AUTOSALON V ŽENEVĚ 2016 – 86. ROČNÍK!

AUTOSALON V ŽENEVĚ 2016 – 86. ROČNÍK!

Hyundai Ioniq Plug-In, jedna ze tří verzí rodinného vozu s alternativním pohonem

Ženevský autosalon má zvláštní postavení, je neutrální, protože se koná v zemi, která nikdy neměla velkosériovou výrobu osobních automobilů...

Pořádá se také každý rok, zatímco jeho někdejší konkurence buď zanikla, anebo přešla na dvouletý cyklus. Novinek je tam pokaždé dost, a to i z Mladé Boleslavi. Netrpělivě očekávaný velký A Plus SUV připravuje Škoda Auto už dlouho. Jeho design od v listopadu 2013 interně představené studie SK376/1 dále vyspěl. Můžeme potvrdit, že linie vystaveného konceptu Škoda Vision S se od sériové verze liší jen minimálně, samozřejmě pro koncept s využitím nestandardních designových prvků. V nabídce bude po premiéře na Pařížském autosalonu 2016, studie Vision S slaví premiéru pro českou značku se systémem Plug-In Hybrid, známým z VW Tiguan GTE. Znamená to, že pohon 4x4 je zajištěn bez mechanické vazby elektromotorem 85 kW na zadní nápravě; vpředu je soustava 1.4 TSI/115 kW a elektromotor 40 kW; akumulátory jsou Li-Ion 12,4 kWh. Automobil celkových vnějších rozměrů 4700 x 1910 x 1680 mm na modulární platformě MQB (rozvor 2790 mm) je prvním novodobým vozem Škoda s uspořádáním sedadel 2 + 2 + 2. Dosahuje největší rychlosti téměř 200 km/h (údaj výrobce), zrychlení 0 - 100 km/h za 7,4 sekundy a normované spotřeby EU 1,9 l/100 km (tedy s nabitými akumulátory a 50 km ujetými bezemisně). Autosalonovou premiéru v Ženevě měla i sportovní Octavia RS 4x4 s motorem 2.0 TDI/135 kW.

Volkswagen představil studii kabrioletu SUV VW T-Cross Breeze s rozvorem náprav 2565 mm a délkou 4133 mm (pro porovnání: Range Rover Evoque Convertible má tyto hodnoty 2660 a 4370 mm), poháněnou tříválcem 1.0 TSI/81 kW s převodovkou DSG7. Novinka má pouze přední pohon, bude alternativou ve třídě s Polem, protože Volkswagen chce rozšířit nabídku SUV téměř do všech segmentů. Pouze konzervativním Číňanům je určen nový velký sedan Volkswagen Phideon (platforma MLB), zatím s klasickým šestiválcem 3.0 TSI/220 kW (pohon 4Motion) nebo čtyřválcem 2.0 TSI (přední pohon), představený v předvečer autosalonu na koncernovém večeru VW Group. Seat Ateca (bude z Kvasin spolu s novým Yeti) je vstupem španělské značky do segmentu SUV a další aplikací platformy MQB. Podobně si počíná Audi s již rozsáhlou nabídkou SUV, světovou novinkou je nejmenší Q2 s ještě bohatší paletou asistenčních systémů. Volvo doplnilo sortiment verzí kombi V90 (na platformě S90/XC90).

Porsche se vrací ke čtyřválcům, nový 718 Boxster ideově vychází z legendy 718, ale jinak navazuje na VW-Porsche 914, jež svého času přiblížilo sportovní vozy širší klientele. Čtyřválec boxer 2.0 dává 220 kW, větší 2.5 má 257 kW (verze S). Nechybělo další klasické Porsche 911 R (991), čtyřlitrový šestiválec bez turba s výkonem 368 kW, šestistupňovou mechanickou převodovkou a hmotností 1370 kg. Vůz zrychluje 0 - 100 km/h za 3,8 sekundy a dosahuje 323 km/h. Vznikne 991 kusů pro zbylé vyznavače skutečné radosti z jízdy, které zjevně nabídnou více, než monstrózní Bugatti Chiron. Dědic slavných jmen se pyšní výkonem 1103 kW (1500 k) z osmilitrového motoru W16, převodovkou DSG7 a pohonem všech kol, největší rychlost 420 km/h však těžko využijete! Zdá se, že Veyron měl vyváženější proporce. Hmotnost 1995 kg není lichotivá. Cena 2,4 milionu eur při 500 vozech snad zlepší bilanci nákladů vývoje.

