LAGUNA SECA – nejlepší okruh Ameriky?

LAGUNA SECA – nejlepší okruh Ameriky?

Chevrolet CERV-I (Chevrolet Engineering Research Vehicle), s nímž konstruktér Zora Arkus-Duntov testoval nová technická řešení včetně ABS (už v roce 1960)

Mnoho závodních okruhů jsme navštívili v USA, těžko říci, který je nejlepší, ale Laguna Seca, Sonoma Raceway, Lime Rock nebo Watkins Glen patří do špičky...

V Kalifornii stále je a ještě více bylo závodních okruhů; velmi pěkné počasí dovoluje jejich využití po větší část roku, i když... Na testování Mazdy RX8 v Laguna Seca byla trať mokrá, ve Fontaně musely být závody pro průtrže mračen přerušeny, zrušeny, či odloženy (za mokra se na oválu nejezdí), a na Buttonwillow Raceway jsme odletěli se zpožděním, protože v Santa Barbaře byla prostě v srpnu mlha, podobně jako v San Franciscu...

V letním čase však na Sonoma Raceway, Long Beach, či Laguna Seca počasí rozhodně nezklamalo. V Sonomě jsme několikrát sledovali Indy Car, ve Fontaně NASCAR, v Long Beach si prošli trať, na Laguna Seca a Buttonwilow Raceway testovali, ale u Monterey (Laguna Seca) také prožili Monterey Classic Car Week se závody klasických automobilů Rolex Monterey Historic Automobile Races, jež jsou úžasným třídenním zážitkem a můžete vidět vše, od upravených Fordů Model T až po vozy formule 1 a sportovní prototypy, jaké zářily v klasické éře Le Mans (Ford GT40, Ferrari 512S a Porsche 917).

Laguna Seca Raceway byla otevřena 9. listopadu 1957 mezi Salinas a Monterey, vlastně nahradila závody v Pebble Beach, které se jezdily na běžných silnicích; byla postavena v dřívějším vojenském prostoru jako permanentní závodní trať (jméno získala za polohu na ploše vyschlého jezera, jež bylo kdysi v těchto místech, a zbylo z něj jen malé jezírko). První závod při otevření dráhy vyhrál legendární Pete Lovely na sportovním Ferrari, který se později proslavil jako soukromý jezdec formule 1, když přivážel svůj třílitrový Lotus 49 Ford DFV na závody na ložné ploše pikapu Volkwagen Transporter! Z původní délky 1,9 míle se okruh prodloužil na 2,23 míle (3,6 km), charakteristickou vlastností jsou poměrně značný výškový rozdíl a zatáčka z kopce zvaná Corkscrew (Vývrtka, jinak číslo 8/8A; i v Mazdě RX8 to bylo na srdce, natož v Indy Caru!), kterou proslavil Alex Zanardi svým odvážným manévrem, když tam předjel Bryana Hertu těsně před cílem a závod Indy Car 1996 vyhrál.

Nikdy se tam nejela Velká cena formule 1, pouze Ricardo Zonta při testování vytvořil neoficiální rekord 1:06,039 (2006 Toyota F1), který pak Marc Gené vylepšil (znovu neoficiálně, neboť to nebylo při závodě) na 1:05,786 při Ferrari Racing Days (2012 na Ferrari F2003-GA). Okruh často hostí sportovní prototypy a byl dějištěm motocyklové Grand Prix USA 500/MotoGP (nyní MS Superbike). Řadu let nese jméno Mazda Raceway podle hlavního sponzora. Srpnové závody klasických vozidel jsou nyní známé jako Rolex Monterey Motorsports Reunion. Letos budou 18. až 21. srpna, očekává se kolem 550 vozidel a bude se slavit mimo jiné 100 let od založení BMW a 50 let seriálu závodů CanAm.

TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, Monterey (CA)

Foto Tom Hyan a Helena Hyanová


Fotogalerie k článku

LAGUNA SECA
Nejnovější články

001 MY LIFE FULL OF CARS: MEADOWLANDS 1989 – POPRVÉ NA INDY CARS!

Přátelé mě nabádají k tomu, abych se podělil o zážitky ze své kariéry motoristického novináře.... čti více

TH AUTO číslo 7 právě vyšlo!

Sedmé číslo TH Auto 2018 zahajuje další pololetí! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

24 h LE MANS 2018 – konečně TOYOTA!

Historie se neptá, jakým způsobem bylo vítězství dosaženo. Toyota dokázala, že na prvenství... čti více