24 h LE MANS 2013 – Souboj hybridů

24 h LE MANS 2013 – Souboj hybridů

Neporazitelné Audi R18 e-tron Quattro, tentokrát s posádkou Kristensen/Duval/McNish

Podruhé ve 24 h Le Mans svedly boj o vítězství hybridní automobily; obě Toyoty tentokrát vydržely až do cíle, ale Audi nepřekonaly...

Všechno zůstalo při starém, situace v závodě se přes nepřízeň počasí nevyvíjela příliš dramaticky, podruhé zvítězil hybridní automobil Audi R18 e-tron Quattro se vznětovým motorem 3.7 V6 Turbo, setrvačníkovým akumulátorem elektrické energie (max. 500 kJ), elektromotory (generátory) MGU na přední nápravě a přiřaditelným pohonem všech kol (spíná se v souladu s předpisy samočinně na výjezdech ze zatáček při rychlosti přes 120 km/h).

Přestože byly vozy Audi pro letošní rok vylepšeny, základní stavba zůstává shodná s loňským provedením; tři nasazené (výhradně e-tron) na první pohled odlišily kamery na střeše, upravené bočnice za předními koly s optimalizovaným výstupem chladicího vzduchu, nové zadní blatníky se zdvojenými svislými aerodynamickými plochami a nové účinnější hlavní světlomety. Zmenšení restriktorů v sání z průměru 45,8 na 45,1 mm snížilo výkon z cca 375 na 360 kW (z 510 na 490 k), točivý moment přes 850 N.m se nezměnil, otáčky se neuvádějí (limit kolem 5000 ot/min), ale výkon elektromotorů se zvětšil z dvakrát po 75 kW na dvakrát po 80 kW. Z loňských 900 kg minimální hmotnosti (zůstává pro soukromé týmy) je vůz dovážen na nový limit 915 kg. Největší rychlost na rovince Hunaudiéres při závodě přesáhla 320 km/h.

Závod 24 h Le Mans, spolu s Velkou cenou Monaka F1 a 500 mil Indianapolisu považovaný za největší na světě, slaví devadesátiny (první se jel 1923). Hospodářská krize a nejisté předpisy na budoucí ročníky zapříčinily, že na startu vlastně byly jen tři nové konstrukce, a to Porsche 911 RSR (ze sedmé generace 991), SRT (Chrysler) Viper GTS-R a Lotus (Kodewa) T128 (prototyp LMP2), nasazený českým týmem Lotus (Gravity Charouz). Smutný je úbytek závodních automobilů Lola po bankrotu tradičního britského výrobce; poněkud zvláštní a pro veřejnost nepřehledné je narůstající poskytování tradičních značek za úplatu pro jiné konstrukce, které jinak se zakoupenou značkou nemají technicky nic společného (Lotus, Morgan, Alpine, Caterham, Praga).

Tovární vozy Audi R18 e-tron Quattro vládly od počátku, nejrychlejší čas 3:22,583 zajel mladý Francouz Loic Duval už při oficiálním testovacím dnu 9. června (přišlo se podívat třiadvacet tisíc lidí); při kvalifikaci zkrápěné deštěm dosáhl první večer 3:22,439 na více než třináctikilometrové trati, což druhý den nikdo nepřekonal. Podle očekávání následovaly další z celkem osmi vozů nejvyšší třídy LMP1 (dvě Audi, dvě Toyoty TS030 Hybrid, dvě Loly B12/60 Toyota Rebellion Racing a otevřený HPD (Honda Performance Development) ARX 03c (Strakka Racing). Početné pole slabších prototypů LMP2 vedl Morgan-Nissan (alias OnRoak/Pescarolo 01).

Dvanácté vítězství Audi patřilo k nejtěžším, pořádající autoklub ACO Le Mans v rámci programu BOC (Ballance of Performance) u vozů se zážehovým motorem zvětšil objem nádrže o tři na 76 litrů, zatímco u vznětového Audi zůstal na 58 litrech. Jak se ukázalo v závodě, Audi tak ujely o dvě kola méně na jedno tankování než Toyota TS030 Hybrid, což mohlo rozhodnout o celkovém výsledku, kdyby jezdci Audi nebyli rychlejší na trati. Dán Tom Kristensen zvýšil svůj absolutní rekord z osmi na devět vítězství (legendární Jacky Ickx vyhrál šestkrát). Více vítězství než Audi (12) má jen Porsche (16); stuttgartská značka těsně před závodem zveřejnila snímky prototypu LMP1, s nímž se v roce 2014 vrátí do Le Mans. Toyota TS030 Hybrid v provedení 2013 absolvovala před závodem řadu testů a tentokrát oba vozy dojely do cíle na druhém a čtvrtém místě

Mezi prototypy slabší kategorie LMP2 sice počtem vozů vládla francouzská Oreca, která jich připravila sedm (jeden jako Alpine A450), ale kategorii vyhrála dvojice Morgan-Nissan týmu OAK Racing. V českých barvách jel Lotus T128 s osmiválcem Judd HK (základ BMW M3, ale 3592 cm3), jenž nesl označení Praga! Jan Charouz však tentokrát poprvé nedojel, vozy týmu Colina Kollese byly ještě příliš nové a dodělávaly se ještě před závodem.

 

TOM HYAN, Le Mans (F)

 

24 h LE MANS 2013

1. Kristensen/Duval/McNish, 348 kol, Audi R18 e-tron Quattro

2. Davidson/Buemi/Sarrazin, 347 kol, Toyota TS030 Hybrid

3. Marc Gené/Di Grassi/Jarvis, 347 kol, Audi R18 e-tron Quattro

4. Wurz/Lapierre/Nakajima, 341 kol, Toyota TS030 Hybrid

5. Fässler/Lotterer/Tréluyer, 338 kol, Audi R18 e-tron Quattro

-----

7. Baguette/Gonzáles/Plowman, 329, Morgan-Nissan (vítěz LMP2)

16. Lieb/Lietz/Dumas, 315, Porsche 911 RSR (vítěz GTE Pro)

20. Narac/Bourret/Vernay, 306, Porsche 911 GT3 RSR (vítěz GTE Am)

 

FOTOGALERIE K ČLÁNKU

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

24 h LE MANS 2013 – Souboj hybridů
Nejnovější články

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

Slavíme první číslo už třetího ročníku (čas hrozně letí!) a tedy více než půldruhého roku... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (3)

Věřím, že tyto obrázky a další fotografie s autogramy slavných závodníků udělají radost všem... čti více

ME DO VRCHU 2017 – FAGGIOLIHO REKORD!

Mistrovství Evropy v závodech do vrchu, jehož součástí je Ecce Homo ve Šternberku už více než... čti více