F1 2013 HUNGARORING – MAĎARSKÝ ZÁZRAK

F1 2013 HUNGARORING – MAĎARSKÝ ZÁZRAK

Hungaroring patří ke stálicím šampionátu F1; na snímku Nico Rosberg (Mercedes-AMG) před Adrianem Sutilem (Force India)

První Grand Prix za tzv. železnou oponou se sice jela už v roce 1949 v Brně, ale Hungaroring byl prvním závodem MS F1 ve východní Evropě...

V Maďarsku se jezdí od roku 1986 dodnes; je to zázrak, když jiné tradiční závody už dávno z mistrovství světa vypadly (např. Velká cena Francie). Letos jsme vyrazili na Hungaroring opět, je to nejblíž a stojí to nejméně peněz, navíc se schylovalo k dramatu. Německý tým Mercedes AMG Petronas měl zákaz testování pneumatik v Silverstone, kde je zkoušely ostatní týmy, dostal je až na Hungaroringu, ale tak úspěšně naladil podvozek, že suverénně hned vyhrál. Během maďarského víkendu se objevila oficiální zpráva o překvapivém obnovení Velké ceny Rakouska od sezony 2014, čímž mohou v Budapešti přijít o mnoho diváků. Na Hungaroringu mají smlouvu do roku 2016, Dieter Mateschitz ji pro Red Bull Ring zajistil na sedm let (do 2020), přičemž počítá s premiérou v červenci 2014. Po zveřejnění termínu byly v okolí Zeltwegu okamžitě všechny hotelové pokoje zarezervovány s ročním předstihem...

Velká cena Maďarska 2013 se konala za obrovského vedra, kdy teplota vzduchu vzrostla na pětatřicet stupňů Celsia; trať měla dokonce čtyřiapadesát! Byla přesně polovinou světového šampionátu, který uzavře až Velká cena Brazílie koncem listopadu. Spekuluje se však o zvýšení počtu závodů na více než dvacet. Většina jezdců a týmů nesouhlasí, chtějí absolvovat více testů, zejména když o výsledku nyní rozhoduje kvalita pneumatik. Pneumatikové problémy řešil jejich výhradní dodavatel Pirelli soukromými testy v Barceloně ve spolupráci s týmem Mercedes AMG Petronas. Záhy se však strhla vlna protestů; zatímco německý tým argumentoval tím, že podle smlouvy lze na žádost Pirelli testovat kdykoli, ostatní upozornily na plošný zákaz testování FIA s vozy mladšími než ze sezony 2010, z nichž výjimky tvoří jen aerodynamické testy v přímém směru a Young Driver Tests, organizované podle FIA. V červenci však k testu mladých závodníků byli připuštěni i oficiální jezdci F1, neboť po problémech s pneumatikami na Velké ceně Velké Británie (explodovaly jedna za druhou) bylo třeba kritickou situaci řešit. Zúčastnily se všechny týmy, jen Mercedes AMG Petronas byl potrestán zákazem (za barcelonské testy), takže vůz přizpůsoboval specifikacím nových pneumatik až přímo na Hungaroringu...

Povedlo se to ovšem na sto procent! Ještě v pátek tréninkům vládli jezdci týmu Red Bull Racing (Vettel, Webber), ale v sobotní kvalifikaci nedal Lewis Hamilton nikomu šanci a suverénně zajel pole position časem 1:19,388 min, což odpovídá průměrné rychlosti 198,664 km/h. Další místa obsadili Sebastian Vettel (Red Bull), Romain Grosjean (Lotus Renault), Nico Rosberg (Mercedes-AMG), Fernando Alonso (Ferrari) a další. Nová specifikace Pirelli P Zero, určená pro tento závod, nabízela dvě varianty, a to měkkou Soft (žlutě označená; v trénincích o sekundu na kolo rychlejší, ale s kratší životností) a tvrdší Medium (bílá; s delší životností). Obavy Mercedesu o rychlejší spotřebu pneumatik se tentokrát nenaplnily, Lewis Hamilton nejen zajel nejlépe v kvalifikaci, ale nakonec v Maďarsku počtvrté zvítězil, čímž vyrovnal rekord Michaela Schumachera (oba vyhráli pro dva týmy, první pro McLaren a Mercedes-AMG; druhý pro Benetton a Ferrari). Jezdci odstartovali většinou na žluté specifikaci, někteří vzhledem k nevalné pozici na startu (Webber, Button) volili bílou, aby mohli zůstat déle na trati, a při troše štěstí postupovat snáze vpřed.

