MOTOR ROKU 2011 - vítězem dvouválcový Fiat!

MOTOR ROKU 2011 - vítězem dvouválcový Fiat!

Hybridní verze Fiat TwinAir 875 už jezdí

Potřinácté vyhlásila jury motoristických novinářů držitele světového titulu Motor roku; absolutní prvenství poprvé dobyl dvouválec...

Dlužno říci, že Fiat TwinAir je skutečnou inovací a doslova revolucí, konstrukcí vymykající se záplavě podobných motorů běžných osobních automobilů, a proto si zaslouží nejen absolutní triumf jako International Engine of the Year 2011, ale také další tři vítězství - Nejlepší nový motor, Zelený (dříve nejhospodárnější) motor a pochopitelně triumf v objemové kategorii do objemu 1,0 litru...

Organizátorem a iniciátorem mezinárodní volby nejlepší pohonné jednotky je od roku 1999 britský časopis Engine Technology International z vydavatelství UKIP Media & Events. Na rozdíl od volby Vozu roku se kandidáti mohou opakovat, a tak není divu, že některé vyspělé pohonné jednotky vítězství i několikrát obhájí. Porota 76 odborných novinářů ze 36 zemí celého světa rozhoduje mezi desítkami různých motorů, rozdělených do osmi kategorií podle objemu válců. Zvláštní trojice motorových oscarů patří vítězi disciplín Nejlepší nový motor, Zelený motor a Nejvýkonnější motor.

„Čtyři ocenění v jediném roce? Opravdu vynikající výkon! Fiat TwinAir se zapsal do historie světové volby Mezinárodního motoru roku," řekl Dean Slavnich, jeden ze dvou předsedů poroty a redaktor zmíněného časopisu, „zatímco jedním z dalších vrcholů letošního ročníku je účast elektrických pohonných jednotek v kategoriích Nejlepší nový a Zelený motor, kde se do boje se spalovacími motory pustily elektrické pohonné jednotky Nissan Leaf a Mitsubishi i-MIEV."

Výsledky uvádíme v přehledné tabulce. Z dvanácti letošních oscarů patří tentokrát plná třetina jak skupině Fiat Group Automobiles (čtyřikrát TwinAir), tak skupině BMW, po dvou mají Ferrari a VW/Audi. Z loňských vítězů se tentokrát neumístily Toyota a Mercedes-Benz. Za celou historii volby Motoru roku je bilance jednotlivých značek ještě zajímavější. BMW Group získala 55 ocenění, z toho čtyři společně s PSA; následují Toyota (23), Honda (22), VW/Audi (22), Mercedes-Benz (10), Fiat/Alfa Romeo (6), Ferrari (4), Mazda (4), Porsche (3), Subaru (2) a po jednom úspěchu mají GM (koncept AUTOnomy) a Saab (koncept SVC). Titul Motor roku 2011, stejně jako vítězství v příslušné objemové třídě a ocenění za novou konstrukci i nejhospodárnější pohonnou jednotku, dobyl unikátní přeplňovaný dvouválec Fiat TwinAir.

A jaký je vítěz? Fiat předvedl skutečný downsizing, když zmenšil nejen objem válců, ale i jejich celkový počet. První aplikací nového dvouválce TwinAir je Fiat 500/500C, následovaný čtvrtou generací Lancia Ypsilon. Motory se dvěma válci mají u Fiatu dlouhou tradici, nejprve se objevily v původním Cinquecentu (Nuova 500), ale jejich produkce vlastně skončila až v roce 1995! Teď se vracejí, zadáním však nebylo pouze snížit spotřebu paliva a emise, ale také zachovat radost z jízdy! Znamená to, že nový dvouválec TwinAir nebude levnější než různé tříválce a standardní maloobjemové čtyřválce, je to totiž technicky velmi vyspělá pohonná jednotka s přeplňováním turbodmychadlem, a proto se cena u nového Cinquecenta vyrovná čtyřválcové čtrnáctistovce s výkonem 74 kW (100 k). Dvouválec ovšem nabízí prakticky shodnou dynamiku při spotřebě a emisích CO2 nižších až o 30 % (proti 1.4 16V); také srovnání se čtyřválcem 1.2 8V vyznívá ve prospěch novinky s výkonem větším o 25 %, ale spotřebou nižší o 15 %. Motor je zhruba o 23 % kratší než čtyřválec, o sedm (třináct) kilogramů lehčí než čtyřválce 1.2 (1.4) FIRE a vhodný jak pro použití s mechanickou, tak s robotizovanou převodovkou (obě pětistupňové). Příští rok se objeví dvouspojková pětistupňová DDCT (Double Dry Clutch Transmission), tedy se suchými spojkami. Kompaktní rozměry jej rovněž předurčují pro využití v hybridní pohonné jednotce, uložené pod kapotou napříč. Všechny motory TwinAir se vyrábějí v závodě Fiat Powertrain v polské Bielsko-Biale.

