových tříd.

 

TOM HYAN, člen jury ENGINE OF THE YEAR 2014

 

MOTOR ROKU 2014

Celkové výsledky

1. Ford 1.0 EcoBoost (např. Fiesta, Focus)   351

2. Ferrari 4.5 V8 (458 Italia/Speciale)           281

3. Volkswagen 1.4 TSI TwinCharger             254

4. Mercedes-Benz 2.0T (A/CLA 45 AMG)       252

5. BMW 3.0 TwinPower Turbo (např. 535i)   223

6. BMW/PSA/Mini 1.6 Turbo                          181

7. McLaren M838T V8 (650S, 12C)               154

8. Audi 2.5 I5 (TT, RS3, Q3 RS)                      79

Zelený (nejhospodárnější) motor: Tesla Electric Model S

Nejlepší nový motor 2014: Mercedes-Benz 2.0T AMG

Nejlepší dosažený výkon: Ferrari 4.5 V8 (458 Italia/Speciale)

 


Fotogalerie k článku

MOTOR ROKU 2014
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Slavíme čtvrté číslo už třetího ročníku (čas hrozně letí!) a tedy téměř dva roky vydávání... čti více

MUSEO FERRARI MARANELLO 2018

Minulou sobotu jsem opět navštívil Museo Ferrari v Maranellu. Už si ani nepamatuji, kolikrát... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (4)

Věřím, že tato čtvrtá sada fotografií s autogramy slavných závodníků udělá radost všem... čti více