24 h LE MANS 2018 – konečně TOYOTA!

24 h LE MANS 2018 – konečně TOYOTA!

Nejlepší Toyota TS050 Hybrid číslo 8 posádky Buemi/Nakajima/Alonso vládla závodu asi od poloviny, kdy předjela týmové kolegy s číslem 7

Historie se neptá, jakým způsobem bylo vítězství dosaženo. Toyota dokázala, že na prvenství měla už v roce 2016, kdy zklamala elektronika v posledním kole. Teprve poté Porsche bralo první místo! Loni sice Porsche neporazila, ale letos bez velké konkurence si jezdci stejně museli svůj triumf vybojovat bezchybnou a rychlou jízdou...

Samozřejmě, Toyota byla nejrychlejší už od prvních testů, jezdci neudělali chybu a technika pracovala bezvadně, takže se zapsala do historických tabulek jako druhý japonský vítěz (po Mazdě 787B, která s rotačním motorem vyhrála ročník 1991). Nejvyšší kategorie LMP1-H byla letos v 86. ročníku 24 h Le Mans obsazena pouze dvojicí továrních vozů Toyota TS050 Hybrid, protože soukromé týmy v LMP1 nemusí mít hybridní poháněcí soustavu. Vzniklo několik nových automobilů této kategorie, ale i v nižší třídě LMP2 vozy zrychlily, takže navzdory náskoku dvanácti a deseti kol pro obě Toyoty se jelo celkově rychleji. Stačila by však jediná chyba, a Toyota nemusela ani při dvacáté účasti vyhrát...

To, že z marketingových důvodů vyhrála posádka s Fernandem Alonsem, bylo zřejmě také naplánováno. Právě proto vítěznou trojici s ním tvořili nejrychlejší stálí jezdci týmu Kazuki Nakajima, který před dvěma lety nedokázal hybridní systém restartovat a o vítězství přišel v posledním kole, stejně jako Sébastien Buemi, další bývalý jezdec formule 1 a také globální mistr elektrické formule 2015/2016. Neobyčejně zkušený Fernando Alonso, dvojnásobný mistr světa F1, při debutu zajížděl naprosto vyrovnaná rychlá kola v dlouhé řadě za sebou, a tím se o triumf Toyoty zasloužil nejvíce. Byl největší hvězdou letošního ročníku Le Mans a jednoduše vyhrál! Stal se tak druhým Španělem, kterému se to podařilo (první byl v roce 2009 Marc Gené na Peugeotu 908 HDi). Spolu s ním triumfovali Kazuki Nakajima jako třetí japonský vítěz, ale první s japonským vozem, a Sébastien Buemi coby pátý Švýcar na stupni nejvyšším. Ujeli 388 kol po 13,6 kilometru úctyhodnou průměrnou rychlostí 220,287 km/h, tedy pátou nejvyšší v historii závodu. Rekord 225,446 km/h z roku 2010 nepřekonali (Audi R15 TDI). Nebylo totiž třeba. Před třetím Rebellionem měli náskok dvanáct kol, tedy přes 163 kilometrů.

Více podrobností o závodě 24 h Le Mans 2018 najdete v internetovém časopise TH Auto 7/2018, jenž vyjde na těchto stránkách počátkem července.

TOM HYAN, Le Mans (F)

 

24 h LE MANS 2018

1. Buemi/Nakajima/Alonso, 388 kol, Toyota TS050 Hybrid

2. Conway/Kobayashi/López, 386, Toyota TS050 Hybrid

3. Laurent/Béche/Menezes, 376, Rebellion R13 Gibson

4. Lotterer/Jani/Senna, 375, Rebellion R13 Gibson

5. Rusinov/Pizzitola/Vergne, 369, Oreca 07 Gibson (vítěz LMP2)

------

17. Christensen/Estre/Vanthoor, 344, Porsche 911 RSR (vítěz GTE Pro)

28. Campbell/Ried/Andlauer, 335, Porsche 911 RSR (vítěz GTE Am)

Pozn. Posádka na pátém místě byla po závodě diskvalifikována, tým se proti tomuto rozhodnutí odvolal

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

24 h Le Mans 2018
Nejnovější články

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo TH Auto 2018 uzavírá náš třetí ročník! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

002 MY LIFE FULL OF CARS: SETKÁNÍ SE SCHNITZEREM

Když jsem se poprvé setkal s panem Herbertem Schnitzerem, tak jsem zdaleka netušil, že si letos... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (7)

Sedmá sada osmadvaceti fotografií s autogramy slavných závodníků pochází nejen z formule 1, ale... čti více