AUTOSALON V ŽENEVĚ 2016 – 86. ROČNÍK!

AUTOSALON V ŽENEVĚ 2016 – 86. ROČNÍK!

Hyundai Ioniq Plug-In, jedna ze tří verzí rodinného vozu s alternativním pohonem

Ženevský autosalon má zvláštní postavení, je neutrální, protože se koná v zemi, která nikdy neměla velkosériovou výrobu osobních automobilů...

Pořádá se také každý rok, zatímco jeho někdejší konkurence buď zanikla, anebo přešla na dvouletý cyklus. Novinek je tam pokaždé dost, a to i z Mladé Boleslavi. Netrpělivě očekávaný velký A Plus SUV připravuje Škoda Auto už dlouho. Jeho design od v listopadu 2013 interně představené studie SK376/1 dále vyspěl. Můžeme potvrdit, že linie vystaveného konceptu Škoda Vision S se od sériové verze liší jen minimálně, samozřejmě pro koncept s využitím nestandardních designových prvků. V nabídce bude po premiéře na Pařížském autosalonu 2016, studie Vision S slaví premiéru pro českou značku se systémem Plug-In Hybrid, známým z VW Tiguan GTE. Znamená to, že pohon 4x4 je zajištěn bez mechanické vazby elektromotorem 85 kW na zadní nápravě; vpředu je soustava 1.4 TSI/115 kW a elektromotor 40 kW; akumulátory jsou Li-Ion 12,4 kWh. Automobil celkových vnějších rozměrů 4700 x 1910 x 1680 mm na modulární platformě MQB (rozvor 2790 mm) je prvním novodobým vozem Škoda s uspořádáním sedadel 2 + 2 + 2. Dosahuje největší rychlosti téměř 200 km/h (údaj výrobce), zrychlení 0 - 100 km/h za 7,4 sekundy a normované spotřeby EU 1,9 l/100 km (tedy s nabitými akumulátory a 50 km ujetými bezemisně). Autosalonovou premiéru v Ženevě měla i sportovní Octavia RS 4x4 s motorem 2.0 TDI/135 kW.

Volkswagen představil studii kabrioletu SUV VW T-Cross Breeze s rozvorem náprav 2565 mm a délkou 4133 mm (pro porovnání: Range Rover Evoque Convertible má tyto hodnoty 2660 a 4370 mm), poháněnou tříválcem 1.0 TSI/81 kW s převodovkou DSG7. Novinka má pouze přední pohon, bude alternativou ve třídě s Polem, protože Volkswagen chce rozšířit nabídku SUV téměř do všech segmentů. Pouze konzervativním Číňanům je určen nový velký sedan Volkswagen Phideon (platforma MLB), zatím s klasickým šestiválcem 3.0 TSI/220 kW (pohon 4Motion) nebo čtyřválcem 2.0 TSI (přední pohon), představený v předvečer autosalonu na koncernovém večeru VW Group. Seat Ateca (bude z Kvasin spolu s novým Yeti) je vstupem španělské značky do segmentu SUV a další aplikací platformy MQB. Podobně si počíná Audi s již rozsáhlou nabídkou SUV, světovou novinkou je nejmenší Q2 s ještě bohatší paletou asistenčních systémů. Volvo doplnilo sortiment verzí kombi V90 (na platformě S90/XC90).

Porsche se vrací ke čtyřválcům, nový 718 Boxster ideově vychází z legendy 718, ale jinak navazuje na VW-Porsche 914, jež svého času přiblížilo sportovní vozy širší klientele. Čtyřválec boxer 2.0 dává 220 kW, větší 2.5 má 257 kW (verze S). Nechybělo další klasické Porsche 911 R (991), čtyřlitrový šestiválec bez turba s výkonem 368 kW, šestistupňovou mechanickou převodovkou a hmotností 1370 kg. Vůz zrychluje 0 - 100 km/h za 3,8 sekundy a dosahuje 323 km/h. Vznikne 991 kusů pro zbylé vyznavače skutečné radosti z jízdy, které zjevně nabídnou více, než monstrózní Bugatti Chiron. Dědic slavných jmen se pyšní výkonem 1103 kW (1500 k) z osmilitrového motoru W16, převodovkou DSG7 a pohonem všech kol, největší rychlost 420 km/h však těžko využijete! Zdá se, že Veyron měl vyváženější proporce. Hmotnost 1995 kg není lichotivá. Cena 2,4 milionu eur při 500 vozech snad zlepší bilanci nákladů vývoje.

