24 h LE MANS 2016 – Drama posledního kola

24 h LE MANS 2016 – Drama posledního kola

Porsche 919 Hybrid posádky Dumas/Jani/Lieb byl nejrychlejší v kvalifikaci a nakonec i v závodě...

Někteří už přestali závod sledovat, když vítězství Toyoty bylo jasné! Krutý osud však zasáhl, v posledním kole se Toyota výrazně zpomalila a nakonec zastavila. Porsche bral první místo...

Závod 24 h Le Mans mě přitahuje od mládí, film se Steve McQueenem tento zájem ještě umocnil. Jakmile se tedy v roce 1990 otevřely hranice, tak jsem vyrazil. A letos jsem tam byl posedmadvacáté v nepřetržité řadě! Před koncem závodu jsem seděl v Audi Le Mans Hospitality, čekal na start Velké ceny Evropy F1 v Baku a na druhém monitoru sledoval dojezd největšího závodu, kterým 24 h Le Mans bezesporu stále je! Posádka Porsche 919 Hybrid s číslem 2 se už zjevně smířila s druhým místem za Toyotou číslo 5, s níž bojovala s rozdílem několika desítek sekund po celý závod; potvrdila to ostatně zastávka v depu v posledních patnácti minutách, kdy museli měnit pneumatiky. A pak se to stalo. Kazuki Nakajima ve vedoucím voze volal No Power! (ztráta výkonu), Toyota nejprve zpomalila a pak zcela zastavila za cílovou čárou. Kazuki ještě resetoval elektroniku, vůz se rozjel, ale Porsche číslo 2 minutovou ztrátu zrušil a posunul se do vedení. Toyota číslo 5 přišla i o druhé místo, protože poslední kolo nestihla do šesti minut, jak stanovují předpisy, ale potřebovala minut jedenáct (je to opatření proti taktice, kdy jezdci záměrně zpomalí a čekají na limit 24 h, aby nemuseli jet další téměř čtrnáctikilometrové kolo).

V dramatickém závodě 24 h Le Mans 2016, zahájeném za safety car v průtrži mračen, Audi Sport Team Joest přišel o šanci na vítězství vozu číslo 7 hned ve druhé hodině, kdy André Lotterer měnil turbodmychadlo. Druhý vůz číslo 8 doplatil na defekt předních brzdových kotoučů. Vzniklou ztrátu nešlo dohnat, ale přesto jezdci Audi vystoupili na pódium za třetí místo (číslo 8 posádky Di Grassi/Duval/Jarvis). Stalo se tak poosmnácté při osmnácti startech, z nichž třináct proměnili jezdci Audi na vítězství. Porsche vedly po startu jen krátce, záhy je na čele vystřídala nová Toyota TS 050 Hybrid, nejprve číslo 6, a pak 5. Týmu Toyota Gazoo Racing však nebylo vítězství souzeno, rozhodl defekt poháněcí soustavy v posledním kole.

Soupeři oficiálně ocenili ohromný výkon Toyoty, ale vítězem je jen ten, který dojede až do cíle. Neel Jani závod pro Porsche číslo 2 odstartoval z první pozice a na prvním místě jej také dokončil. Více podrobností najdete v internetovém časopise TH Auto 3/2016, jenž vyjde na těchto stránkách počátkem července.

TOM HYAN, Le Mans (F)

24 h LE MANS 2016

1/ Dumas/Jani/Lieb, 384 kol, Porsche 919 Hybrid

2/ Sarrazin/Conway/Kobayashi, 381, Toyota TS 050 Hybrid

3/ Di Grassi/Duval/Jarvis, 372, Audi R18

4/ Fässler/Lotterer/Tréluyer, 367, Audi R18

5/ Menezes/Lapierre/Richelmi, 357, Alpine A460 Nissan (1. LMP2)

------

18/ Bourdais/Hand/D. Müller, 340, Ford GT (vítěz GTE Pro)

26/ Sweedler/T. Bell/Segal, 331, Ferrari 458 Italia (vítěz GTE Am)

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

24 h LE MANS 2016
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY PO 120 LETECH

Pařížský autosalon slaví 120 let. Novinky Škoda Auto už jsme představili, podívejme se na ty... čti více

ŠKODA AUTO – PRVNÍ PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY

Pařížský autosalon slaví 120 let. Letos opět přinesl mnoho zajímavého, přestože jej některé... čti více