IAA FRANKFURT 2011

IAA FRANKFURT 2011

Citroën Tubik Concept, až devítimístný minivan, vzpomínka na typy H a TUB…

Německý autosalon je nejen největší, ale také patří k nejstarším. Přestože se slavilo 60 let od prvního na frankfurtském výstavišti, ten opravdu první se konal už roku 1897...

Události dramatických proměn v Evropě během minulého století pořádně zamíchaly kartami, a to nejen pokud jde o pořádání nejrůznějších akcí. Světové války, hospodářské krize a politické boje vrcholící rozdělením Německa se podepsaly na tom, že se letos konal teprve 64. ročník IAA (Internationale Automobil-Ausstellung). První v září 1897 v berlínském hotelu Bristol přilákal čtyři vystavovatele, o rok později už jich bylo třináct. V letech 1904 - 1905 se zrodila paralelní show ve Frankfurtu (na jiném místě než dnes) a do roku 1911 se vystavovatelé scházeli pravidelně. Pak byla desetiletá přestávka...

Navzdory nepříznivému hospodářskému klimatu autosalon v září 1921 v Berlíně obnovili. Nadále se však nekonal pravidelně, ale ve 22. ročníku IAA 1939 se představil první Brouk od pozdější společnosti Volkswagen, který byl po válce britskou okupační správou zachráněn a položil základy německého hospodářského zázraku. První poválečné ročníky IAA se konaly v Hannoveru (1947 - 1949) a Berlíně (1950), před šedesáti lety se autosalon přestěhoval na frankfurtské výstaviště a od té doby tam zůstal. Nyní se pořádá každý druhý rok, když mezeru v sudých letech vyplnil oddělený autosalon užitkových vozidel, pořádaný od roku 1992 na výstavišti v Hannoveru.

Ještě v šedesátých letech byla vcelku vyrovnaná konkurence ve výrobě osobních automobilů v Evropě; prim hrály Německo, Velká Británie, Itálie a Francie; ve Španělsku se automobilový průmysl teprve rozbíhal, mezi specializované výrobce patřily Nizozemsko, Švédsko a Československo, jediná z tzv. socialistických zemí, která mohla stavět na mnohaletých zkušenostech z vývoje vlastních konstrukcí. Dovážené automobily z USA a později Japonska byly jen kuriozitou; situace se však měla dramaticky změnit. Rusové koupili licenci na italský Fiat 124 a pod značkou Lada se s ním začali podbízet nízkou cenou na západoevropských trzích, Španělé vtiskli vlastní identitu značce Seat a doma postavili továrny pro renomované světové automobilky, Japonci zahájili mohutnou ofenzívu a dobyli evropské trhy podobně jako později korejské značky. V konkurenčním kvasu tak Francie přišla o čtvrtou největší automobilku (Simca), britský automobilový průmysl se zcela rozpadl, Nizozemci odstoupili, Švédové prodali všechno Američanům (a ti později Číňanům přenechali Volvo Cars) a česká Škoda se stala součástí Volkswagen Group.

Z překotného vývoje vyšel nejlépe německý automobilový průmysl, který si zachovává vedoucí úlohu. Němci kromě toho zachránili různé prestižní britské značky včetně Bentley, Rolls-Royce a Mini, francouzskou Bugatti, italskou Lamborghini, českou Škodu a španělský Seat; neuspěli jen na americkém trhu (aliance DaimlerChrysler se rozpadla), částečně ve Velké Británii (Rover) a nyní v Japonsku (spolupráce VW/Suzuki byla vypovězena). Přestože také v Německu zanikly různé značky, většinou pohlcené konkurencí (Glas, NSU, DKW, Borgward), je německý automobilový průmysl nejsilnější, což je na IAA ve Frankfurtu jasně vidět. Symbolem německého úspěchu je značka Audi, zaniklá počátkem války, která byla obnovena jediným typem v roce 1965, aby se dnes s rozsáhlým programem technicky vyspělých výrobků zařadila do hvězdné trojice spolu s BMW a Mercedes-Benz.

Příznačné je, že Německo je jedinou zemí v Evropě, kde lze legálně využívat všechny vlastnosti dnešních automobilů, neboť na vybraných úsecích dálnic lze jezdit rychlostí, pro niž jsou tyto výrobky konstruovány. Není pochyb o tom, že to přispívá ke smysluplnému vývoji nových automobilů, jež se chlubí nejen největší účinností (výkon/spotřeba), ale také nejlepšími jízdními vlastnostmi a vysokým stupněm bezpečnosti. Např. u značky Mercedes-Benz si můžete přečíst dlouhý seznam inovací z oblasti bezpečnosti, které zavedla do sériové výroby dávno před tím, než byly předepsány různými normami. Tradicí se ve Frankfurtu staly samostatné expozice BMW a Mercedes-Benz, letos je doplnil vlastní pavilon Audi; VW Group působí společně s ostatními koncernovými značkami, k nimž v letošním ročníku přibyla Porsche, přestože spojení bylo odloženo z právních důvodů.

Vedle různých dopravních prostředků s elektrickým či hybridním pohonem hlavně do města, mnohdy kuriozních, nadále existují automobily pro radost z jízdy, což dokumentují například nový Porsche 911, poprvé s inovativní sedmistupňovou manuální převodovkou (sedmička je rychloběh pro úsporu paliva na dálnici), nová generace sedanu BMW M5 s osmiválcem 4.4 V8 Bi-Turbo, nové sportovní modely Audi S6/S7/S8 s motorem 4.0 V8 Bi-Turbo, či nejvýkonnější C-Klasse v celé historii této třídy s atmosféricky plněným osmiválcem 6.3 V8 o výkonu 380 kW/515 k (typ C 63 AMG Coupé Black Series). Přinášíme snímky některých vystavených automobilů, které nás z nějakého důvodu zaujaly.

 

TOM HYAN, Frankfurt a. M. (D)

Fotogalerie k článku:

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

2011 IAA FRANKFURT
Nejnovější články

001 MY LIFE FULL OF CARS: MEADOWLANDS 1989 – POPRVÉ NA INDY CARS!

Přátelé mě nabádají k tomu, abych se podělil o zážitky ze své kariéry motoristického novináře.... čti více

TH AUTO číslo 7 právě vyšlo!

Sedmé číslo TH Auto 2018 zahajuje další pololetí! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

24 h LE MANS 2018 – konečně TOYOTA!

Historie se neptá, jakým způsobem bylo vítězství dosaženo. Toyota dokázala, že na prvenství... čti více