K nejzajímavějším počinům patří světová premiéra trojčat Hyundai Ioniq, bezesporu inspirovaných Toyotou Prius, první přijde hybridní verze, po ní elektrická a v příštím roce Plug-In Hybrid. Znamenala uvedení sérivého vozu běžné velikosti pro běžného uživatele, ale s nejvyspělejší technikou; novinek takového druhu je bohužel málo. Podle evropské normy ujede Ioniq Electric až 250 km na jedno nabití akumulátorů (motor 88 kW, akumulátory Li-Ion-Polymer 28 kWh). Kia Motors přivezla do Evropy hybridní Niro, jež slavilo premiéru na autosalonu v Chicagu, a uvedla očekávanou verzi kombi Kia Optima Sportswagon. Z francouzských novinek překvapil koncept sportovního kupé DS E-Tense, který má zjevně zdůraznit ambice nově vytvořené značky Citroënu, jež se také prezentuje v elektrické formuli. Citroën vsadil na elektrickou reminiscenci E-Méhari. Zajímavým designem potěšily crossovery Toyota C-HR a Subaru XV Concept, mířící do série. Nissan se pochlubil autonomní jízdou studie IDS přímo na výstavní ploše.

Mezi prestižními německými značkami byly největšími novinkami Mercedes-Benz třídy E, mimo jiné se zcela novým vznětovým čtyřválcem, a BMW řady 7, naopak znovu s dvanáctiválcem; světovou premiéru slavila třída C v karosářském provedení kabriolet (včetně Mercedes-AMG C 43 4Matic Cabriolet). Peugeot představil facelift 2008 a další variace 308, k nimž patří 308 R Hybrid s výkonem 368 kW (500 koní!). K největším novinkám Renaultu náleží kombi Mégane Grandtour a zcela nový Scénic odvážných linií. Ford se soustředil na facelift Kugy a oznámení rozšiřující se luxusní řady Vignale (bude dokonce i Fiesta Vignale)! Opel GT Concept je designovou studií bez šance na produkci, ostatně barevné pneumatiky Hankook Design dovolují rychlost jen do 100 km/h!

Stánek Fiatu patřil několika novinkám, hlavně nové generaci Fiat Tipo z turecké produkce, pikapu Fullback (Mitsubishi L200), Fiatu 124 Spider po 50 letech a dalším variantám Pandy i Cinquecenta (Nuova 500S). Alfa Romeo Giulia už nabízí i čtyřválce 2.0i a 2.2d; Lancia v roce 110. výročí nemá co vystavit (zbývá Ypsilon). Jeep oslavuje akčními modely 75th Anniversary; uvedl Cherokee Overland. Pomineme-li Ferrari GTC4 Lusso, pak je největší italskou novinkou Maserati Levante, první sériový SUV značky. Pagani Huayra BC je novou vylehčenou verzí s ještě výkonnějším dvanáctiválcem Mercedes-AMG 6.0 (přes 551 kW), Aston Martin DB11 novým klasickým sportovním typem s hliníkovou konstrukcí a dvanáctiválcem 5.2 Twin-Turbo/447 kW (608 k). Rolls-Royce překvapil červeným Phantomem Bespoke Design pro Stephena Hunga, tvůrce hotelu The 13 v Macau (objednal jich třicet, první převzal v Ženevě). Jak nám prozradil šéfdesigner Giles Taylor, vývoj prvního SUV značky Rolls-Royce úspěšně pokračuje.

Velkých novinek stejně jako malosériových kuriozit bylo samozřejmě mnohem více, i od domácích tvůrců Rinspeed a Sbarro, k některým speciálům se ještě vrátíme. V Ženevě ze známých značek letos chyběly Cadillac, Mini, Lancia a po třech letech čínský Qoros.

 

TOM HYAN, Ženeva (CH)

 

 

FOTOGALERIE K ČLÁNKU

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

AUTOSALON V ŽENEVĚ 2016 – 86. ROČNÍK!
Nejnovější články

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo TH Auto 2018 uzavírá náš třetí ročník! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

002 MY LIFE FULL OF CARS: SETKÁNÍ SE SCHNITZEREM

Když jsem se poprvé setkal s panem Herbertem Schnitzerem, tak jsem zdaleka netušil, že si letos... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (7)

Sedmá sada osmadvaceti fotografií s autogramy slavných závodníků pochází nejen z formule 1, ale... čti více