FORMULE 1 a další závodníci (2)

FORMULE 1 a další závodníci (2)

Sam Posey (Surtees TS9 Ford) vede ve Watkins Glen 1971 před Davidem Hobbsem (McLaren M19 Ford) v jednom ze svých dvou startů MS formule 1

Přinášíme dalších osmadvacet obrázků legendárních závodníků, především formule 1, ale také 500 mil Indianapolis, jehož 100. ročník se blíží...

V roce, kdy se Emerson Fittipaldi stal poprvé mistrem světa formule 1, jsem se seznámil s Petrem Minaříkem na burze na Václavském náměstí v Praze. Vyměňovala a prodávala se tam rovněž motoristická literatura, což byl důvod, proč jsem se tam vypravil; v té době jsem totiž měl čilou korespondenci se závodníky a automobilovými firmami ze svobodného světa za Železnou oponou, a to nebylo politické, takže pošta většinou cenzurou prošla. A známka na dopis do celého světa byla za 1 Kčs (jednu korunu československou)...

Petr Minařík tehdy pracoval jako kopáč na stavbě, když nemohl dělat nic lepšího (rozhodovali o nás komunisté), ale byl velmi sečtělý, vzdělaný a příjemný společník. Slovo dalo slovo, začali jsme spolupracovat, vzájemně se navštěvovali a probírali naše úlovky z motoristické oblasti. Petr záhy začal také psát do novin a časopisů, poskytovali jsme si nezištně materiály, byla to výborná spolupráce, která přetrvala až do roku 1995, kdy se naše cesty rozešly. Rovněž jsme si psali o podpisy závodníků, a tak při obnovení spolupráce jsme si naše skvělé sbírky autogramů naskenovali, a opět poskytli jeden druhému. To je také důvod, proč na této stránce najdete třeba vzácný kousek s věnováním Petrovi od Marka Donohue, vítěze 500 mil Indianapolis 1972, ale i některé další...

Z uvedených bych zmínil Maria Andrettiho, který patří (podle mého názoru) k vůbec nejlepším závodníkům všech dob! Jeho příběh je úžasný, doporučuji knihu Mario Andretti - A Driving Passion od Gordona Kirbyho, kterou v roce 2001 vydalo nakladatelství David Bull Publishing (novou jsem si koupil za 29,95 USD). Pojednává totiž o jeho životě od samých počátků, které v okupované Itálii (pak Jugoslávii) nebyly lehké. Mario letos v plné svěžesti oslavil 86. narozeniny! Když sledoval Alberta Ascariho na Monze, jel tam na výlet z utečeneckého lágru v italské Lucce, kde žil s rodiči a sourozenci po útěku z komunistické Jugoslávie. Narodil se v Itálii, ale po válce Istrie připadla Titovi. Dodnes s pokorou vzpomíná, jak se mu vyplnil sen, v který ani nevěřil. Po emigraci do USA začal s dvojčetem Aldem jezdit midgety na škváře, v roce 1962 poprvé vyhrál, v letech 1964 a 1965 už byl nejmladším mistrem Indy Cars. Při debutu ve formuli 1 na Lotusu 49 zajel pole position (Watkins Glen 1968), v roce 1978 byl mistrem světa na Lotusu 79, ve formuli 1 vystřídal také vozy STP-March, Ferrari, Parnelli, Alfa Romeo a Williams (128 startů, 12 vítězství). Vyhrál 52 závodů Indy Car včetně 500 mil Indianapolis 1969, mistrem byl čtyřikrát, vítězil i na Pikes Peaku, v Daytoně a Sebringu, v roce 1995 byl druhý ve 24 h Le Mans. V roce 2000 opravdu zanechal závodů, ale dodnes vozí klienty v dvoumístném Indy Caru! Je úspěšným obchodníkem, má vinice v Napa Valley, závodní školu Indy Car na oválech a motokárové centrum v Atlantě. Jeho synové, synovci i vnuci také závodí, či závodili; syn Michael je šéfem úspěšného týmu Indy Car a rovněž bývalým jezdecem F1 (třináct Velkých cen 1993 na McLaren-Ford).

TOM HYAN

Foto archiv Tomáše Hyana a Petra Minaříka

 


Fotogalerie k článku

F1 a další závodníci (2)
Nejnovější články

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo TH Auto 2018 uzavírá náš třetí ročník! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

002 MY LIFE FULL OF CARS: SETKÁNÍ SE SCHNITZEREM

Když jsem se poprvé setkal s panem Herbertem Schnitzerem, tak jsem zdaleka netušil, že si letos... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (7)

Sedmá sada osmadvaceti fotografií s autogramy slavných závodníků pochází nejen z formule 1, ale... čti více