FORD MUSTANG 2015 – GO FURTHER EVENT

FORD MUSTANG 2015 – GO FURTHER EVENT

Nový Ford Mustang 2015 byl hvězdou večera v Barceloně

Šestá generace americké legendy Ford Mustang bude globálním automobilem, jak prohlásil Bill Ford na představení novinky v Barceloně...

V roce 2012 poodhalil Ford výhled do budoucna v Amsterdamu, v prosinci 2013 se konala obdobná akce Go Further pro 2400 hostů v Barceloně. Na pódiu se vystřídali Stephen Odell, Bill Ford, Barb Samardzichová a Jim Farley, čelní představitelé Ford Motor Company, kteří představili plány na příští roky, ale především několik nových automobilů. Největší pozornost vzbudila samozřejmě šestá generace Mustangu, jenž v roce 2014 oslaví padesáté narozeniny. Ačkoli se proporce automobilu příliš nezměnily, největší novinkou je (poprvé) nezávislé zavěšení zadních kol místo tuhé nápravy. Kromě toho se Mustang vrací (alternativně) ke čtyřválcovému motoru, znovu s přeplňováním turbodmychadlem.

Ford Mustang modelového roku 2015 měl kromě Barcelony současně premiéru v dalších pěti městech (celkem na čtyřech kontinentech), a to v Dearbornu, New Yorku, Los Angeles, Sydney a Šanghaji. Evropskou akci si nenechal ujít sám William (Bill) Clay Ford jr., pravnuk zakladatele značky Henryho Forda, v roce 1957 narozený syn Williama Claye seniora a Marthy Firestoneové (z rodiny výrobců pneumatik). Jak při prvním odhalení v Centre de Convensions, tak při večerní party v Mustang Lounge se netajil tím, že vždycky řídil Mustangy, Mustang byl jeho prvním automobilem, vždy je řídit bude (...and I always will) a po schválení designu si okamžitě objednal první vyrobený vůz šesté generace...

Nový Mustang nenechává designem nikoho na pochybách o tom, s kým má tu čest. Podivná druhá generace (1974 prvně se čtyřválcem 2.3) i ta třetí (1979 uvedla turbo) jsou už zapomenuty; ale ten, kdo pamatuje premiéru čtvrté před dvaceti lety, byť na upravené platformě Fox modelu 1979, tak dobře ví, že se Ford opět vydal správným směrem. Pátá generace vyvolala původní design modelu uvedeného v dubnu 1964, ale v moderním vydání; šestá v tomto trendu pokračuje. Výraznou změnou je svalnatější vzhled pontonu karoserie, ale i nové úzké světlomety, nemluvě o konektivitě, komunikačních a informačních technologiích vůbec (SYNC; Track Apps; MyKey; MyColor; Shaker ProAudio), stejně jako o režimech provozu (Selectable Drive Mode), či asistenčních systémech (Blind Spot; Cross-Traffic Alert; Adaptive Cruise Control).

V jednom se ovšem u Forda mýlí, nebude to poprvé, kdy se Ford Mustang objeví oficiálně v Evropě. Pobočka Ford France, S.A., totiž dovážela Mustangy ve třech karosářských verzích (kupé, kabriolet, kupé Fastback) už v polovině šedesátých let; ostatně vůz zářil také ve slavném francouzském filmu Muž a žena, za volantem se v něm objevil nejen herec (a později závodník) Jean-Louis Trintignant, ale také profesionální rallyeman a závodník Henri Greder.

Nový Mustang modelového roku 2015 dostane pro Evropu dva alternativní motory, přeplňovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost (turbo) o výkonu cca 227 kW (309 k) při 5500 ot/min a známý vidlicový osmiválec 5.0 Ti-VCT o výkonu cca 313 kW (426 k)/6500 ot/min (technické údaje jsou předběžné). Pro USA je v nabídce ještě prostřední motor, vidlicový šestiválec 3.7 Ti-VCT o výkonu 221 kW (300 k) při 6500 ot/min. Všechny jsou k dispozici se šestistupňovou převodovkou, standardní mechanickou (spolupráce Getrag), či na přání samočinnou. Nový Mustang se představil současně jako kupé Fastback a kabriolet s plátěnou střechou. Rozvor náprav zůstal 2720 mm, vůz je zhruba stejně dlouhý (4784 mm) jako předchůdce, ale nižší, širší a vzadu má větší rozchod kol asi o padesát milimetrů. Jezdí na devatenáctipalcových pneumatikách, všechny kotouče brzd jsou duté (s vnitřním chlazením), řízení má elektrický posilovač. Dynamické parametry ani hmotnosti nebyly ještě uvedeny.

Kromě Mustanga přivezl Ford do Evropy studii malého pětidveřového hatchbacku, nazvanou Ka Concept, dílo brazilského centra designu, jež však Bill Ford představil už v polovině listopadu v brazilském závodě Ford v Camacari ve státě Bahía. Novinka nemá nic společného s evropskou Ka (platforma Fiat 500), ani s původní Ka, která se v přestylizované podobě (bohužel k horšímu) dosud vyrábí v Brazílii. Jisté je, že nová Ka bude globálním vozem, Evropané si však nejméně dva roky počkají. Ford předpokládá, že segment sub-B se zvětší o třetinu do roku 2017. Třetí novinkou byl Edge Concept, budoucí nové SUV také pro Evropu, zatím bez technických podrobností, pravděpodobně s motorem 2.0/2.3 EcoBoost..

 

TOM HYAN, Go Further Event 2013, Barcelona (E)

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

FORD MUSTANG 2015 – GO FURTHER EVENT
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více