MERCEDES-BENZ: NOVÁ TŘÍDA E (W213)

MERCEDES-BENZ: NOVÁ TŘÍDA E (W213)

Vrcholem řady je Mercedes-Benz E 400 4Matic, který prokázal vynikající jízdní vlastnosti jak na okruhu, tak na silnicích v okolí portugalského Cascais

Nejlepší nebo nic, tento reklamní slogan Mercedes-Benz patří nejnovějšímu typu ještě více než ostatním, nová třída E to potvrdila při testování v Lisabonu...

V poslední době nebývá zvykem, aby nový automobil měl také nový motor, jenže nová třída E (codename W213) je opravdu výjimkou. Platí to o zcela nové generaci hliníkového turbodieselu, jenž se stane základem evropské nabídky. Samozřejmě v rámci koncernové strategie Daimler AG, kde také slaví 130 let od vzniku automobilu, se pod kapotou třídy E objevují rovněž inovované, či již známé pohonné jednotky...

Světová premiéra nové třídy E na lednovém autosalonu v Detroitu, kterou výrobce označuje za desátou generaci (včetně předchůdců), samozřejmě proběhla ve znamení typů se zážehovými motory (např. E 400 4Matic), resp. hybridní verze E 350 e (PHEV), které jsme ale také okusili v Lisabonu. Vedle četných technických inovací, včetně přípravy na autonomní jízdu, přináší nové Éčko řadu technických inovací. Pro většinu evropských zákazníků je nejzajímavější vznětový čtyřválec OM 654, který nahradí veleúspěšného předchůdce OM 651 i v jiných typových řadách. První zástavbou jsou právě sedany (později i kombi) Mercedes-Benz E 220 d, v prodeji od jara 2016.

Vznětový čtyřválec OM 654 bude základem nové řady inovativních turbodieselů modulární koncepce, vhodných pro příčné i podélné uspořádání v karoserii, i pro pohon předních, zadních či všech kol. Jeho vývoj je podmíněn zpřísňováním emisních limitů i jejich přiblížení reálnému provozu podle nové metodiky a měřicího cyklu WLTP (má být zaveden v září 2017), jež koncern Daimler aktivně podporuje, protože dosavadní metody vedou k hodnotám, neodpovídajícím běžným podmínkám. Zvláštností čtyřválce OM 654 jsou prostředky pro kontrolu emisí, umístěné přímo na motoru, což přináší kompaktní konstrukci a větší účinnost.

Všechna zařízení pro redukci emisí najdeme na motoru s příslušnou technologií, zaručující optimální provozní teplotu, přičemž není třeba tepelného managementu při studeném startu či běhu za nízkého zatížení. Vedle snížení emisí klesla spotřeba paliva, zvláště při kratších jízdách. Vzhledem ke zkráceným vzdálenostem úprava výfukových plynů vykazuje nízké tepelné ztráty a optimální pracovní podmínky, nemluvě o zmenšení zástavbových rozměrů. Přímo na motoru je oxidační katalyzátor DOC (Diesel Oxidation Catalyst) a sestava SDPF (DPF + SCR), tedy filtr pevných částic DPF (zachytí přes 95 % částic, jež se cyklicky spalují) a systém selektivní katalytické redukce SCR pro eliminaci oxidů dusíku NOx (cca 90 %), jež se pomocí roztoku AdBlue rozkládají na dusík a vodu. Výfukové plyny do systému přicházejí z turbodmychadla, jež roztáčejí pro účinnější plnění motoru. Recirkulace výfukových plynů EGR je na novém motoru zdvojená, vysokotlaká vrací plyny do válců ještě před turbínou turbodmychadla. Poprvé použil Mercedes-Benz toto řešení, zaměřené na snížení NOx, už na motoru OM 651 pro A 220 CDI, resp. A 220 d. Dalším zásahem je stupňovitá úprava spalovacího prostoru v ocelovém pístu, zvyšující účinnost spalování.

