30 LET FORMULE 1 NA HUNGARORINGU!

30 LET FORMULE 1 NA HUNGARORINGU!

Nelson Piquet (Williams FW11 Honda V6 Turbo), vítěz první Velké ceny Maďarska 1986

Pro pamětníky znamená Hungaroring příjemnou vzpomínku, desetitisíce lidí v kleci komunistického režimu dostaly první možnost zhlédnout závody F1. Letos je to přesně třicet let, kdy se motory formule 1 rozburácely u Budapešti poprvé.

První Velká cena Maďarska F1 se jela 10. srpna 1986, nový okruh v kotlině za Budapeští byl dokončen jen krátce před termínem. Tamás Rohonyi, jeden z funkcionářů FOCA (Formula One Constructors Association), po roce 1956 emigroval z Maďarska, působil u Rolls-Royce v Anglii a v polovině šedesátých let odešel do Brazílie, kde pracoval pro Goodyear, než si otevřel reklamní agenturu a přišel poprvé do styku s formulí 1. Bernie Ecclestone neuspěl s návrhem Velké ceny v Moskvě, s ruskými partnery tehdy nebyla kloudná řeč, a tak po debatě s Rohonyim souhlasil s dalším pokusem v Maďarsku. Ecclestone sice znal Jugoslávii, odkud pochází jeho manželka Slavica, ale v Maďarsku nikdy nebyl. Rohonyi ho tam vzal na další jednání a vzpomíná: „Podzim byl nádherný. Bernie obdivoval pohled z Budy přes Dunaj na Pešť, navštívil hrad Vajdahunyad a povečeřel s ministrem. Bylo rozhodnuto..."

Nejprve se hovořilo o některém z budapešťských parků, kde se koncem šedesátých let jely závody ME cestovních vozů, ale nakonec maďarská vláda schválila výstavbu nového okruhu u dálnice M3, asi dvacet kilometrů na východ od Budapešti, mezi obcemi Mogyoród a Kerepestarcsa. Maďaři podepsali kontrakt s Ecclestonem ve švýcarském Bernu 10. září 1985, byla jmenována tisková mluvčí paní Erika László a i do československých redakcí přišly první tiskové zprávy. Pamatuji se, že když jsem s kolegy nesměl vyjet na motocyklovou Velkou cenu Jugoslávie 1986 (to tehdy zakazovali komunisté!), z trucu jsem se vypravil za volantem svého vozu Škoda 110 R Coupé zcela sám na Rallye Zlaté písky do Bulharska. Na zpáteční cestě jsem se zastavil v Budapešti, kontaktoval paní László a zřejmě byl 14. května prvním československým novinářem, který viděl zrod Hungaroringu.

O čtyři měsíce později jsme s Petrem Minaříkem vyrazili na formuli 1. Jeli jsme kupátkem přes noc, abychom byli u akreditace první. Dostali jsme neomezený vstup všude, na trať, do paddocku i do pit lane. Bydleli jsme na privátu poblíž pěší zóny na Váci utca, Budapešť tehdy pulsovala mnohem větším tempem než Praha, připadali jsme si jako v ráji. Na trati jsme byli ještě když týmy vybalovaly své potřeby, do nedělního večera jsme nasávali atmosféru formule 1. První ročník si nenechaly ujít nejrůznější významné osobnosti, v paddocku jsme potkávali bývalé hvězdy závodních tratí (Stirling Moss, Eliška Junková, Jack Brabham, Dan Gurney, Hermann Lang a další). Vstup do boxů pro nás nebyl omezen, vozy formule 1 jsme si prohlédli do nejmenších detailů.

Hungaroring byl oficiálně otevřen ještě před první Grand Prix F1, a to 13. až 15. června 1986 mezinárodními závody motocyklů a automobilů. Ve čtyřkolové kategorii vyhráli českoslovenští reprezentanti Václav Lím (Avia AE3 F-Easter) a Oldřich Vaníček (Škoda 130L), ve dvoukolové se vítězové jmenovali Juhász (Kreidler 50), Nikolov (MBA 125), Galanskij (Vihur 250) a Rivero Nirio (ČZ 250 jednoválcové formule). Okruh se čtrnácti zatáčkami a celkovou délkou 4014 m vyprojektoval István Papp a postavila firma Aszfaltútépítö Vállalat z Budapešti, která byla založena jako Magyar Asphalt R.T. už roku 1864. Čtyřiadvacetiletý Csaba Kesjár dostal šanci zkušební jízdy za volantem Zakspeedu, ale prvním východoevropským závodníkem F1 se nestal, záhy zahynul na Norisringu ve formuli 3. Jeho otec i dědeček byli mnohonásobnými mistry Maďarska jak s automobily, tak s motocykly a motorovými čluny.

První Velkou cenu Maďarska vyhrál Nelson Piquet (Williams) průměrnou rychlostí 151,804 km/h, když porazil svého krajana Ayrtona Sennu (Lotus), který zajel pole position 1:29,450 (průměr 161,547 km/h). Hungaroring sehrál ve své době významnou úlohu, po roce 1989 konečně komunisté táhli od válu, otevřely se hranice a vrátila svoboda cestování, takže jsme vyrazili i jinam. Na Hungaroring však mám ještě jednu příjemnou vzpomínku, v roce 1994 jsem tam jel svůj první zahraniční závod a také první ve Fiesta Cupu. Trať byla mokrá, dostal jsem časový handicap za absenci spolujezdce, ale poslední jsem nebyl...

Nabízíme alespoň některé z našich originálních fotografií, z nichž mnohé nebylo kde za komunismu publikovat, takže jsou zveřejněny vůbec poprvé...

TOM HYAN, Hungaroring 1986

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

F1 Hungaroring 1986
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více