AutoTIP slaví 20 let: gratulujeme

AutoTIP slaví 20 let: gratulujeme

První číslo Autotipu 1990; toho Vectora samozřejmě napsal Tom Hyan…

Nulté číslo nového časopisu AUTOTIP vyšlo 5. prosince 1990. Podílel jsem se na tomto vydání, dotáhl to až na šéfredaktora a působil v AUTOTIPU do září 1995...

První AUTOTIP byl jiný než ten dnešní, stejně jako byla jiná doba a jiní lidé. Nadšení po pádu komunismu, otevřené hranice, pro nás i první zahraniční akce automobilek a hlavně možnost svobodně pracovat, cestovat a psát o automobilech byly pro mě splněním jistého snu. Designerem automobilů jsem se bohužel nestal, a tak o nich alespoň píši...

AUTOTIP se zrodil z iniciativy Víta Špaňhela a jeho Studia dobré nálady s.r.o., které přijalo nabídku berlínského vydavatelství Axel Springer na spolupráci. Vznikl společný podnik Eurostudio s.r.o. pro vydávání čtrnáctideníku AUTOTIP podle vzoru týdeníku AUTOBILD a pravidelný cyklus byl zahájen počátkem roku 1991. Vznikla redakce v budově dnešní Skansky na Kubánském náměstí v Praze 10. Protože pan Špaňhel kdysi seděl v redakci Dikobrazu s jistým Jindřichem Lasíkem, který také pracoval v Automobilu, jednoduše ho jmenoval šéfredaktorem, když byl tedy přes ty automobily... Já jsem slíbil, že budu jeho zástupcem. Snažil jsem se, ale kolega neunesl velkou porci svobody, zaměstnal všechny své manželky, redakci řídil zajímavým způsobem a nakonec pana Špaňhela přesvědčil, že si nezasloužím nic jiného než výpověď...

Bylo to těžké, pan Lasík upřednostňoval regionální motorsport, já naopak motorsport světový a především techniku automobilů. Došlo k tak kuriozní situaci, že jsem v roce 1991 s grafikem Janem Černým vytvářel lichá čísla, a Lasík s grafikem Martinem Vágnerem sudá! Jak časopis vypadal, netřeba dodávat. V září jsem panu Špaňhelovi tu výpověď podepsal s dodatkem, že moje telefonní číslo dobře zná. Netrvalo to dlouho. Vrátil jsem se v září 1992 už jako šéfredaktor, spolu s Vladimírem Hadačem (byl jmenován ředitelem časopisů, znali jsme se z jiného vydavatelství) jsme vytvořili redakci v novém sídle Na Strži v Praze 4, do níž nastoupili Petr Minařík (zástupce šéfredaktora), Hanka Čechová, Vladimír Löbl a Ing. Zdeněk Odehnal, grafickou úpravu měli na starosti Jan Černý, Alice Mackeová a Helena Lehejčková, pomáhal i Jiří Rameš, fotoreportérem byl jmenován Jiří Maršíček a funkci tajemnice redakce převzala Ludmila Klimentová.

Rád na tu dobu vzpomínám. Jistě bych nyní leccos dělal jinak, ale AUTOTIP byl tehdy opravdu nejlepší, z AutoBildu jsme přejímali hlavně obrazové vybavení, texty jsme upravovali a doplňovali s ohledem na české poměry, vlastní materiály měly vždy převahu nad překlady německých textů. AUTOTIP byl lepší než cokoli jiného, s velkými obrázky, pestrý a barevný, což nebylo ještě zvykem v zemích postkomunistických, navíc se slušnými texty. Vydavatel však měl řadu jiných zájmů, a tak se stalo, že jednoho dne musel jaksi komusi vracet vypůjčené peníze. Nebylo nic jednoduššího, než oblíbený AUTOTIP prodat. Novým majitelem se stala Automedia a.s. (nyní Axel Springer, resp. Ringier) a po Novém roce 1995 jsme se stěhovali na Střelničnou do Prahy 8. Redakce se prakticky rozpadla, stěhovali jsme ji ve třech (Hyan, Löbl, Lehejčková), zanedlouho práskl dveřmi Petr Minařík a pak Vladimír Löbl usoudil, že po dvou letech je třeba měnit zaměstnání (v Auto Motor a Sportu je od jara 1995 dodnes!). Věrni zůstali jen spolupracovníci Černý a Maršíček...

Tehdy se zrodil český rekord ve věrnosti jedné redakci. Na doporučení z ČVUT jsem přijal tamějšího asistenta Ing. Tomáše Kovaříka, jenž ihned uplatnil své organizační schopnosti při sjezdu redakcí skupiny AutoBild na jaře 1995 v Praze, v redakci se zabydlel a působí v ní dodnes, tedy přes patnáct let (překonal tak i Petra Minaříka, ten se tam v září 1995 triumfálně vrátil, ale nakonec opět práskl dveřmi). Chci ovšem poděkovat především paní Dagmar Hrnčířové, která mi byla novým vydavatelem Automedia přidělena do redakce AUTOTIPU, stala se však jeho nejlepší tajemnicí a rovněž tam pracuje dodnes.

V létě 1995 jsem jeden pátek odjel na třítýdenní dovolenou do USA, hned v úterý tehdejší ředitel svolal redakci a představil jí nového šéfredaktora Vladimíra Šulce. Tak skončila moje práce v AUTOTIPU, ale vlastně to bylo štěstí, protože si mě Ing. Milan Jozíf vybral za svého nástupce, po roční pauze na volné noze jsem nastoupil do AUTOMOBILU a setrval v něm dodnes. V pořadí čtvrtému šéfredaktorovi AUTOTIPU Vítězslavu Kodymovi, jakož i celé redakci tohoto časopisu, gratuluji k jubileu a přeji zdravý konkurenční boj!

 

TOM HYAN, bývalý šéfredaktor AUTOTIPU v letech 1992 - 1995

 


Fotogalerie k článku

Autotip 20 let
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2021 (a 66. celkově!) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 9 právě vyšlo!

Deváté číslo TH Auto 2021 (a 65. celkově!) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

ŠKODA FABIA 2021 – PREMIÉRA

Nová Škoda Fabia čtvrté generace se představila ve virtuální realitě přenosu z pražského... čti více