CONCORSO DI MOTOCICLETTE VILLA D'ESTE 2011

CONCORSO DI MOTOCICLETTE VILLA D'ESTE 2011

MV Agusta 350, čtyřválec 349 cm3 ze šedesátých let, hvězda Grand Prix

Nejprestižnější evropská Soutěž elegance ve Villa d'Este na březích jezera Como rozšířila letos poprvé záběr i na jednostopá vozidla...

Concorso d'Eleganza v italské Villa d'Este u Cernobbia je už od roku 1929 unikátní přehlídkou nejkrásnějších automobilů, ale letos pod taktovkou organizátorů BMW Group a hotelu Villa d'Este soutěž představila také několik desítek veskrze unikátních motocyklů ze stoletého časového rozpětí 1910 až 2010.

Také motocykly byly rozděleny do několika kategorií, ale který vyhrál podle úsudku čtyřčlenné poroty (Thomas Kohler, Carlo Perelli, Hugo Wilson a David Robb) není vlastně vůbec důležité; šlo totiž o nevídané kousky, z nichž by si vítězství zasloužil každý. Některé z nich představujeme na našich snímcích, jiné zmíníme alespoň slovy. V první kategorii Pioneers (1910 - 1917) to byly vesměs řadové čtyřválce, jedinou výjimkou se stala švédská Husqvarna, zastánce vidlicových dvouválců. Objemy válců se pohybovaly od 314 cm3 (Husqvarna) po 1113 cm3, což měl motor americké Militaire Autocycle (1915), jenž se mohl pochlubit i zpátečkou. Automobilové prvky najdeme také u stroje Wilkinson Touring Auto Cycle (1910), při jehož koupi bylo možné zvolit buď řídítka, anebo volant, který přes dvojici vahadel a spojovacích tyčí otáčel předním řiditelným kolem! Není bez zajímavosti, že čtyřválec Wilkinson vyrobila britská firma, kterou známe dodnes jako producenta holicích čepelek. Průkopník čtyřválců, belgická zbrojovka FN, byla inspirací také pro Percyho Pierce, a právě motocykl Pierce Four (1910) vyhlásila porota za nejlepší...

V kategorii Design & Engineering (1920 - 1939) se už objevily lehčí dvouválce a jednoválce; zatímco třetí Glamour byla oslavou silných strojů, mezi nimiž nechyběla klasika v podání amerických značek Harley-Davidson a Indian, ale také britský Brough Superior Four s automobilovým kapalinou chlazeným čtyřválcem Austin Seven (1932) a německý Münch Mammut 4 s automobilovým vzduchem chlazeným čtyřválcem NSU 1085 cm3 (1967). Mezi závodními a rekordními motocykly vynikaly italské stroje Grand Prix padesátých let, čtyřválce Guzzi a MV Agusta, ale také jednoválce Guzzi, které spolehlivostní svého čtyřválcového sourozence předčily a dobyly tituly mistrů světa. Novozélanďan John Britten stihl sice vyrobit jen deset superbiků Britten V1000, ale jejich inovativní konstrukce se zadní vidlicí uloženou přímo na motoru a kompozitovými díly dodnes budí obdiv. Kategorie Design Icons představila elegantní motocykly, mnohé kapotované (Aermacchi, Motom, Velocette), ale i díla věhlasných mistrů (MV Agusta 350S od Giugiara). Vyvrcholením pak byly nejnovější motocykly Ducati, BMW a tříválcový prototyp Husqvarna (2010).

 

TOM HYAN, Cernobbio (I)

Foto autor

 


Fotogalerie k článku

2011 VILLA D’ESTE MOTOCICLETTE
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY PO 120 LETECH

Pařížský autosalon slaví 120 let. Novinky Škoda Auto už jsme představili, podívejme se na ty... čti více

ŠKODA AUTO – PRVNÍ PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY

Pařížský autosalon slaví 120 let. Letos opět přinesl mnoho zajímavého, přestože jej některé... čti více