CHATEAU LOUČEŇ CONCOURS D´ELEGANCE 2015

CHATEAU LOUČEŇ CONCOURS D´ELEGANCE 2015

Jiří Kohlíček představuje aerodynamický Wikov 35 zvaný Kapka, rekonstruovaný na podvozku výrobního čísla 606 ročníku 1931

Soutěž elegance na zámku Loučeň jsme nikdy nevynechali. Letos šlo už o třetí ročník, opět byly k vidění opravdové skvosty českých majitelů...

V roce 2012 jsme tam přijeli poprvé. Nikdy dříve jsme na zámku v Loučeni, mezi Prahou a Mladou Boleslaví, vlastně nebyli, architektonickou památkou zase tak významnou není jako Karlštejn či Orlík, a tak jsmě o něm tak říkajíc nevěděli. O to více jsme byli zvědavi, a po prvním ročníku Soutěže elegance Loučeň příjemně překvapeni natolik, že jsme následující dvě soutěže přece nemohli vynechat...

Také třetí ročník 2015 (nekonají se každoročně) nabídl opravdové skvosty světové úrovně, k nimž patřily nevídané seskupení automobilů prostějovské značky Wikov; z diváků i vystavovatelů zřejmě nikdo předtím neviděl v nové době tolik strojů Wikov na jednom místě. Škoda Auto tam oslavila 120 let od založení společnosti Laurin & Klement (1895), svého mladoboleslavského předchůdce, ostatně v roce 1925 začleněného do koncernu Škodových závodů, jubileum však znamenalo také 110 let od zhotovení prvního skutečného automobilu značky, voituretty typu A v roce 1905. Slavit tedy bylo opravdu kdeco, v zámeckém parku shromáždila Škoda Auto velkou sbírku exponátů od motocyklů ročníku 1901 až po sportovní Škodu 130 RS, o plných osmdesát let mladší (ať počítáme debut v roce 1975, či triumf v evropském mistrovství cestovních vozů 1981 na okruzích). Tradiční vystavovatelé vzácných strojů od Bugatti po Voisin a mnoha dalších samozřejmě opět nesměli chybět...

Do společnosti nejvýznamnějších veteránských podniků se Soutěž elegance na zámku v Loučeni zařadila opravdu nedávno, vychází však z tradic toho nejlepšího, jež charakterizovalo meziválečné podniky Concours d´Elegance v bývalém Československu, tedy zemi, jež po krátkých dvacet let patřila mezi desítku nejlepších na celém světě. Osm československých automobilek, nabídka všech ostatních vozů i motocyklů světových značek, zkrátka ráj na zemi! Iniciátorem dnešní soutěže je JUDr. Bohuslav Klein, známý sběratel historických vozidel, a vedení společnosti Scuderia Praha, jediného autorizovaného prodejce a servisu vozů Ferrari a Maserati v České republice, samozřejmě spolu s řadou jiných partnerů, k nimž patří například brněnská redakce Motor Journal.

Přinášíme některé další snímky vozů, jež se bohužel nevešly do článku v časopise Automobil číslo 8 ročníku 2015 (strany 46 až 48). Porotci na Loučeni při volbě laureátů zohledňovali široké spektrum parametrů od celkového dojmu a hodnotnosti přes stupeň původnosti až po kvalitu renovace, a i když byla konkurence opravdu mimořádně silná, shodu nakonec nalezli překvapivě snadno. Pohár pro vůz vyrobený před rokem 1945 tak získal vzácný francouzský landaulet Farman A6B (1925) z portfolia Auto Veteran Company, třídu po roce 1945 vyhrál úhledný roadster Nash-Healey s karoserií podle návrhu Pininfarina (1952), jako nejlepší mladoboleslavský výrobek byl vyhodnocen faeton Laurin & Klement typu RK/M (1913) z Národního technického muzea v Praze a v kategorii prostějovských automobilů zvítězil elegantní kabriolet Wikov 40 (1936) z Veteran Areny v Olomouci. Jako pověstná červená niť se novodobou tradicí Soutěže elegance v Loučeni vine jméno slavného karosáře Oldřicha Uhlíka, jehož cenu tam každý rok obdrží automobil zvolený návštěvníky. Ti v roce 2015 udělili Cenu Oldřicha Uhlíka kompresorovému Duesenbergu SJ (1932); předávala ji majiteli vozu paní Milada Vepřeková, dcera Oldřicha Uhlíka. Originální ceny, působivé plechové siluety klasických automobilů, vyrobil Jiří Kladívko Rožnovský pro vítěze jednotlivých kategorií. Další ročník Soutěže elegance na zámku Loučeň se očekává v roce 2017. Pořadatelé již dnes vybírají a registrují zájemce o vystavení svých automobilů.

 

TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, Loučeň (CZ)

 

Foto Tom Hyan a Helena Hyanová

 


Fotogalerie k článku

CHATEAU LOUČEŇ CONCOURS D´ELEGANCE 2015
Nejnovější články

001 MY LIFE FULL OF CARS: MEADOWLANDS 1989 – POPRVÉ NA INDY CARS!

Přátelé mě nabádají k tomu, abych se podělil o zážitky ze své kariéry motoristického novináře.... čti více

TH AUTO číslo 7 právě vyšlo!

Sedmé číslo TH Auto 2018 zahajuje další pololetí! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

24 h LE MANS 2018 – konečně TOYOTA!

Historie se neptá, jakým způsobem bylo vítězství dosaženo. Toyota dokázala, že na prvenství... čti více