24 h LE MANS 2018 – konečně TOYOTA!

24 h LE MANS 2018 – konečně TOYOTA!

Nejlepší Toyota TS050 Hybrid číslo 8 posádky Buemi/Nakajima/Alonso vládla závodu asi od poloviny, kdy předjela týmové kolegy s číslem 7

Historie se neptá, jakým způsobem bylo vítězství dosaženo. Toyota dokázala, že na prvenství měla už v roce 2016, kdy zklamala elektronika v posledním kole. Teprve poté Porsche bralo první místo! Loni sice Porsche neporazila, ale letos bez velké konkurence si jezdci stejně museli svůj triumf vybojovat bezchybnou a rychlou jízdou...

Samozřejmě, Toyota byla nejrychlejší už od prvních testů, jezdci neudělali chybu a technika pracovala bezvadně, takže se zapsala do historických tabulek jako druhý japonský vítěz (po Mazdě 787B, která s rotačním motorem vyhrála ročník 1991). Nejvyšší kategorie LMP1-H byla letos v 86. ročníku 24 h Le Mans obsazena pouze dvojicí továrních vozů Toyota TS050 Hybrid, protože soukromé týmy v LMP1 nemusí mít hybridní poháněcí soustavu. Vzniklo několik nových automobilů této kategorie, ale i v nižší třídě LMP2 vozy zrychlily, takže navzdory náskoku dvanácti a deseti kol pro obě Toyoty se jelo celkově rychleji. Stačila by však jediná chyba, a Toyota nemusela ani při dvacáté účasti vyhrát...

To, že z marketingových důvodů vyhrála posádka s Fernandem Alonsem, bylo zřejmě také naplánováno. Právě proto vítěznou trojici s ním tvořili nejrychlejší stálí jezdci týmu Kazuki Nakajima, který před dvěma lety nedokázal hybridní systém restartovat a o vítězství přišel v posledním kole, stejně jako Sébastien Buemi, další bývalý jezdec formule 1 a také globální mistr elektrické formule 2015/2016. Neobyčejně zkušený Fernando Alonso, dvojnásobný mistr světa F1, při debutu zajížděl naprosto vyrovnaná rychlá kola v dlouhé řadě za sebou, a tím se o triumf Toyoty zasloužil nejvíce. Byl největší hvězdou letošního ročníku Le Mans a jednoduše vyhrál! Stal se tak druhým Španělem, kterému se to podařilo (první byl v roce 2009 Marc Gené na Peugeotu 908 HDi). Spolu s ním triumfovali Kazuki Nakajima jako třetí japonský vítěz, ale první s japonským vozem, a Sébastien Buemi coby pátý Švýcar na stupni nejvyšším. Ujeli 388 kol po 13,6 kilometru úctyhodnou průměrnou rychlostí 220,287 km/h, tedy pátou nejvyšší v historii závodu. Rekord 225,446 km/h z roku 2010 nepřekonali (Audi R15 TDI). Nebylo totiž třeba. Před třetím Rebellionem měli náskok dvanáct kol, tedy přes 163 kilometrů.

Více podrobností o závodě 24 h Le Mans 2018 najdete v internetovém časopise TH Auto 7/2018, jenž vyjde na těchto stránkách počátkem července.

TOM HYAN, Le Mans (F)

 

24 h LE MANS 2018

1. Buemi/Nakajima/Alonso, 388 kol, Toyota TS050 Hybrid

2. Conway/Kobayashi/López, 386, Toyota TS050 Hybrid

3. Laurent/Béche/Menezes, 376, Rebellion R13 Gibson

4. Lotterer/Jani/Senna, 375, Rebellion R13 Gibson

5. Rusinov/Pizzitola/Vergne, 369, Oreca 07 Gibson (vítěz LMP2)

------

17. Christensen/Estre/Vanthoor, 344, Porsche 911 RSR (vítěz GTE Pro)

28. Campbell/Ried/Andlauer, 335, Porsche 911 RSR (vítěz GTE Am)

Pozn. Posádka na pátém místě byla po závodě diskvalifikována, tým se proti tomuto rozhodnutí odvolal

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

24 h Le Mans 2018
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více