INDY CAR – Franchitti potřetí mistrem!

INDY CAR – Franchitti potřetí mistrem!

Dario Franchitti na okruhu Infineon Raceway

Americká formule Indy Car je zpravidla lepší podívanou než závody formule 1, startovní pole je totiž mnohem vyrovnanější...

 

Velký souboj v prestižní formuli svedli Dario Franchitti a Will Power; v létě na kalifornském okruhu Infineon Raceway měl Power ještě značný náskok, Franchitti však dobyl titul v posledním závodě! Třetí sezona 2010 po sloučení šampionátů Indy Car a Champ Car opět přidala několik nových závodů, ale hlavně zaujala strhujícím soubojem o titul až do finále ve floridském Homesteadu. Jak se stalo naším zvykem, na jeden ze závodů jsme se vypravili. Po oválu Michigan International Raceway, kde se už Indy Car nejezdí, a silničních závodech v Mid Ohiu a Watkins Glenu padla volba na přírodní trať Infineon Raceway v srdci vinařské oblasti Sonoma Valley...

Kdo neviděl, neuvěří. Infineon Raceway se rozkládá ve svahu, vytváří pěkný amfiteátr pro diváky, ale závodníky prověří prudkým stoupáním a klesáním, slepými horizonty, negativně klopenými zatáčkami, rychlými rovinkami i pomalými vracečkami. Scott Dixon, dvojnásobný mistr Indy Caru, ji považuje za nejobtížnější trať celého seriálu. O to více potěší, že právě na Infineon Raceway dosáhl svého největšího úspěchu v Indy Caru český závodník Tomáš Enge (Panther Racing), když ve své jediné plné sezoně americké formule napoprvé zajel čtvrtý čas v kvalifikaci a v cíli byl pátý za Carpentierem, Barronem, Ricem a vítězným Kanaanem! Psal se rok 2005, a Indy Car se vrátil na tuto kalifornskou trať, která dlouhá léta prestižní americkou formuli neviděla. Letos slavila 40. výročí od pořádání prvního (a po dlouhá léta jediného) předcházejícího závodu, jímž byl Golden Gate 150 (USAC Championship) v dubnu 1970. Tehdy vyhrál Dan Gurney před Mariem Andrettim. Od roku 2005 se mezi vítěze Indy Caru na Infineonu zapsali Tony Kanaan, Marco Andretti (vnuk Maria), Scott Dixon, Helio Castroneves, Dario Franchitti a Will Power. Bývalý jezdec formule 1 Juan-Pablo Montoya tam dobyl svoje první vítězství NASCAR Sprint Cup. Trať patří také motocyklistům, vrcholem je šampionát AMA Superbike...

Ze Sonomy je na okruh pouhých deset mil (šestnáct kilometrů) silnicí mezi vinicemi. Bylo pětadvacet stupňů Celsia, tedy příjemně (v Palm Springs překročila teplota čtyřicítku), a tak se závody těšily velké přízni publika. Přesto je návštěvnost na Indy Caru menší než na závodech NASCAR stock cars, jež se tam také jezdí, ale atmosféra je mnohem přívětivější než třeba ve formuli 1, závodníci jsou vstřícní a před diváky se neukrývají. Okruh po dramatické historii s výměnou majitelů nalezl od roku 1996 stabilní místo u společnosti Speedway Motorsports, Inc., z Charlotty (NC), která spravuje rovněž další významné okruhy (např. New Hampshire, kam se Indy Car vrátí v sezoně 2011). Byl postaven v roce 1968, když se podnikatelé Robert Marshall jr. a Jim Coleman o záměru domluvili na lovu. V srpnu začali stavět, v listopadu bylo vyasfaltováno a prvního prosince 1968 se jel první závod! Stejně rychle však trať prodali, vystřídala řadu majitelů včetně zábavní společnosti Filmways Corp. z Los Angeles a Black Mountain Group, podniku závodníka Boba Bonduranta, jednoho z prvních zakladatelů závodnických škol; objevil se také Chris Pook, organizátor Velké ceny USA F1 v Long Beach, i další závodnické školy Skipa Barbera a Jima Russella. Jméno trati se měnilo, nejvíce byla známá jako Sears Point Raceway a Golden State International Raceway, než získala dnešní název Infineon Raceway. Její součástí je také dragstrip, na němž se pořádají vrcholné závody NHRA Nationals ve zrychlení.