Předpisy ovšem hovoří jasně, každý musí povinně nasadit oba druhy, byť mu to uškodí, sport byl totiž nahrazen pneumatikovou ruletou. Není divu, životnost je problematická, přetížení v podélném směru (při brzdění) na Hungaroringu dosáhlo -4,33 g, zatímco v příčném (odstředivá síla v zatáčce) až 4,88 g, takže konstrukce pneumatiky mnohdy opravdu jezdce nepodrží. V Maďarsku pneumatiky nakonec držely, po fiasku ze Silverstone jezdci před Velkou cenou Německa na Nürburgringu dokonce vyhrožovali stávkou, pokud se jejich kvalita nevylepší. Britská Grand Prix totiž přinesla nevídaný počet defektů, jeden z nich připravil Hamiltona o vítězství. Před sezonou 2013 mnozí nerozuměli přestupu Lewise Hamiltona do nového týmu, ale okolnosti mu daly za pravdu. Zatímco McLaren ještě letos nedosáhl na pódiovou pozici (tedy do třetího místa), Mercedes-AMG se velmi zlepšil a s novým typem W04 nejprve vyhrál Nico Rosberg prestižní Velkou cenu Monaka (závod městskými ulicemi průměrnou rychlostí 113,378 km/h) a pak v britském Silverstone (průměr 197,566 km/h). Lewis Hamilton se dočkal na Hungaroringu, kde kromě zastávek v depu byl neustále v čele, aby triumfoval průměrem 179,506 km/h. Není bez zajímavosti, že oficiálně označený Mercedes AMG Petronas Formula One Team soustředil pro sezonu 2014 největší odborníky se zkušenostmi z řady dalších týmů. Ross Brawn je nadále šéfem, ale přesně určené úkoly mají Aldo Costa (Engineering Director), Bob Bell (Technical Director), Paddy Lowe a další. Došlo také ke změně vlastnických poměrů, podíl arabského investora převzali Rakušané Toto Wolff a Niki Lauda.

Fernando Alonso (Ferrari F138) sice vyhrál v Číně a doma ve Španělsku, ale italský tým opět na trojici Red Bull, Lotus Renault a Mercedes-AMG nestačí. Uvidíme, jak tomu bude v příštím roce, až italskou squadru posílí Kimi Räikkönen, který tak s Fernandem Alonsem vytvoří vůbec nejsilnější sestavu (oznámeno v září). Red Bull na Hungaroringu neuspěl, ale Sebastian Vettel samozřejmě udržel vedení šampionátu (dojel třetí), zatímco Marka Webbera stíhají další nezdary. Neupevněné kolo z jeho Red Bullu zranilo kameramana na Nürburgringu, v kvalifikaci na Hungaroringu měl poruchu převodovky, a tak byl rád, že převážně jízdou na tvrdé směsi dohnal čas a prolétl cílem jako čtvrtý. Špatně upevněná kola jsou hrozbou, a proto po extempore na Nürburgringu byla snížena rychlost v depu ze 100 na 80 km/h, omezena účast reportérů v pit lane a vyhlášen trest posunutím vzad o deset míst na startu v příštím závodě pro tým, jemuž se to znovu podaří (v Německu zaplatil Red Bull Racing jen pokutu třicet tisíc eur).

Sezona 2014 by konečně mohla přinést zajímavější souboje, pokud se startovní pole vyrovná, k čemuž vývoj nových pohonných jednotek 1.6 Turbo/KERS pravděpodobně přispěje. Zatím se však hlásí jen tři výrobci Ferrari, Mercedes-Benz a Renault, japonská Honda nastoupí až do sezony 2015. Znamená to také odchod tradičního dodavatele Cosworth (dříve Ford-Cosworth), který na vývoj nové hybridní pohonné jednotky prostě nemá finanční prostředky.

 

TOM HYAN, Hungaroring (Budapešť)

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

F1 2013 HUNGARORING – MAĎARSKÝ ZÁZRAK
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY PO 120 LETECH

Pařížský autosalon slaví 120 let. Novinky Škoda Auto už jsme představili, podívejme se na ty... čti více

ŠKODA AUTO – PRVNÍ PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY

Pařížský autosalon slaví 120 let. Letos opět přinesl mnoho zajímavého, přestože jej některé... čti více