CAR OF THE YEAR 2011

CAR OF THE YEAR 2011

Alfa Romeo Giulietta, jeden z nominovaných vozů (Balocco 2010)

Seznam kandidátů na prestižní titul Vůz roku 2011 se zaplňuje, definitivní však bude k dispozici až po nadcházejícím Pařížském autosalonu…

Kdo bude nejlepší?

Prestižní evropská soutěž Car of the Year vstupuje do 48. ročníku. U jejího zrodu byl nizozemský motoristický časopis Autovisie už v roce 1963, k němuž se hned připojilo dalších šest titulů Autocar (Velká Británie), L´Automobile (Francie), Stern (Německo), Quattroruote (Itálie, později je nahradil časopis Auto), Vi Bilägare (Švédsko) a Autopista (Španělsko). Tak vznikla celoevropská anketa, jejíž význam časem výrazně vzrostl, a nyní má porota přesně 58 členů ze 23 evropských zemí a Turecka.

Přestože základní principy nominace automobilů jsou jednoduché, vedou se o nich v poslední době stále diskuse, neboť přibývá spřízněných konstrukcí na shodných podlahových plošinách, jež nyní výrobci nazývají kombinací modulů (např. VW/Audi/Seat/Škoda), přebíranými technologiemi (Ford/Mazda/Volvo), sdílením platforem (Peugeot/Citroën; Renault/Dacia/Nissan), či architekturou vozidla (General Motors/Opel/Saab), a to nikoli jen proto, že tyto platformy nyní nabízejí větší variabilitu s proměnným rozvorem náprav a různými rozchody kol, ale i proto, že všichni nepříliš rádi zveřejňují to, co zajímá technicky vzdělanější veřejnost, totiž že technické skupiny vozů různých značek jsou vlastně stejné. V zásadě tedy musí vždy jít o skutečně nový typ, se zcela novou karoserií, či zcela odlišnými podvozkovými skupinami včetně pohonné jednotky, anebo musí mít základní strukturu karoserie, či podvozkových skupin (resp. obě) nově navrženu tak, že prokazatelně změní jeho charakter, určení, či zařazení na trhu.

Praxe ukazuje, že i při nominaci jakkoli podobných vozů rozhodnou porotci o sedmi finalistech naprosto jednoznačně, velmi podobné vozy se do finále prostě nedostanou. Druhou skupinu tvoří požadavky obchodní, kdy je předpoklad evropského prodeje nejméně pěti tisíc automobilů ročně a uvedení na trh v pěti evropských zemích do 1. prosince příslušného roku (tedy 2010 pro titul 2011), a také možnost testování pro členy jury. Počet finalistů byl od ročníku 2002 stanoven na sedm a toto číslo se zachová i do budoucna pro stabilitu soutěže.

Nejdůležitějšími měřítky volby jsou technická vyspělost, design, pohodlí, bezpečnost, hospodárnost, ovladatelnost, jízdní vlastnosti, výkony, funkčnost, ekologie, požitek z jízdy a prodejní cena; snad až příliš velký důraz se klade na value for money, tedy užitnou hodnotu ve vztahu k ceně. Automobily se zásadně posuzují s ohledem na postavení v příslušných třídách, kategoriích a segmentech. Porotě v tom pomáhají vlastní srovnávací testy, zejména týdenní Tannistesten na severu Dánska. Až do roku 1978 měli porotci patnáct bodů pro finální volbu, nyní rozdělují 25 bodů mezi sedm finalistů.

Koncem ledna 2010 převzal Dr. Martin Winterkorn, nejvyšší představitel koncernu Volkswagen, v hotelu Ritz-Carlton ve Wolfsburgu čestnou cenu Vůz roku 2010 z rukou Hakana Matsona, nového prezidenta jury, pro vůz Volkswagen Polo, který je zdařilou kombinací pokrokových řešení a představuje pro největší německou značku prvotřídní kvalitu a nejvyspělejší techniku. Volkswagen Polo vyhrál s náskokem deseti bodů před inovativním kompaktním vozem Toyota iQ (skóre 347:337); s výjimkou třetího v pořadí (Opel Astra, 221 bodů) měly ostatní finálové vozy méně než poloviční počet bodů, a to Škoda Yeti 158, Mercedes-Benz třídy E 155, Peugeot 3008 144 a Citroën C3 Picasso 113 bodů.

Kdo vyhraje letos? Předběžnou nominaci na titul 2011 uvádíme v obvyklé tabulce. Jsou v ní uvedeny i zcela nové typy, jejichž zahájení prodeje ještě letos v patřičném množství je otázkou, ale jak už bylo řečeno výše, definitivní nominace bude po Mondial de l´Automobile 2010. Zájem porotců se většinou soustředí na vozy nejdůležitějších segmentů B, C a D, kde se již nyní rýsují favorité, zatímco luxusní sedany, sportovní automobily a SUV navzdory vyspělé technice většinou nevítězí.

Vůz roku 2011

Předběžný seznam kandidátů

Alfa Romeo Giulietta, Audi A1 a A8, BMW řady 5 a X3, Citroën C3, C4 a DS3, Dacia Duster, Fiat Dobló, Ford C-Max/Grand C-Max, Honda CR-Z, Hyundai ix35, Chevrolet Spark, Jaguar XJ, Jeep Grand Cherokee, Kia Venga a Sportage, Lexus CT200h, Mazda 5, Mercedes-Benz CLS, Mini Countryman, Mitsubishi ASX, Mitsubishi i-MiEV/Citroën C-Zero/Peugeot iOn, Nissan Micra, Juke a Leaf, Opel/Vauxhall Meriva, Peugeot RCZ, Porsche Cayenne, Range Rover Evoque, Renault Latitude a Wind, Saab 9-5, Suzuki Kizashi a Swift, Volkswagen Touareg a Amarok, Volkswagen Sharan/Seat Alhambra, Volvo S60/V60.

Vozy roku posledních let

2000

Toyota Yaris

2001

Alfa Romeo 147

2002

Peugeot 307

2003

Renault Mégane II

2004

Fiat Panda

2005

Toyota Prius

2006

Renault Clio III

2007

Ford S-Max

2008

Fiat 500 (Tipo 312)

2009

Opel Insignia

2010

Volkswagen Polo

TOM HYAN, člen jury Car of the Year 2011

 

 

 

Nejnovější články

DVA ROKY BEZ AUTOMOBILU

Některé dny se vryjí do paměti. Před dvěma roky jsem nedobrovolně přestal být šéfredaktorem... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Slavíme druhé číslo už třetího ročníku (čas hrozně letí!) a tedy více než půldruhého roku... čti více

WILLS SAINTE CLAIRE AUTOMOBILE MUSEUM

Náhodou jsme byli v Americe druhou neděli v měsíci, a to je jediný den, kdy je pro veřejnost... čti více