Kromě emisních systémů se změnila celková koncepce řadového čtyřválce, poprvé je celohliníkový, ale s činnými plochami ošetřenými nanotechnologií (extrémně tenká vrstva s nízkým třením), navíc s ocelovými (nikoli hliníkovými) písty nové konstrukce. Ve srovnání s předchůdcem OM 651 se snížil zdvihový objem válců z 2143 na 1950 ccm, vrtání válců z 83 na 82 mm, zdvih pístů z 99 na 92,3 mm, rozteč válců z 94 na 90 mm a délka ojnic ze 144 na 140 mm. Hmotnost motoru klesla na 168,4 kg, u předchůdce byla 202,8 kg. Prof. Dr. Thomas Weber, člen představenstva Daimler AG zodpovědný za technický výzkum a vývoj osobních vozů Mercedes-Benz, počítá s měrným výkonem až 90 kW/l, první předvedená verze dosahuje 72 kW/l, tedy o poznání více než u OM 651 (58,3 proti 72 kW/l). Kompresní poměr se snížil ze 16,2:1 na 15,5:1 (i starší motor je EU6), poklesla hlučnost.

Nová generace E-Klasse je delší o 43 mm (má délku 4923 mm), ovšem s rozvorem prodlouženým o 65 na 2939 mm. Sedan E 220 d s popsaným novým vznětovým čtyřválcem disponuje výkonem 143 kW (195 k) při 3800 ot/min a vrcholem točivého momentu 400 N.m v rozsahu 1600 až 2400 ot/min, dosahuje zrychlení 0 - 100 km/h za 7,3 sekundy a spotřeby nafty EU (kombinace) 3,9 l/100 km (emise CO2 jsou 102 g/km). Všechny úvodní typy pro Evropu, tedy vedle E 220 d ještě dvoulitrové čtyřválce E 200 (135 kW), E 350 e (PHEV, 205 kW) a třílitrový šestiválec E 350 d (190 kW), budou osazeny devítistupňovou samočinnou převodovkou 9G-Tronic a klasickým pohonem zadní nápravy. Nabídku záhy doplní E 300, zážehový čtyřválec 2.0, ovšem se zvýšeným výkonem na 180 kW (245 k), a zmíněný třílitrový šestiválec E 400 4Matic (s pohonem všech kol) o výkonu 245 kW (333 k).

Součástí prezentace v Estorilu byly jízdy po blízkém okolí i po slavném závodním okruhu, ale také prezentace nových technologií. Prověřili jsme hybridní typ E 350 e, jen rekordní spotřeby 2,8 l/100 km zahraničních kolegů jsme nedosáhli (měli jsme zhruba pět litrů), zajímavé však bylo bezklíčkové otevírání vozu mobilním telefonem (dobíjí se indukčně ve středové konzole). Mobilním telefonem lze dálkově vůz zaparkovat i do úzké mezery, vyzkoušeli jsme stejně jako prvky autonomní jízdy Drive Pilot s inteligentním tempomatem, aktivní změnou jízdního pruhu (stačí jen dát ukazatel směru) a samočinným brzděním; za zmínku stojí rovněž inteligentní světlomety LED, systémy PRE-SAFE, nafukovací bezpečnostní pásy Beltbag (na zadních sedadlech), podvozek Dynamic Body Control, či vícekomorové pružicí měchy Air Body Control.

Podrobněji, včetně obvyklých technických údajů a dalších zajímavostí, se k nové třídě E vrátíme v elektronické formě nového časopisu TH Auto(mobil) na těchto internetových stránkách, jenž odstartuje svou existenci v květnu 2016. Bude volným pokračováním dlouholeté práce TH, v letech 1973 - 2016 zasvěcené časopisu Automobil, bohužel nyní nedobrovolně ukončené. Samozřejmě ve formě, na jakou byli čtenáři tohoto tištěného periodika zvyklí.

 

TOM HYAN, Estoril/Cascais/Lisabon (P)

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

MERCEDES-BENZ: NOVÁ TŘÍDA E (W213)
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Slavíme čtvrté číslo už třetího ročníku (čas hrozně letí!) a tedy téměř dva roky vydávání... čti více

MUSEO FERRARI MARANELLO 2018

Minulou sobotu jsem opět navštívil Museo Ferrari v Maranellu. Už si ani nepamatuji, kolikrát... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (4)

Věřím, že tato čtvrtá sada fotografií s autogramy slavných závodníků udělá radost všem... čti více