FORMULE 1 a další závodníci (2)

FORMULE 1 a další závodníci (2)

Sam Posey (Surtees TS9 Ford) vede ve Watkins Glen 1971 před Davidem Hobbsem (McLaren M19 Ford) v jednom ze svých dvou startů MS formule 1

Přinášíme dalších osmadvacet obrázků legendárních závodníků, především formule 1, ale také 500 mil Indianapolis, jehož 100. ročník se blíží...

V roce, kdy se Emerson Fittipaldi stal poprvé mistrem světa formule 1, jsem se seznámil s Petrem Minaříkem na burze na Václavském náměstí v Praze. Vyměňovala a prodávala se tam rovněž motoristická literatura, což byl důvod, proč jsem se tam vypravil; v té době jsem totiž měl čilou korespondenci se závodníky a automobilovými firmami ze svobodného světa za Železnou oponou, a to nebylo politické, takže pošta většinou cenzurou prošla. A známka na dopis do celého světa byla za 1 Kčs (jednu korunu československou)...

Petr Minařík tehdy pracoval jako kopáč na stavbě, když nemohl dělat nic lepšího (rozhodovali o nás komunisté), ale byl velmi sečtělý, vzdělaný a příjemný společník. Slovo dalo slovo, začali jsme spolupracovat, vzájemně se navštěvovali a probírali naše úlovky z motoristické oblasti. Petr záhy začal také psát do novin a časopisů, poskytovali jsme si nezištně materiály, byla to výborná spolupráce, která přetrvala až do roku 1995, kdy se naše cesty rozešly. Rovněž jsme si psali o podpisy závodníků, a tak při obnovení spolupráce jsme si naše skvělé sbírky autogramů naskenovali, a opět poskytli jeden druhému. To je také důvod, proč na této stránce najdete třeba vzácný kousek s věnováním Petrovi od Marka Donohue, vítěze 500 mil Indianapolis 1972, ale i některé další...

Z uvedených bych zmínil Maria Andrettiho, který patří (podle mého názoru) k vůbec nejlepším závodníkům všech dob! Jeho příběh je úžasný, doporučuji knihu Mario Andretti - A Driving Passion od Gordona Kirbyho, kterou v roce 2001 vydalo nakladatelství David Bull Publishing (novou jsem si koupil za 29,95 USD). Pojednává totiž o jeho životě od samých počátků, které v okupované Itálii (pak Jugoslávii) nebyly lehké. Mario letos v plné svěžesti oslavil 86. narozeniny! Když sledoval Alberta Ascariho na Monze, jel tam na výlet z utečeneckého lágru v italské Lucce, kde žil s rodiči a sourozenci po útěku z komunistické Jugoslávie. Narodil se v Itálii, ale po válce Istrie připadla Titovi. Dodnes s pokorou vzpomíná, jak se mu vyplnil sen, v který ani nevěřil. Po emigraci do USA začal s dvojčetem Aldem jezdit midgety na škváře, v roce 1962 poprvé vyhrál, v letech 1964 a 1965 už byl nejmladším mistrem Indy Cars. Při debutu ve formuli 1 na Lotusu 49 zajel pole position (Watkins Glen 1968), v roce 1978 byl mistrem světa na Lotusu 79, ve formuli 1 vystřídal také vozy STP-March, Ferrari, Parnelli, Alfa Romeo a Williams (128 startů, 12 vítězství). Vyhrál 52 závodů Indy Car včetně 500 mil Indianapolis 1969, mistrem byl čtyřikrát, vítězil i na Pikes Peaku, v Daytoně a Sebringu, v roce 1995 byl druhý ve 24 h Le Mans. V roce 2000 opravdu zanechal závodů, ale dodnes vozí klienty v dvoumístném Indy Caru! Je úspěšným obchodníkem, má vinice v Napa Valley, závodní školu Indy Car na oválech a motokárové centrum v Atlantě. Jeho synové, synovci i vnuci také závodí, či závodili; syn Michael je šéfem úspěšného týmu Indy Car a rovněž bývalým jezdecem F1 (třináct Velkých cen 1993 na McLaren-Ford).

TOM HYAN

Foto archiv Tomáše Hyana a Petra Minaříka

 


Fotogalerie k článku

F1 a další závodníci (2)
Nejnovější články

001 MY LIFE FULL OF CARS: MEADOWLANDS 1989 – POPRVÉ NA INDY CARS!

Přátelé mě nabádají k tomu, abych se podělil o zážitky ze své kariéry motoristického novináře.... čti více

TH AUTO číslo 7 právě vyšlo!

Sedmé číslo TH Auto 2018 zahajuje další pololetí! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

24 h LE MANS 2018 – konečně TOYOTA!

Historie se neptá, jakým způsobem bylo vítězství dosaženo. Toyota dokázala, že na prvenství... čti více