FORMULE 1 - Adrian Newey, muž v pozadí

FORMULE 1 - Adrian Newey, muž v pozadí

Adrian Newey, tvůrce nejlepších vozů formule 1

Vítězství týmu Red Bull Racing v mistrovství světa formule 1 je z velké části zásluhou Adriana Neweye, jednoho z nejúspěšnějších konstruktérů...

Adrian Newey, britský tvůrce automobilů formule 1, má za sebou zajímavou kariéru, plnou úspěchů. Rodák ze Stratfordu nad Avonou (narodil se jako vánoční dárek 26. prosince 1958) vystřídal týmy Fittipaldi, March, Lola Haas, Leyton House, Kraco, Williams a McLaren. Pomineme-li prvotinu Leyton House (někdejší March F1) v roce 1988, pak už jeho vozy formule 1 dosahovaly těch největších úspěchů. Ne vždy byla cesta na vrchol přímá, občas trvala poněkud déle, což naposledy ukázal Sebastian Vettel, čerstvý držitel titulu mistra světa 2010 na Neweyově konstrukci Red Bull RB6.
Ivan Capelli, jezdec týmu Leyton House a dnes italský komentátor formule 1, vzpomíná na Neweye jako na obdivuhodného technika, který vozy nejen navrhuje, ale dokáže s formulí 1 také sám jezdit! To hned tak někdo neumí, i když tu jsou skvělé výjimky, jmenujme třeba Colina Chapmana (Lotus), či Mika Gascoyneho (shodou okolností nyní Lotus Racing).
Adrian Newey je ovšem mezi dnešní computerovou generací výjimkou. Samozřejmě, počítače využívá, ovšem prvotní návrhy vytváří na klasickém rýsovacím prkně s tužkou a křivítkem v ruce. Teprve poté jeho spolupracovníci vkládají data do systému CAD/CAM!
Neweyův talent se projevil naplno u Williamsu, kde počátkem devadesátých let vytvořil nejlepší vozy formule 1, s nimiž vítězili Nigel Mansell a Alain Prost. Přechod k McLarenu v roce 1996 znamenal další dva tituly mistra světa pro finského závodníka Miku Häkkinena (1998 a 1999). V roce 2005 byl McLaren MP4-20 významnou konstrukcí, v níž Newey uplatnil nejnovější poznatky aerodynamiky rychleji než soupeři, byť to už na titul nestačilo. Přijal tedy jinou výzvu. S Geoffem Willisem, který ho provázel od Leyton House k Williamsu, zahájili cestu Red Bullu na absolutní špičku formule 1.
V roce 2008 ještě Red Bull RB4 na konkurenci nestačil, a tak se tým vedený Christianem Hornerem a rakouským majitelem Dieterem Mateschitzem rozhodl, že vsadí vše na nový RB5 pro sezonu 2009. Adrian Newey se pustil do práce, rb-pětka podle nových předpisů poprvé vyjela 9. února, ale stejně jako všichni ostatní byl i Red Bull zaskočen rychlostí nového týmu BrawnGP, který nastoupil místo odcházející Hondy. Také Honda totiž vypustila závěr sezony, aby se lépe připravila na rok 2009, ale nakonec odstoupila a vyvinuté vozy převzal šéfkonstruktér Ross Brawn, jenž je přestavěl na motory Mercedes-Benz. Jejich předností se stal dvojitý difuzor na zádi, než jej ostatní připravili, měl už Brawn velký náskok. Ve druhé polovině šampionátu se jim však Red Bull přiblížil, Neweyova RB5 se stala druhým nejlepším vozem a Sebastian Vettel dobyl druhé a Mark Webber čtvrté místo v mistrovství světa 2009! Vylepšený model RB6 se pak stal nejlepší konstrukcí sezony 2010. Sebastian Vettel získal titul mistra světa v dramatickém finále v Abu Dhabi, zatímco Mark Webber skončil celkově třetí za Fernandem Alonsem.
Už po sezoně 2009 tým odměnil Adriana Neweye za úspěšnou konstrukci a jeden z vozů Red Bull RB5 mu věnoval. Konstruktér se za jeho volantem představil při Festivalu rychlosti 2010 v Goodwoodu, kde se také Mark Webber a zkušební jezdec Jean-Eric Vergne střídali na prvním typu Red Bull RB1. Jízda ve formuli 1 není pro Neweye ničím neobvyklým, konečně testoval už první Leyton House. Splnil si také velký sen, sám startoval ve velkých závodech! V roce 2005 dojel druhý v šestihodinovce v italské Vallelunze na BMW M3 Dullerova týmu, absolvoval Le Mans Classic 2006 (tam bohužel Ford GT40 rozbil) a dokonce slavnou čtyřiadvacetihodinovku Le Mans (2007 čtvrtý ve třídě GT2 na Ferrari F430/AF Corse). Tomu se opravdu říká spojení koníčka s profesí...
Sezona 2010 formule 1 skončila na okruhu Abu Dhabi nejen triumfem Sebastiana Vettela a týmu Red Bull Racing, ale také nejrychlejšími časy Daniela Ricciarda, Australana italského původu, který byl na Webberově Red Bullu RB6 po dva dny nejrychlejší při testování nových mladých jezdců. Jean-Eric Vergne, další z juniorů Red Bullu, tam účinkoval na voze sesterského týmu Toro Rosso a náš Josef Král se poprvé svezl ve formuli 1 v týmu HRT (Hispania). Jezdecké sestavy pro příští rok budou upřesněny až před zahájením nové sezony, ale Sebastian Vettel rozhodně nehodlá nic měnit...

TOM HYAN
Foto autor


Fotogalerie k článku

FORMULE 1 – Adrian Newey, muž v pozadí
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2021 (a 66. celkově!) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 9 právě vyšlo!

Deváté číslo TH Auto 2021 (a 65. celkově!) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

ŠKODA FABIA 2021 – PREMIÉRA

Nová Škoda Fabia čtvrté generace se představila ve virtuální realitě přenosu z pražského... čti více