K nejzajímavějším počinům patří světová premiéra trojčat Hyundai Ioniq, bezesporu inspirovaných Toyotou Prius, první přijde hybridní verze, po ní elektrická a v příštím roce Plug-In Hybrid. Znamenala uvedení sérivého vozu běžné velikosti pro běžného uživatele, ale s nejvyspělejší technikou; novinek takového druhu je bohužel málo. Podle evropské normy ujede Ioniq Electric až 250 km na jedno nabití akumulátorů (motor 88 kW, akumulátory Li-Ion-Polymer 28 kWh). Kia Motors přivezla do Evropy hybridní Niro, jež slavilo premiéru na autosalonu v Chicagu, a uvedla očekávanou verzi kombi Kia Optima Sportswagon. Z francouzských novinek překvapil koncept sportovního kupé DS E-Tense, který má zjevně zdůraznit ambice nově vytvořené značky Citroënu, jež se také prezentuje v elektrické formuli. Citroën vsadil na elektrickou reminiscenci E-Méhari. Zajímavým designem potěšily crossovery Toyota C-HR a Subaru XV Concept, mířící do série. Nissan se pochlubil autonomní jízdou studie IDS přímo na výstavní ploše.

Mezi prestižními německými značkami byly největšími novinkami Mercedes-Benz třídy E, mimo jiné se zcela novým vznětovým čtyřválcem, a BMW řady 7, naopak znovu s dvanáctiválcem; světovou premiéru slavila třída C v karosářském provedení kabriolet (včetně Mercedes-AMG C 43 4Matic Cabriolet). Peugeot představil facelift 2008 a další variace 308, k nimž patří 308 R Hybrid s výkonem 368 kW (500 koní!). K největším novinkám Renaultu náleží kombi Mégane Grandtour a zcela nový Scénic odvážných linií. Ford se soustředil na facelift Kugy a oznámení rozšiřující se luxusní řady Vignale (bude dokonce i Fiesta Vignale)! Opel GT Concept je designovou studií bez šance na produkci, ostatně barevné pneumatiky Hankook Design dovolují rychlost jen do 100 km/h!

Stánek Fiatu patřil několika novinkám, hlavně nové generaci Fiat Tipo z turecké produkce, pikapu Fullback (Mitsubishi L200), Fiatu 124 Spider po 50 letech a dalším variantám Pandy i Cinquecenta (Nuova 500S). Alfa Romeo Giulia už nabízí i čtyřválce 2.0i a 2.2d; Lancia v roce 110. výročí nemá co vystavit (zbývá Ypsilon). Jeep oslavuje akčními modely 75th Anniversary; uvedl Cherokee Overland. Pomineme-li Ferrari GTC4 Lusso, pak je největší italskou novinkou Maserati Levante, první sériový SUV značky. Pagani Huayra BC je novou vylehčenou verzí s ještě výkonnějším dvanáctiválcem Mercedes-AMG 6.0 (přes 551 kW), Aston Martin DB11 novým klasickým sportovním typem s hliníkovou konstrukcí a dvanáctiválcem 5.2 Twin-Turbo/447 kW (608 k). Rolls-Royce překvapil červeným Phantomem Bespoke Design pro Stephena Hunga, tvůrce hotelu The 13 v Macau (objednal jich třicet, první převzal v Ženevě). Jak nám prozradil šéfdesigner Giles Taylor, vývoj prvního SUV značky Rolls-Royce úspěšně pokračuje.

Velkých novinek stejně jako malosériových kuriozit bylo samozřejmě mnohem více, i od domácích tvůrců Rinspeed a Sbarro, k některým speciálům se ještě vrátíme. V Ženevě ze známých značek letos chyběly Cadillac, Mini, Lancia a po třech letech čínský Qoros.

 

TOM HYAN, Ženeva (CH)

 

 

FOTOGALERIE K ČLÁNKU

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

AUTOSALON V ŽENEVĚ 2016 – 86. ROČNÍK!
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY PO 120 LETECH

Pařížský autosalon slaví 120 let. Novinky Škoda Auto už jsme představili, podívejme se na ty... čti více

ŠKODA AUTO – PRVNÍ PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY

Pařížský autosalon slaví 120 let. Letos opět přinesl mnoho zajímavého, přestože jej některé... čti více