MOTOR ROKU 2013 - opět tříválec Ford!

MOTOR ROKU 2013 - opět tříválec Ford!

Tříválec vyrobený v rumunské Craiově pod kapotou vozu Ford B-Max

V patnáctém jubilejním ročníku volby mezinárodního Motoru roku vyhlásila jury motoristických novinářů za vítěze znovu Ford 1.0 EcoBoost...

Na rozdíl od mezinárodní ankety Car of the Year se kandidáti na titul Engine of the Year mohou opakovat, nominace totiž zahrnuje všechny pohonné jednotky po dobu jejich sériové výroby. Loni poprvé vyhrál přeplňovaný tříválec, inovativní řadový motor Ford 1.0 EcoBoost, který letos první místo bez ohledu na objemové kategorie obhájil. Organizátorem a zakladatelem mezinárodní volby nejlepší pohonné jednotky je od roku 1999 britský časopis Engine Technology International z vydavatelství UKIP Media & Events.

Porota 87 (loni 76) odborných novinářů ze 35 zemí celého světa rozhoduje mezi desítkami různých motorů, rozdělených do osmi kategorií podle objemu válců. Zvláštní trojice motorových oscarů patří vítězi disciplín Nejlepší nový motor (letos Volkswagen 1.4 TSI ACT nastoupil po Fordu 1.0 EcoBoost), Zelený motor (Fiat TwinAir CNG místo GM 1.4 Range-Extender) a Nejvýkonnější motor (Ferrari obhájil, ale s F12 místo 458 Italia). Volba probíhá v osmi objemových třídách a třech zvláštních kategoriích; v každé se rozděluje 25 bodů. Z nejlepších v osmi objemových třídách se ve druhém kole volí absolutní vítěz. Samozřejmě, že nikoli každý z novinářů má možnost vyzkoušet všechny motory, jde o celosvětovou soutěž s odlišnými typy pro různé trhy; volí se však podle zásady co neznáš, nevol, ale při 87 porotcích je jistě objektivita zaručena. Česká republika má v porotě zastoupení téměř od počátku, autor článku je členem poroty od druhého ročníku (2000).

Z dvanácti letošních oscarů už patří jen šestina dříve dominantní BMW Group (přes 55 absolutních vítězství), když ve vyšších třídách nově bodovaly Porsche 2.7 DI (do 3,0 l) a prvně také McLaren M838T (do 4,0 l); v dalších šesti třídách příslušné značky prvenství obhájily, pětkrát dokonce se stejnými pohonnými jednotkami (výjimkou je Ferrari). Třídy až do 2,5 l mají shodné vítěze jako loni; nad 4,0 l se vystřídal dvanáctiválec Ferrari F12 s osmiválcem 458 Italia.

Absolutní vítězství tříválce Ford 1.0 EcoBoost není žádným překvapením, je to prostě nejlepší tříválec, s nímž jsem kdy jel; ve třídě do 1,0 litru nemá konkurenci. Za volantem nepoznáte, že mu jeden válec chybí, výkon i točivý moment jsou na vynikající úrovni. Vítězný litr je nejmenší z řady EcoBoost, vyznačující se zmenšením objemu, přímým vstřikováním a přeplňováním. Dynamikou se vyrovná čtyřválci 1.6, který nahrazuje. Motor s tenkostěnným litinovým blokem a hliníkovou hlavou je zcela novou konstrukcí, vrtání válců činí 71,9 mm a zdvih pístů 82 mm, rozvod DOHC 4V má plynule proměnné časování všech ventilů. K technickým zajímavostem patří vyvážení tříválce opačnou frekvencí kmitů záměrně nevyváženého setrvačníku, miniaturní turbodmychadlo s nízkou setrvačností a integrálním sběrným výfukovým potrubím odlitým přímo s hlavou válců, bezúdržbový rozvodový ozubený řemen v olejové lázni, speciální zapalovací svíčky 12 mm, snadná úprava pro emisní limity EU6 atd.

Tříválec 1.0 EcoBoost byl představen v nové generaci Ford Focus s výkonem 74 nebo 92 kW (100 a 125 k). S tímto motorem se dodávají i Fiesta, B-Max, C-Max, Grand C-Max, Transit/Tourneo Connect, Transit/Tourneo Courier, EcoSport a přibude Mondeo nové generace. Během roku se litrový tříválec objeví také v USA (Fiesta), v typu EcoSport se už prodává mimo jiné v Indii a Číně. Výroba 1.0 EcoBoost běží v Kolíně nad Rýnem a v rumunské Craiově; vývoj byl zahájen v britském Duntonu a podílela se na něm německá výzkumná a vývojová centra v Cáchách (Aachen) a Merkenichu. Špičkové parametry tříválce zákazníci oceňují, a tak v Kolíně nad Rýnem vzroste produkce z pěti stovek na tisíc motorů denně už letos v srpnu.

 

TOM HYAN, člen jury ENGINE OF THE YEAR 2013

 

MOTOR ROKU 2013

(absolutní pořadí, složené z vítězů objemových tříd)

1. Ford 1.0 EcoBoost (např. B-Max) 479
2.
Volkswagen 1.4 TSI TwinCharger 408
3.
BMW 2.0 TwinTurbo (např. Z4 28i)
247
4.
Porsche 2.7 DI (Boxster, Cayman)
245
5. Ferrari 6.3 V12 (F12 Berlinetta)
233
6. BMW/PSA/Mini 1.6 Turbo 
197
7. 
McLaren M838T V8 (MP4-12C)   
180
8. Audi 2.5 I5 (TT RS, RS3, Q3 RS)
111

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotogalerie k článku

Foto Tom Hyan a Ford Motor Company

 


Fotogalerie k článku

2013 MOTOR ROKU
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více