BUICK GALLERY & RESEARCH CENTER

BUICK GALLERY & RESEARCH CENTER

Buick Silver Arrow I (XP810), předobraz kupé Riviera (1963

Značka Buick patří k průkopníkům Dream Cars, automobilů snů, z nichž se inovativní prvky přenášely do sériových typů. Byla to slavná historie. Buick je sice dále součástí General Motors, ale jeho nabídka se zúžila na automobily spřízněné s výrobky bývalé evropské divize Opel. Americké křižníky silnic už patří historii, stejně jako odvážné koncepční studie, ale návštěva unikátního oddělení Sloanova muzea ve Flintu připomíná zašlou slávu.

Součástí Alfred P. Sloan Museum je Buick Automotive Gallery v oddělené hale. Letos slaví automobilka Buick, jedna z nejstarších na americkém kontinentu, svoje 115. narozeniny. Většinu existence prožila právě ve Flintu. Založil ji Skot David Dunbar Buick (1854 - 1929) v roce 1903 v Detroitu, po přestěhování do bývalé továrny na kočáry ve městě Flint (rovněž ve státě Michigan) nastoupila cestu k vrcholu. V roce 1908 se stala americkým výrobcem automobilů číslo 1, když vyprodukovala více vozů než Ford a Cadillac dohromady. Automobilka vystupovala v rámci koncernu General Motors jako samostatná značka s poměrně rozvinutou výrobou a zajímavými modely. Dodnes vzniklo čtyřicet milionů Buicků. Výroba pokračuje v USA (kolem 200 tisíc ročně), ale v Číně se Buicky staly kultovní značkou s produkcí přes jeden milion ročně.

Vývoj Buicků coby luxusních automobilů sportovního střihu sledoval modelovou politiku mateřského koncernu, ponechávající každé značce specifický charakter, z něhož tu a tam vybočila nějaká neobvyklá kreace, např. luxusní kupé Buick Riviera, či sportovní Buick Reatta. Základní modely s tradičními názvy Skylark, Century, Regal, Le Sabre, Roadmaster, Invicta či Electra procházely řadou obměn a generací. Málo je známé, že Buick byl prvním vidlicovým šestiválcem v sériové výrobě amerických vozů, zavedl samočinnou převodovku Dynaflow roku 1948, ale i skutečnost, že britské osmiválce Rover se staly dalším vývojem Buicku V8, jehož výrobní linku Britové od Američanů koupili. Buick byl průkopníkem koncepčních studií, z nichž první vznikla coby Y-Job už v roce 1938. Bohatá byla účast v motoristickém sportu, započatá už v první dekádě existence.

Buick Gallery & Research Center na Walnut Street ve Flintu je úžasnou přehlídkou vybraných automobilů značky Buick a návštěva je velkým zážitkem. Podrobnější informace najdete v našem internetovém časopise TH Auto (viz číslo 10/2017 na tomto webu).

TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, Flint (Michigan), USA

Foto Tom Hyan a Helena Hyanová


Fotogalerie k článku

BUICK GALLERY & RESEARCH CENTER
Nejnovější články

TH AUTO číslo 11 právě vyšlo!

Jedenácté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (6)

Šestá sada osmadvaceti fotografií s autogramy slavných závodníků pochází nejen z formule 1, ale... čti více

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více