HAYNES INTERNATIONAL MOTOR MUSEUM

HAYNES INTERNATIONAL MOTOR MUSEUM

Cadillac V16 452A s karoserií Madame X podle návrhu Harveye Earla (1931)

Především britské automobily zaniklých značek najdete v jednom z největších stánků automobilové historie, založeném Johnem Haynesem v hrabství Somerset...

Nemusíte se však obávat, že neuvidíte jiné automobily, protože u Haynese si v několika halách přijde na své opravdu každý. Muzeum leží ve Sparkfordu u Yeovilu a kromě prohlídky exponátů nabízí projížďky na vlastní zkušební trati, konferenční místnosti, půjčování historických automobilů pro svatby (a oslavy, či hostiny přímo v muzeu), restaurování vozidel a jejich opravy i servis ve vlastních dílnách! Zajímavostí je, že muzeum vzniklo z nadšení vydavatele Johna Haynese, šéfa Haynes Publishing Group PLC, největšího vydavatele servisních příruček pro motorová vozidla, ale také dalších knih, zaměřených na motorismus. Skupina Haynes Publishing postupně pohltila další známá vydavatelství GT Foulis, Patrick Stephens Ltd a Oxford Illustrated Press; expandovala do USA a dosud prodala přes 150 milionů příruček Haynes Workshop Manuals i dalších...

Všechno začalo tím, že si šestnáctiletý mladík John Haynes v roce 1956 koupil za patnáct liber lidový Austin Seven Saloon a přestavěl jej ze sedanu na dvoumístný otevřený speciál. Po dvou letech zjistil, že vůz bez jakékoli střechy je nepraktický a bez tlumiče výfuku navíc pro provoz na veřejných komunikacích nepřípustný! Dvouřádkový inzerát v motoristickém časopise na jeho prodej přinesl 150 respondentů, což Haynese inspirovalo k tomu, aby napsal první příručku, jak upravovat automobily. Vycházel z vlastních zkušeností a ačkoli neměl technické vzdělání, byl mistrem slova, takže jeho textům všichni rozuměli a prvních 250 výtisků zmizelo za deset dnů! Kostky byly vrženy, Haynes The Book (Haynesova kniha) se stala pojmem. Johnův bratr David založil tiskárnu a jejich příručky dobyly obrovskou popularitu právě pro názornost a lehce stravitelné texty...

V roce 1972 se Haynesova společnost přestěhovala do nové továrny u Sparkfordu, původně mlékárny, ale na tomto pozemku je nová budova vedení Haynes Publishing Group dodnes. John Haynes byl od mládí motoristickým nadšencem, když přišly zisky, potěšil se historickými automobily. Zakrátko jeho sbírka vozů Jaguar, AC Cobra, Bentley, Rolls-Royce, Lagonda a dalších vyžadovala více místa, a tak koupil budovy staré pily ve Sparkfordu, jen půl míle od vydavatelství, navíc s dobrou přístupností z hlavní silnice A303 (odbočka na Bristol, resp. Bath). Slavnostního otevření muzea se 10. července 1985 zúčastnil automobilový světový rekordman Richard Noble, postupně se rozrůstalo z původní sbírky 49 vozů a tří motocyklů na dnešní čtyři stovky většinou pojízdných exponátů. Halu motorsportu v červnu 1997 otevřel sám Stirling Moss; základní kámen pro první rozšíření muzea v roce 1988 položil Ned McWherter, tehdejší guvernér amerického státu Tennessee, kde se dnes v Nashville tiskne většina automobilových manuálů Haynes...

Haynes International Motor Museum tvoří jedenáct výstavních hal, z nichž nejznámější je The Red Room, tedy Červený pokoj, s obrovskou sbírkou sportovních automobilů, výhradně v červené barvě, a to nejen pro Ferrari, ale také pro další exponáty jak britských, tak jiných značek. Jmenujme třeba vzácné sportovní kombi Gilbern Invader (1971), vůz jediné značky, která vyráběla sériově automobily ve Walesu; další sportovní kombi Reliant Scimitar GTE (model 1974 s motorem Ford 3.0 V6); kupé Rochdale Olympic se samonosnou karoserií z laminátu (1968); kupé Marcos 3 Litre ročníku 1969, u něhož původní podvozek z letecké překližky už nahradil příhradový ocelový rám; vzpomínkou na časy nepříliš vzdálené jsou roadstery Triumph TR4A a Spitfire, Austin-Healey 3000 a Sprite, Jensen-Healey, AC 428 Convertible (Frua), Jaguar E-Type, Morgan Plus 8, Daimler SP 250 a mnohé další. V červené můžete obdivovat také vozy Ginetta G15, Gordon-Keeble, Ferrari 512 BB, Lamborghini Countach 400S, Facel Vega HK500, Porsche 356, Ford Mustang, Alfa Romeo Duetto a 2600 Spider atd.

Hned ve vstupní hale je Haynesův Austin Seven Special, následují opravdu historické Daimler 4 ½ HP (1897), Oldsmobile Curved Dash (1903) nebo Darracq Type L (1903), jež ostře kontrastují s budoucími sběratelskými kousky jako jsou Chevrolet Corvette, MG TF, Toyota MR2, Plymouth Prowler, Dodge Viper a jiné. Jsou zastoupeny všechny generace, jeden automobil dokonce nese značku Haynes, přestože s majitelem muzea nemá nic společného. Je to unikátní americký tourer Haynes Light 12, zachráněný z indonéské džungle na Jávě, dílo Elwooda Haynese (1857 - 1925), jednoho z amerických průkopníků automobilové výroby a vynálezce lehké slitiny Stellite, dodnes používané v kosmickém průmyslu. Elwood Haynes představil svůj první automobil 4. července 1894 ve městě Kokomo v Indianě, kde zahájil sériovou produkci jako druhý v USA (první byl Duryea) a používal reklamní slogan America´s First Car. Vrcholem produkce byl vidlicový dvanáctiválec Haynes, v nabídce v letech 1916 - 1922 (vzniklo 650 vozů); vystavený exemplář je jediný v Evropě. Hovoří se o tom, že rodina amerického Haynese pochází z britského hrabství Wiltshire, výzkum možné příbuznosti však nadále probíhá...

Příznivcům tradičních britských značek jsou určeny dvě speciální haly, Hall of British Cars má totiž ještě sekci The Morris Garages, věnovanou především typům Morris a MG. Nechybějí ani motocykly, zvláštní sekce je věnována historii ploché dráhy, samozřejmě s významným podílem našich strojů Jawa/ESO. Hall of Motorsport není velká, ale je v ní zastoupeno vše od motokár po formuli 1. Na konci prohlídky na vás čeká prodejna suvenýrů s motoristickou tématikou, ale především příruček Haynes Manuals. Muzeum je otevřeno denně, základní vstupné činí 9,95 libry.

 

TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, Sparkford (Yeovil), Anglie

Fotogalerie k článku:

Foto Tom Hyan a Helena Hyanová

 


Fotogalerie k článku

2011 HAYNES INTERNATIONAL MOTOR MUSEUM
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY PO 120 LETECH

Pařížský autosalon slaví 120 let. Novinky Škoda Auto už jsme představili, podívejme se na ty... čti více

ŠKODA AUTO – PRVNÍ PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY

Pařížský autosalon slaví 120 let. Letos opět přinesl mnoho zajímavého, přestože jej některé... čti více