FORMULE 1 – před 35 lety v Dijonu!

FORMULE 1 – před 35 lety v Dijonu!

Eliseo Salazar z Chile vystřídal za volantem Ensignu N180B švýcarského závodníka Marca Surera, který přešel k Theodore (tehdy se běžně střídalo během sezony)

Jak jsem slíbil, přinášíme další snímky z Velké ceny Francie 1981, která byla prvním závodem F1, na nějž jsem se akreditoval. Z dnešního pohledu byla akreditace to nejjednodušší, co jsem potřeboval. Proniknout za Železnou oponu bylo mnohem těžší, poděkování patří paní Mirce Loumové, která to tehdy zařídila. Přesvědčila ministra financí, aby těm, co marně žádali po desetiletí, jednou konečně přidělil devizový příslib. To se stalo, a tak jsem za volantem Škody 110 R vyrazil do Dijonu...

Závody formule 1 byly v té době ještě zajímavé, o vítězství se bojovalo, nebyla to spanilá jízda jezdců jednoho týmu, jenž má enormní technickou převahu. Většinou startovali ti, kteří se do formule 1 vypracovali po úspěších v nižších sériích. Měl jsem s sebou pouze fotopřístroj Practica L, jen se základním objektivem 50 mm, a tak se více dělat nedalo. Prostě jsem na nějaké dlouhé sklo tehdy neměl, byla jiná doba. Přesto jsem byl šťasten, konečně jsem stál jezdcům F1 tváří v tvář, depo bylo vlastně jen stanovým městečkem s monoposty F1 pod jednoduchým přístřeškem...

Všechno bylo ve znamení Ligieru, který tehdy získal sponzoring znovuzrozené značky Talbot, jak byly přejmenovány vozy Simca, Matra a Chrysler po změně majitele (evropského Chryslera koupil Peugeot). Ligier používal francouzské třílitrové dvanáctiválce Matra, Alfa Romeo vsadila na vlastní motory V12, ale Ferrari už přešel na šestiválce 1.5 Turbo. Přeplňované motory s polovičním objemem válců byly tehdy alternativou, k jejich průkopníkům patří Renault (také V6), ale poprvé se objevily přeplňované čtyřválce Hart 1.5 Turbo ve vozech nového týmu Toleman. Ostatní týmy, tedy Williams, Lotus, Ensign, Tyrrell, Brabham, McLaren, ATS, Fittipaldi, March, Theodore, Arrows a Osella, používaly osvědčené osmiválce Ford-Cosworth DFV, které svou dostupností umožňovaly také vznik nových týmů. Jezdců bylo více, takže o účasti v závodech rozhodovala kvalifikace. McLaren uvedl první F1 s kompozitovým trupem v závodě (dosud hliníkové skořepiny).

Dramatickou Velkou cenu Francie 1981 na okruhu Dijon-Prenois vyhrál Alain Prost (Renault RE30), když byla přerušena pro průtrž mračen a po přestávce znovu odstartována. Nelson Piquet (Brabham BT49 Ford) tak sice přišel o vítězství, ale závěrem sezony pečetil svůj první titul mistra světa formule 1. Na našich snímcích připomínáme některé z účastníků Grand Prix 1981, mnozí se stali legendami, jiní upadli v zapomenutí. Ale je to opravdu kus historie motoristického sportu.

TOM HYAN, Dijon 1981 (F)

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

F1 Dijon 1981_02
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více