CAR OF THE YEAR 2012 - OPEL AMPERA

CAR OF THE YEAR 2012 - OPEL AMPERA

Susan Docherty a Karl-Friedrich Stracke s prestižní cenou Vůz roku 2012

Poprvé v historii volby evropského Vozu roku vyhrál elektromobil s prodlouženým dojezdem a poprvé vůz americké konstrukce a výroby...

Na rozdíl od loňského ocenění elektromobilu Nissan Leaf, jehož odbyt z různých důvodů (včetně přírodní katastrofy v Japonsku) nedosáhl původních předpokladů, se zdají být dvojčata Chevrolet Volt/Opel Ampera lepší volbou. Jak jsme se několikrát přesvědčili, americký výrobek je nejen praktický, při vyprázdnění akumulátorů samočinně přejde na odběr elektrické energie z motorgenerátoru, ale také lépe využívá obestavěného prostoru, nemluvě o značně nápaditějším designu. Problémem samozřejmě zůstává vysoká cena 42 900 eur (dvojnásobek ve srovnání s typem Chevrolet Cruze), což patří k největším handicapům nových technologií...

Součet bodů od devětapadesáti porotců ze třiadvaceti evropských zemí vynesl titul Car of the Year 2012 americké konstrukci Chevrolet Volt, známé v Evropě pod označením Opel Ampera (ve Velké Británii jako Vauxhall Ampera). Všechny verze se vyrábějí v závodě General Motors Detroit-Hamtramck Assembly v Michiganu, ale výroba neběží ještě na plné obrátky, protože většímu odbytu brání vysoká prodejní cena. Ta ovšem může v USA klesnout až na 29 995 dolarů po uplatnění daňových úlev.

Připomeňme, že Ampera (Volt) uspořádáním pohonné jednotky připomíná Toyotu Prius, evropský Vůz roku 2005, ale na rozdíl od ní je vždy poháněna elektrickou energií. Zážehový motor 1.4 I4/63 kW (84 k) slouží pro výrobu elektrické energie, která společně s energií z akumulátorů Li-Ion zásobuje hlavní trakční elektromotor 111 kW, anebo i druhý 54 kW (po přepnutí z funkce generátoru). Vše propojuje elektronicky řízená planetová převodovka s plynulou změnou převodu, která přenáší hnací sílu na přední kola. Čtyřmístný automobil ujede 65 až 80 km na jedno nabití akumulátorů, ale více než 500 km při kombinaci obou způsobů pohonu (nádrž benzinu má objem 35,2 l). Při cestách na kratší vzdálenosti se nemusí spalovací motor vůbec spustit, dobíjí se ze zásuvky 120/240 V, a emise (nepočítáme-li výrobu elektrické energie) jsou opravdu nulové...

Ano, volil jsem Amperu. Z prostého důvodu, je technicky nejnápaditější, představuje jistou revoluci a od dnešních automobilů se odlišuje nejen technikou, ale také designem. Loni vyhrál Nissan Leaf, ale ten jsem na první místo nedal, obava z toho, jak rychle se zkracoval dojezd bez možnosti dobíjení na cestě, byla pro mne neúnosná. S Amperou i Voltem jsem ujel i přes dvě stovky kilometrů na jedné cestě, přechod z čistě elektrického na generátorový režim byl vždy plynulý, příjemný a odstraňoval napětí z toho, že se prostě elektromobil někde zastaví s prázdnými akumulátory. Pětadvacet bodů, které jsem měl k dispozici, jsem sedmi finalistům evropského Vozu roku 2012 rozdělil následovně: Opel Ampera 7 bodů, Ford Focus a Range Rover Evoque po 4, Volkswagen Up! a Fiat Panda po 3, Citroën DS5 a Toyota Yaris po 2.

Každý porotce rozdával body podle svého uvážení, jejich součet pak určil vítěze. Stručné výsledky evropského hlasování přinášíme v tabulce. Cena se poprvé v historii předávala na Ženevském autosalonu, kde ji z rukou Hakana Matsona, prezidenta jury, převzali ředitelé Susan Docherty (Chevrolet Europe) a Karl-Friedrich Stracke (Opel).

 

TOM HYAN, člen jury Car of the Year 2012

 

VŮZ ROKU 2012

body počet bodujících porotců počet prvních míst
1. Opel Ampera /Chevrolet Volt 330 58 28
2. Volkswagen Up! 281 59 12
3. Ford Focus 256 59 10
4. Range Rover Evoque 186 56 6
5. Fiat Panda 156 57 1
6. Citroën DS5 144 51 2
7. Toyota Yaris 122 50 0





 

 

Foto Tom Hyan a Helena Hyanová

 


Fotogalerie k článku

2012 Vůz roku Opel Ampera
Nejnovější články

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo TH Auto 2018 uzavírá náš třetí ročník! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

002 MY LIFE FULL OF CARS: SETKÁNÍ SE SCHNITZEREM

Když jsem se poprvé setkal s panem Herbertem Schnitzerem, tak jsem zdaleka netušil, že si letos... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (7)

Sedmá sada osmadvaceti fotografií s autogramy slavných závodníků pochází nejen z formule 1, ale... čti více