S konstrukcí motoru jsme se seznámili ve výzkumném a vývojovém středisku Fiat Powertrain v Orbassanu u Turína, kde byl vyvinut. Kupodivu má litinový blok válců, který byl nejlepší v souboru hodnocení hmotnosti, tuhosti, NVH (vibrace, hluk) a nákladů. Z hliníku jsou čtyřventilové hlavy válců OHC (pohon vačkového hřídele řetězem), jež využívají revolučního systému plynule proměnného časování a zdvihu sacích ventilů MultiAir s elektrohydraulickými členy UniAir a řídicí elektronikou Marelli. K dispozici je pět operačních režimů podle zatížení a dalších provozních podmínek. MultiAir je vhodný pro otáčky do 7000 min-1, vyhovující běžným motorům, ale pracuje optimálně zatím jen v kombinaci s nepřímým vstřikováním paliva do sacího potrubí. Zvýšená účinnost plnění válců se projevuje vysokým měrným výkonem. Třikrát uložený klikový hřídel roztáčí prostřednictvím ozubeného převodu protiběžný vyvažovací hřídel pro eliminaci setrvačných sil prvního řádu; projev motoru je překvapivě klidný, oba písty se pohybují současně. První variantou je přeplňovaný motor 875 cm3 o výkonu 63 kW (85 k)/5500 min-1. Řidič má k dispozici tlačítko ECO, pokud nepotřebuje plný výkon, tak po jeho sepnutí sníží vrchol točivého momentu ze 145 na 100 N.m při 2000 min-1 a největší výkon ze 63 na 57 kW (78 k) při 5500 min-1.

Spotřeba nemusí být zrovna nejmenší, pokud jedete ostře, lze ji zvýšit ze čtyř litrů až na dvojnásobek pro absolvování stovky kilometrů. Motor se však ochotně vytáčí, má působivý záběr i výkon a jeho zvukový projev je určitě příjemnější než u dnešních tříválců. „O tříválci jsme vůbec neuvažovali," říká Dario Sacco, šéf vývoje motorů Fiat, „proti čtyřválcům přináší jen minimální výhody, to u dvouválce je samozřejmě všechno jinak a přednosti jsou mnohem větší! Pečlivě jsme porovnávali, tříválce nemají pro downsizing žádný smysl, musíte jim navíc přidat vyvažovací hřídel." Motory TwinAir budou tvořit rodinu, zatím byly oznámeny čtyři modifikace. Tři jsou přeplňované malým turbodmychadlem, integrovaným ve výfukovém potrubí (absolutní plnicí tlak do 2,4 baru). Vyzkoušeli jsme první verzi Turbo 63 kW (85 k) ve Fiatu 500 i Lancii Ypsilon. V roce 2012 přibude silnější 77 kW (105 k), třetí je 0.9 CNG Turbo o výkonu 59 kW (80 k) při spalování stlačeného zemního plynu. Všechny používají shodné díly, motoru s atmosférickým plněním o výkonu 48 kW (67 k)6000 min-1 zůstal i stejný blok válců, ale s vrtáním zvětšeným z 80,5 na 82 mm, takže objem je 908 cm3. Toto provedení je připraveno i pro hybridní verzi, u níž je přes dvouspojkovou pětistupňovou převodovku HDDCT připojen elektromotor 3/10 kW, 24/40 N.m, krátkodobě dovolující čistě bezemisní pohyb. Nádrž paliva zůstala na svém místě, akumulátory jsou pod podlahou zavazadlového prostoru a dobíjení Plug-In pod krytkou na levém boku vozu.

 

TOM HYAN, člen jury INTERNATIONAL ENGINE OF THE YEAR 2011

 

 

MOTOR ROKU 2011 (počty bodů)

1. Fiat TwinAir 875 (500, Ypsilon)               372

2. Volkswagen 1.4 TSI TwinCharger                       346

3. Ferrari 4.5 V8 (458 Italia)                         278

4. BMW 3.0 DI TwinTurbo (135i/335i)        275

5. Audi 2.5 I5 (TT RS, RS3)                         192

6. BMW 4.0 V8 (M3)                                               159

7. BMW 2.0 Diesel TwinTurbo (123d, X1)  127

8. BMW/Mini Cooper 1.6 Turbo                   126

Výsledky kategorií

počet bodů

do 1000 cm3: 1. Fiat TwinAir 875, 479; 2. Toyota 1.0 I3 (Aygo/Yaris), 257; 3. Hyundai/Kia 1.0 I3 (i10/Picanto), 178; 4. Smart Diesel 800 (ForTwo), 141; 5. Mitsubishi 1.0 Turbo (ForTwo), 135; 4. Opel 1.0 I3 (Agila/Splash/Alto), 120.