Will Power (ano, opravdu se tak jmenuje!), devětadvacetiletý Australan z týmu Penske, se vrátil na trať, kde v roce 2009 utrpěl vážná zranění v tréninku a závod pak sledoval na televizní obrazovce v nemocnici. Za jedním z horizontů šel totiž Nelson Philippe do hodin a zůstal stát napříč dráhy se ztichlým motorem (vozy mají externí spouštěč), Power se už nestačil vyhnout. S poraněnou páteří byl vyřazen do konce sezony 2009, ale chytrý Roger Penske mu místo v týmu podržel. Byla to dobrá volba, protože Power se stal nejlepším z trojice závodníků Teamu Penske, v sobotu na Infineonu zajel svou osmou pole position sezony 2010, v závodě vedl 73 ze 75 kol, vyhrál a zvýšil tak svůj náskok na 59 bodů! Ještě na Infineon Raceway mu slavný Mario Andretti, letos sedmdesátiletý zakladatel závodnické dynastie, předal cenu Mario Andretti Trophy 2010 za nejúspěšnějšího jezdce na silničních tratích, neboť ho už nikdo nemohl překonat.

Dario Franchitti, sedmatřicetiletá hvězda Ganassiho týmu, Skot italského původu z Edinburghu, se však nevzdal a dokázal nemožné. Na Infineon Raceway se mu nedařilo, Power byl rychlejší, a nakonec podlehl i týmovému kolegovi Scottu Dixonovi. Na tiskové konferenci první trojice však působil sebevědomým dojmem, suše prohlásil, že do konce šampionátu zbývají čtyři závody, a tak nic není ztraceno. Nebylo, vyhrál hned na oválu v Chicagu; další dva vysokorychlostní ovály Kentucky a Motegi sice patřily Teamu Penske, ale za volantem vítězného vozu seděl Brazilec Helio Castroneves a nikoli Will Power, přičemž Franchitti vždy dojel vždy před Powerem. Po hostování na japonském okruhu Twin Ring Motegi (patří Hondě, výhradnímu dodavateli motorů Indy Car) měl Power o dvanáct bodů více při skóre 587:575. Rozhodovalo se na krátkém jedenapůlmílovém oválu Homestead-Miami Speedway, startovalo se v sobotu v šest večer. Power nikdy na oválu nevyhrál, snažil se, ale narazil do hrazení a poškodil závěs kola. Oprava stála šest okruhů, ještě vyjel, ale stejně musel vzdát. Franchitti jel takticky, stačilo mu desáté místo na titul (byl osmý). Novozélanďan Dixon pečetil úspěch Ganassiho týmu vítězstvím v závodě...

Pro sympatického Daria Franchittiho to je obrovský úspěch. Dobyl tři tituly mistra Indy Caru ve čtyřech posledních sezonách, v roce 2008 zkoušel štěstí v NASCAR stock cars, ale brzy se vrátil zpátky. Vybojovat poslední titul prý bylo nejtěžší, podařilo se to náskokem pěti bodů na Powera při skóre 602 ku 597 bodům! Do konce roku 2011 pojedou všichni jezdci s jednotnými monoposty Dallara-Honda 3,5 l V8, ale pak se změní nejen typ vozu, ale také motory (hovoří se o Turbu 2,4 l, nejvíce se šesti válci, kromě Hondy však nastoupí znovu Chevrolet). Sezonu 2011 zahájí 27. března závod ulicemi St. Petersburgu na Floridě, do kalendáře se vrátí slavná Milwaukee Mile a další ovál v New Hampshire, poprvé se pojede na nové městské trati v ulicích Baltimore.

 

TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, Infineon/Sonoma (CA)

 


Fotogalerie k článku

INDY CAR 2010
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více