JAPAN CAR OF THE YEAR 2010/2011

JAPAN CAR OF THE YEAR 2010/2011

Honda CR-Z, Japonský Vůz roku 2010/2011

Vítězí Honda CR-Z! Japonský Vůz roku (JCOTY) se vyhlašuje od roku 1980 na základě stejných principů, jaké staly u zrodu evropské volby již o 17 let dříve...

Na autosalonu v Tokiu 2009 slavila JCOTY třicáté výročí, a proto byla v hlavní hale uspořádána výstava k jubileu s řadou oceněných automobilů minulosti. Během salonu pak proběhlo vyhodnocení JCOTY pod vedením předsedy Masamiho Miyoshiho, titul 2009/2010 získala Toyota Prius třetí generace. Na stánku JCOTY jsme se setkali s panem Miyoshim a získali informace, které najdete v tomto článku. Soutěže podle vzoru COTY se těší největší vážnosti nejen u automobilových výrobců, ale i u veřejnosti, protože porota je složena jen z odborných novinářů a jednoznačná pravidla i průhledné hlasování se zveřejněným bodováním jsou vždy k dispozici.

Podle principů evropské COTY se na celém světě pořádají nejdůležitější volby nových automobilů za dvanáctiletou periodu, zvláště pak její japonská obdoba Japan COTY (vyhlašuje se dříve než evropská COTY) a severoamerická North American COTY (vyhlašuje se první tiskový den autosalonu NAIAS v Detroitu - tedy příště v lednu 2011). Je zřejmé, že nelze slučovat výsledky z těchto světových oblastí, protože nabídka vozidel i charakter trhů jsou odlišné. Principy COTY však jsou vzorem také pro Auto roku v ČR KMN.

Japonskou porotu tvoří podobně jako u Auto roku v ČR KMN každý rok navrhovaní a hlasováním schválení porotci (v Japonsku je volí 33 šéfredaktorů automobilových medií, u nás výbor KMN), počet členů poroty dosahuje šedesáti voličů. V prvním kole každý volič určí deset favorizovaných automobilů z nominace, z deseti finalistů ve druhém kole pak rozdělí 25 bodů mezi vybraných pět podle osobní volby (svému favoritu musí porotce přidělit 10 bodů). Nejvýše umístěný nejaponský automobil získá titul Import Car of the Year. Tři speciální poháry se mimo to udělují v kategoriích Most Fun, Most Advanced Technology a Best Value.

Vítězem JCOTY ročníku 2010/2011 je hybridní kupé Honda CR-Z (406 bodů) před novým VW Polo (397), Suzuki Swift (228), Peugeotem RCZ (190), Nissanem Micra (67), BMW řady 5 (62), Jaguarem XJ (54), Mazdou 5 (51), Toyotou Mark X (26, domácí model na základě Lexusu IS) a vozem Mercedes-Benz E-Klasse (19).

 

TOM HYAN, člen jury Car of the Year 2011 a předseda jury Auto roku 2011 v ČR KMN

Foto Tom Hyan

 

 

Vítězové JCOTY 1980 - 2011

 

1980 - 1981    Mazda Familia (323)

1981 - 1982    Toyota Soarer

1982 - 1983    Mazda Capella/Ford Telstar

1983 - 1984    Honda Civic/Ballade

1984 - 1985    Toyota MR2

1985 - 1986    Honda Accord/Vigor

1986 - 1987    Nissan Pulsar Exa/Langley

1987 - 1988    Mitsubishi Galant

1988 - 1989    Nissan Silvia

1989 - 1990    Toyota Celsior/Lexus LS400

1990 - 1991    Mitsubishi Diamante

1991 - 1992    Honda Civic/Civic Ferio

1992 - 1993    Nissan Micra/March

1993 - 1994    Honda Accord

1994 - 1995    Mitsubishi FTO

1995 - 1996    Honda Civic/Civic Ferio

1996 - 1997    Mitsubishi Galant/Legnum

1997 - 1998    Toyota Prius

1998 - 1999    Toyota Altezza/Lexus IS200

1999 - 2000    Toyota Yaris/Vitz

2000 - 2001    Honda Civic/Civic Ferio

2001 - 2002    Honda Jazz/Fit

2002 - 2003    Honda Accord/Accord Wagon

2003 - 2004    Subaru Legacy

2004 - 2005    Honda Legend

2005 - 2006    Mazda MX-5/Roadster

2006 - 2007    Toyota/Lexus LS460

2007 - 2008    Honda Jazz/Fit

2008 - 2009    Toyota iQ

2009 - 2010    Toyota Prius

2010 - 2011    Honda CR-Z

 


Fotogalerie k článku

JAPAN CAR OF THE YEAR 2010/2011
Nejnovější články

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo TH Auto 2018 uzavírá náš třetí ročník! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

002 MY LIFE FULL OF CARS: SETKÁNÍ SE SCHNITZEREM

Když jsem se poprvé setkal s panem Herbertem Schnitzerem, tak jsem zdaleka netušil, že si letos... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (7)

Sedmá sada osmadvaceti fotografií s autogramy slavných závodníků pochází nejen z formule 1, ale... čti více