CAR OF THE YEAR 2011 - NISSAN LEAF

CAR OF THE YEAR 2011 - NISSAN LEAF

Premiéra Leafu na Tokyo Motor Show 2009

Poprvé v historii evropské volby Vůz roku získal prvenství elektromobil. Nissan Leaf porazil Alfu Romeo Giulietta rozdílem devíti bodů...

Součet bodů od sedmapadesáti porotců ze třiadvaceti zemí vynesl titul Car of the Year 2011 japonské konstrukci Nissan Leaf, připravené k prodeji jak v Evropě, tak v Japonsku a Severní Americe. Novinku jsme vyzkoušeli při dánských Tannistesten 2010, kde překvapila suverénním projevem, dobrými jízdními vlastnostmi a velkým vnitřním prostorem, ale zcela nepřesvědčila jízdním dosahem. Za ideálních podmínek jsme ujeli klidnou jízdou po rovině třicet kilometrů, ale údaj ukazatele dojezdu klesl o padesát kilometrů, což při řídké síti nabíjecích míst může představovat nepříjemný problém. Na druhé straně porotci především ocenili odvahu japonského výrobce, který vytvořil inovativní elektrické vozidlo bez přímých emisí a dokázal, že může být alternativou klasických typů.

Pětidveřový elektrický hatchback, jehož prodej bude zahájen v Evropě počátkem roku 2011, přesvědčil dvacet evropských porotců natolik, že mu přidělili svoje první místo, zatímco devět členů jury mu nedalo ani jediný bod. Souboj o prvenství byl totiž letos neobyčejně vyrovnaný, nakonec nejlepší trojici Nissan Leaf, Alfa Romeo Giulietta a Opel/Vauxhall Meriva dělilo pouhých třináct bodů při skóre 257:248:244! Výsledky evropského hlasování přinášíme v přehledné tabulce. Nissan Leaf jsme už na našich webových stránkách popsali v článku Za volantem - elektrický Nissan Leaf,  podívejme se tedy ještě jednou na vítěze z jiných úhlů vývoje elektrických automobilů Nissan a nejnovějších plánů na globální prodej.

Společnost Nissan Motor Co., Ltd., zahájila sériovou výrobu Leafu v říjnu 2010 v japonském závodě Oppama (vyrábí také Juke a Cube) a export vozů Leaf v listopadu, prodávají se od prosince v Japonsku a USA. V prosinci byl rovněž odstartován vývoz Leafů do Evropy, kdy už byla oznámena cena na pěti vybraných trzích (např. 49 950 franků ve Švýcarsku, či 23 990 liber ve Velké Británii), která zahrnuje akumulátory Li-Ion se zárukou na pět let nebo 100 000 km. Kromě toho Leafy zamíří také do Portugalska, Irska a Nizozemska, přičemž další trhy budou postupně přibývat a v roce 2012 už bude odbyt globální. Objednávky koncem roku 2010 přesáhly 27 tisíc vozů, v Evropě se předpokládá odbyt nejméně pěti tisíc ročně.

Připomeňme, že Leaf je čistokrevný elektromobil s trakčním AC elektromotorem 80 kW uloženým vpředu a pohánějícím přední kola, podle výrobce je dojezd pětimístného vozu až 160 km na jedno nabití akumulátorů, největší rychlost přes 140 km/h a dobíjecí doba osm hodin z běžné sítě 220 V (speciální nabíječkou na 80 % kapacity za 30 minut). Pokud odhlédneme od způsobu výroby potřebné elektrické energie, pak je vlastní provoz vozidla bez škodlivých emisí. Nissan Leaf je vybaven klimatizací, satelitní navigací, parkovací kamerou, regenerativním brzděním a vyspělými informačními a telekomunikačními systémy. Interiér lze chladit či vyhřívat na pokyn z mobilního telefonu nebo osobního počítače, palubní informatika upozorňuje na dráhu dojezdu a možnosti dobíjení. Jedinou výbavou na přání se stal solární panel v zadním spoileru pro podporu dobíjení pomocného akumulátoru 12 V, jenž napájí příslušenství vozu. Pro Evropu bude pět barev karoserie, a to modrá perleťová metalíza, bílá perleťová, stříbrná metalíza, černá a červená.

Pokud půjde vše podle ambiciozních plánů, doplní produkci v Oppamě (kapacita 50 tisíc ročně) další závody ve Smyrně (Tennessee) od konce roku 2012 a britském Sunderlandu od počátku 2013 s dalším objemem výroby 150, resp. 50 tisíc ročně. Nissan má poměrně velké zkušenosti s elektrickými automobily, po druhé světové válce japonská vláda podpořila jejich vývoj pro nedostatek benzinu. V roce 1947 tak vznikl kompaktní Nissan Tama EV s dojezdem 96 km a omezenou rychlostí 35 km/h, který sloužil až do padesátých let v taxislužbě, druhým krokem byl sedan Tama Senior EV (1949). V šedesátých letech byl vývoj elektromobilů obnoven, objevila se řada studií i malosériových modelů, v roce 1983 vyjela elektrická Micra (March), pro rekreační resorty vznikla série minibusů EV Resort (1985), nákladní elektromobily pro svoz odpadu sloužily v Yokohamě (1988), v roce 1991 přibyly nejen elektrické sedany Cedric EV, ale také luxusní přehlídkový kabriolet President EV (dojezd 100 km, max. 40 km/h), kombi Avenir EV (1994) sloužily u energetických podniků a MPV Prairie Joy EV se stala prvním automobilem s akumulátory Li-Ion.

Z posledního desetiletí jsou známé koncepční studie (od Hypermini po EV-02 na základě Cube), jejichž vývoj vedl k sériovému Leafu, představenému spolu se studií Land Glider na Tokijském autosalonu 2009. Na podzim 2010 se v Paříži uvedla studie Townpod na platformě Leafu, která je rozvinutím konceptu spojujícího osobní vůz pro využívaní volného času a designový van pro profesní činnost malého soukromého podnikatele. Podle Carla Ghosna, prezidenta Nissanu, připravují další tři elektrické modely, nemluvě o čtveřici elektromobilů aliančního partnera Renault. Kromě toho uzavřel Nissan přes 80 partnerství zero-emission pro podporu a provoz elektromobilů.

TOM HYAN, člen jury Car of the Year 2011


VŮZ ROKU 2011 body počet bodujících porotců počet prvních míst
1. Nissan Leaf
257
48 20
2. Alfa-Romeo Giulietta 248
57
11
3. Opel/Vauxhall Meriva 244 56
8
4. Ford C-Max/Grand C-Max 
224 56
8
5. Citroën C3/DS3  
175 56 3
6. Volvo S60/V60 
145 51 1
7. Dacia Duster
132 44 6

 


Fotogalerie k článku

COTY 2011 FINAL
Nejnovější články

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo TH Auto 2018 uzavírá náš třetí ročník! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

002 MY LIFE FULL OF CARS: SETKÁNÍ SE SCHNITZEREM

Když jsem se poprvé setkal s panem Herbertem Schnitzerem, tak jsem zdaleka netušil, že si letos... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (7)

Sedmá sada osmadvaceti fotografií s autogramy slavných závodníků pochází nejen z formule 1, ale... čti více