1000 až 1400 cm3: 1. VW 1.4 TSI TwinCharger, 365; 2. Fiat/Alfa Romeo 1.4 Turbo MultiAir, 248; 3. VW 1.2 TSI, 196; 4. VW 1.4 TSI Turbo, 124; 5. Fiat/GM 1.3 Diesel, 91; 6. Fiat 1.4 Turbo, 63.

1400 až 1800 cm3: 1. BMW/Mini Cooper 1.6 Turbo, 246; 2. Alfa Romeo 1750 DI Turbo, 226; 3. Toyota 1.8 Prius/Auris HSD, 199; 4. Audi 1.8 TFSI, 149; 5. BMW/PSA 1.6 Diesel (Mini/207/308), 124; 6. Ford 1.6 EcoBoost, 109.

1800 až 2000 cm3: 1. BMW 2.0 TwinTurbo Diesel (123d, X1), 210; 2. Audi 2.0 TFSI (VW/Audi/Seat), 204; 3. Audi/VW 2.0 TFSI (A4/Q5/Octavia RS), 151; 4. Honda 2.0 Civic Type-R, 77; 5. BMW 2.0 Diesel (120d/320d/520d), 73; 6. Subaru 2.0 Turbo (WRX), 71.

2000 až 2500 cm3: 1. Audi 2.5 I5 Turbo (TT RS, RS3), 400; 2. Mercedes-Benz OM 651, 267; 3. Subaru 2.5 Turbo Boxer, 199; 4. BMW 2.5 DI (Z4 23i), 101; 5. PSA/Ford 2.2 I4 Diesel, 153; 6. Hyundai 2.4 I4 (Sonata), 89.

2500 až 3000 cm3: 1.BMW 3.0 TwinTurbo (135i/335i/Z4/X6), 421; 2. BMW 3.0 Diesel TwinTurbo (335d/535d/635d/X5), 237; 3. Porsche 2.9 Boxer, 147; 4. VW/Audi 3.0 TDI V6, 145; 5. Audi 3.0 Kompressor (S4, S5), 140; 6. Jaguar/Ford/PSA 3.0D, 109.

3000 až 4000 cm3: 1. BMW 4.0 V8 (M3), 364; 2. Porsche 3.8 Boxer (GT3), 191; 3. McLaren 3.8 V8 (MP4-12C), 173; 4. Porsche 3.4 Boxer DI (Boxster/Cayman) 121; 5. Nissan 3.8 Bi-Turbo (GT-R), 110; 6. Ford 3.5 V6 EcoBoost, 96.

nad 4000 cm3: 1. Ferrari 458 Italia, 230; 2. Mercedes-AMG 6.2 (C/SL/E/ML 63), 188; 3. BMW 4.4 DI TwinTurbo, 127; 4. Porsche 4.8 V8 Turbo (Panamera/Cayenne), 109; 5. Jaguar 5.0 V8 SC, 105; 6. Mercedes-AMG 6.2 (SLS), 96.

Zelený (nejhospodárnější): 1. Fiat TwinAir 875, 258; 2. Toyota 1.8 Prius/Auris HSD, 204; 3. Nissan Leaf Electric, 185; 4. VW 1.4 TSI TwinCharger, 184; 5. Mitsubishi i-MIEV Electric, 92; 6. VW 1.2 TSI, 85.

Nejlepší nový motor 2011: 1. Fiat TwinAir 875, 352; 2. Nissan Leaf Electric, 161; 3. Ford 1.6 EcoBoost, 154; 4. BMW 2.0 Diesel Efficiency Dynamics, 152; 5. Porsche 3.6 Boxer (GT2 RS), 111; 6. McLaren 3.8 V8 (MP4-12C), 110.

Nejlepší výkon: 1. Ferrari 458 Italia, 194; 2. Porsche 3.8 Boxer (GT3), 126; 3. Mercedes-AMG 6.2 (C/SL/E/ML 63), 119; 4. Nissan 3.8 Bi-Turbo (GT-R), 97; 5. McLaren 3.8 V8 (MP4-12C), 89; 6. BMW 3.0 DI TwinTurbo (135i/335i), 87.

 

Fotogalerie k článku

Foto Tom Hyan a Fiat Powertrain

 


Fotogalerie k článku

2011 MOTOR ROKU
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Slavíme čtvrté číslo už třetího ročníku (čas hrozně letí!) a tedy téměř dva roky vydávání... čti více

MUSEO FERRARI MARANELLO 2018

Minulou sobotu jsem opět navštívil Museo Ferrari v Maranellu. Už si ani nepamatuji, kolikrát... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (4)

Věřím, že tato čtvrtá sada fotografií s autogramy slavných závodníků udělá radost všem... čti více