FORMULE 1 – třicet let na Hungaroringu!

FORMULE 1 – třicet let na Hungaroringu!

Švýcarský Sauber slaví vstup nového investora Longbow Finance; bude tedy tým zachráněn?

Opravdu neuvěřitelné, Hungaroring se zařadil mezi okruhy formule 1 s nejdelším nepřetržitým pořádáním Velkých cen...

V srpnu 1986, když jsem se s kolegy Petrem Minaříkem a Jaroslavem Majorem poprvé vypravil za formulí 1 na Hungaroring, tak by mě vůbec nenapadlo, že se tato trať stane jednou z největších stálic světového šampionátu! A přece, Velká cena Francie F1 dávno patří minulosti, zmizely i jiné trati, ale Hungaroring tu prostě zůstává! Samozřejmě díky obchodním zájmům Bernieho Ecclestona, který má na podniku svůj podíl...

V letech 1986 - 1990 to byla nejen pro mě jediná možnost, jak vidět formuli 1. Po emigraci bratra jsem nesměl z Československa cestovat jinam, než do tzv. socialistických zemí, ale formule 1 byla stejně za Železnou oponou jen v Maďarsku. První závod v srpnu 1986 byl senzací, pro mnoho příznivců F1 první šancí vidět (a slyšet) tyto monoposty, jež tvořily základ vrcholné disciplíny automobilového sportu! Po roce 1990 už to bylo jiné, jednou jsem se tam vrátil do Paddock Clubu F1 s Fordem (1997), ale když zrušili Velkou cenu San Marina v mojí milované Itálii, tak přišel Hungaroring zase na milost. Zkrátka, letos jsem tam byl na formuli 1 celkově popatnácté...

V roce 2016 se na Hungaroringu uplatnily další investice, přestavba zázemí bude pokračovat, okruh má nový povrch; na řadu nyní přijdou boxy, tiskové středisko a věž časoměřičů. Víkend zdramatizovala kvalifikace, dvakrát delší než obvykle, protože sprchlo. Naštěstí na závod bylo krásně, takže jezdci formule 1 mohli jet bez regulačních opatření! Zvláštní je totiž kontrola vedení závodu nad průběhem za deště. Všichni automobilisté jezdí v dešti, je třeba přizpůsobit styl jízdy podmínkám a použít pneumatiky se vzorkem. Nejen pro formuli 1 to už neplatí, ostudou byla půlhodinová jízda za safety car po startu 24 h Le Mans, podobně jako starty Grand Prix v Monaku a Silverstone za vodícím automobilem. V Silverstone to dokonce dospělo tak daleko, že jezdci po zmizení safety car přezouvali hned z plně mokrých na pneumatiky do přechodných podmínek! Nabízí se tedy otázka, zda vůbec korigovaný start závodu byl nutný...

V Maďarsku se naštěstí nic takového nestalo, ale průtrž mračen přišla před kvalifikací, přestože se meteorologové dušovali, že budou bouřky až v neděli (lilo už ve tři ráno v pátek). Rozdíl mezi prvními časy na mokru a konečnou pole position pro závod činil přes jedenadvacet sekund, jenže podmínky jsou pro všechny jezdce stejné. Nico Rosberg byl sice nejrychlejší, ale hned na startu podlehl Lewisu Hamiltonovi. Takže obvyklý obrázek, tým Mercedes-AMG Petronas dominoval a Hamilton vyhrál průměrnou rychlostí 183,059 km/h před Rosbergem. Třetí byl Daniel Ricciardo (Red Bull). Na Hungaroringu dosáhla teplota trati 54 °C, což kladlo velké nároky na obutí, ale všechny pneumatiky vydržely. Závod nepřinesl nic zvláštního. Moc se nepředjíždí. Kdo však viděl předjetí Ayrtona Senny na cílové rovince vítězným Nelsonem Piquetem v prvním ročníku 1986, musí uznat, že dnešní závody F1 nemají s minulými nic společného. Časy se zkrátka mění.

Více o Hungaroringu a formuli 1 v internetovém časopise TH Auto číslo 4, který vyjde na tomto webu počátkem srpna.

TOM HYAN, Hungaroring 1986/2016

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

F1 Hungaroring 2016
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY PO 120 LETECH

Pařížský autosalon slaví 120 let. Novinky Škoda Auto už jsme představili, podívejme se na ty... čti více

ŠKODA AUTO – PRVNÍ PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY

Pařížský autosalon slaví 120 let. Letos opět přinesl mnoho zajímavého, přestože jej některé... čti více