GRAND PRIX BRNO 1984

GRAND PRIX BRNO 1984

Tom Walkinshaw v Brně roku 1984 potřetí zvítězil na Jaguaru XJS V12

Mistrovství Evropy cestovních vozů se na původní Masarykův okruh vrátilo po jeho druhém zkrácení v sedmdesátých letech a jezdilo se tam až do sezony 1986. S výjimkou roku 1979, kdy jsem byl v povinné vojenské službě v Podbořanech bez nároku na jeden jediný opušťák během celého roku (jako nepřítel socialismu se špatným kádrovým profilem), jsem viděl všechny ročníky Velké ceny Brna 1970 až 1986. Poprvé jsem seděl v příkopu, podruhé pronikl do depa, potřetí zase na trati, 1973 - 1974 se nejelo pro přestavbu a 1975 jsem se hrdě vrátil jako akreditovaný motoristický novinář za časopis Věda a technika mládeži!

Velká cena Brna se poprvé v roce 1968 stala součástí mistrovství Evropy cestovních vozů, a tak na náš okruh přijížděli ti nejlepší závodníci včetně účastníků MS formule 1. První, kterého jsem z nich viděl, byl Španěl Alex Soler-Roig v roce 1970. O dva roky později přijel dokonce Niki Lauda ve stejném týmu BMW-Alpina, když také v roce 1970 obsadil druhé místo v posledním brněnském závodě mezinárodní formule 3. Velká cena Brna byla úžasnou událostí, na kterou jsme se s kamarády těšili celý rok. Byla totiž nahlédnutím do zvyků kapitalistického světa, který jsem obdivoval. Tenkrát to byl svět vysněný a já měl možnost v roce 1969 prožít letní prázdniny ve Velké Británii, což mě velmi pozitivně ovlivnilo ve všech oblastech dalšího života...

Za socialismu byl život poměrně jednotvárný, ale závody v Brně, Mostu a Šternberku přece jen tuto šeď ozářily jasnými barvami. Byly to jediné příležitosti, jak vidět největší hvězdy motoristického sportu. A když do ME po Alfě Romeo a BMW vstoupil rovněž Jaguar, Rover nebo Volvo, tak to byla úplná senzace! Vybral jsem pár obrázků z Velké ceny Brna 1984, která se konala 8. až 10. června 1984. Třiapůlhodinový závod se jel ve třech objemových divizích, první do 1600 cm3, druhé do 2500 cm3 a třetí nad 2500 cm3. Velká cena Brna 1984 byla spanilou jízdou trojice kupé Jaguar XJS V12 z týmu Toma Walkinshawa, šéf totiž vyhrál s Hansem Heyerem průměrnou rychlostí 175,87 km/h, když ujeli 57 kol silničního okruhu za 3 hodiny 32 minut a 20,5 sekundy. Na druhém místě skončili týmoví kolegové Win Percy/Chuck Nicholson a na třetím Enzo Calderari/David Sears. Naši reprezentanti se tentokrát rozdělili, Břetislav Enge dojel devátý s Eddy Joosenem (BMW 635 CSi/Hartge Motorsport), Zdeněk Vojtěch jedenáctý s Marc Surerem (BMW 635 CSi/Würth RT International/Hartge).

Nejsilnější vozy první divize obsadily patnáct prvních míst celkového pořadí, až na šestnáctém dojela Alfa Romeo GTV6 týmu Biesse Racing, s níž Lella Lombardiová a Giorgio Francia vyhráli druhou divizi do 2500 cm3. Lella nejela v Brně poprvé, o rok dříve její kolega Giancarlo Naddeo také vedl druhou divizi, ale nakonec odpadli, zatímco Giorgio Francia vyhrál i v ročníku 1983 (s Marco Micangellim). V první divizi vládly šestnáctistovky VW/Audi, vítězství do 1600 cm3 si připsala německá dvojice Hagen Arlt/Elmar Hölscher (Audi 80 GLE), celkově dvacátá. Do cíle dojelo třicet vozů, byly to velké závody. Odjížděli jsme nadšeni s tím, že na další Brno si musíme počkat celý rok!

TOM HYAN (Brno/CZ)

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

Grand Prix Brno 1984
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více