CAR OF THE YEAR 2014 - PEUGEOT 308

CAR OF THE YEAR 2014 - PEUGEOT 308

Vyzkoušeli jsme různé typy 308, také tříválec 1.2 e-THP 130 (= 130 k)

Peugeot vyhrál evropský titul Vozu roku ve více než padesátileté historii už počtvrté...

Součet bodů, rozdělených mezi sedm finalistů osmapadesáti porotci ze dvaadvaceti evropských zemí, vynesl titul Car of the Year 2014 (COTY) francouzské konstrukci Peugeot 308 druhé generace (s výjimkou posledního měly všechny předcházející typy Peugeot jiné číselné označení 301 až 307), na rozdíl od předchůdce 308 postavené na zcela nové podvozkové architektuře. Možná symbolicky získal Peugeot 308 celých 307 bodů, náskok na elektrickou konkurenci je výrazný (BMW i3 má 223 bodů, Tesla Model S dostala 216 bodů), ale zdaleka to není žádný rekord. Ten totiž loni poprvé vyrovnala obrovská převaha Volkswagenu Golf sedmé generace, na druhém místě klasifikovaná dvojčata Toyota GT86/Subaru BRZ vykázala zisk o 212 bodů nižší, jenže stejný počet bodů už v minulosti dělil Peugeot 405, Vůz roku 1988, od druhého Citroënu AX. Vzhledem k tomu, že bodové příděly byly nižší (do roku 1978 každý porotce rozděloval patnáct, nikoli pětadvacet bodů), nejsou tyto výsledky přímo srovnatelné (stejně jako klasifikace šampionátů formule 1)...

Peugeot 308 je čtvrtým vozem francouzské značky se lvem ve znaku, který získal prestižní evropský titul, což v době nepříliš snadné pro celý koncern PSA Peugeot Citroën je jistě vítanou vzpruhou. Stalo se tak především zásluhou francouzských, španělských, rakouských a švýcarských porotců, kteří volili jako jeden muž, nová 308 je pro ně nejlepší automobilovou novinkou proběhlého roku na evropském trhu. Body ovšem přidělil Peugeotu 308 každý porotce, což v případě ostatních šesti finalistů neplatí ani u jednoho. Peugeot 308 pasovalo na první místo 24 z osmapadesáti porotců; pro srovnání loni 45 z 58 přidělilo největší počet bodů Golfu. Při únorovém testování sedmi finalistů na polygonu CERAM v Mortefontaine u Paříže ovšem Peugeot 308 příjemně překvapil rozšířenou nabídkou moderních motorů včetně tříválců, ale také úhlednou verzí kombi 308 SW. Jen pro úplnost, evropský titul už získaly vozy Peugeot 504 (1969), 405 (1988) a 307 (2002).

Nový Peugeot 308 je bezesporu mnohem lepší než jeho předchůdce. Zásluhu na tomto posunu má především nová modulární platforma EMP2 (Efficient Modular Platform 2), s níž PSA následuje příkladu VW MQB, a výsledky jsou hned znát v kvalitě jízdy, zejména držení stopy a překonávání nerovností. Méně je vždy více, a proto i střízlivější design bez zbytečných výstřelků propůjčuje francouzskému automobilu důstojný a elegantní vzhled. Největším problémem 308 pro určitou skupinu řidičů zůstává ergonomie kokpitu s volantem úspěšně zakrývajícím kontrolní přístroje. Dlužno však přiznat, že je to mnohem lepší než v sesterské 208, z níž naštěstí druhý typ 308 převzal jen umírněné tvarosloví koncových svítilen.

Cenu COTY potřetí v historii předával Hakan Matson, předseda poroty, zástupcům vítězné automobilky na Ženevském autosalonu v pondělí odpoledne před prvním tiskovým dnem největší evropské automobilové výstavy.

 

TOM HYAN, člen jury CAR OF THE YEAR 2014

VŮZ ROKU 2014

(body; počet bodujících porotců z 58; počet prvních míst)

1. Peugeot 308                        307             58               24

2. BMW i3 (electric)              223             53               13

3. Tesla Model S (electric)     216             50               14

4. Citroën C4 Picasso             182             53               2

5. Mazda 3                             180             55               0

6. Škoda Octavia                    172             53               2

7. Mercedes-Benz S-Klasse   170             53               3

 


Fotogalerie k článku

CAR OF THE YEAR 2014
Nejnovější články

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo TH Auto 2018 uzavírá náš třetí ročník! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

002 MY LIFE FULL OF CARS: SETKÁNÍ SE SCHNITZEREM

Když jsem se poprvé setkal s panem Herbertem Schnitzerem, tak jsem zdaleka netušil, že si letos... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (7)

Sedmá sada osmadvaceti fotografií s autogramy slavných závodníků pochází nejen z formule 1, ale... čti více