24 h LE MANS 2011 - Největší závod

24 h LE MANS 2011 - Největší závod

Audi R18 TDI – přes nepřízeň osudu vítězně do cíle…

Podruhé za sebou odešel Peugeot z Le Mans poražen, a to přesto, že tým Audi Sport ztratil dva ze tří vozů ještě před polovinou závodu...

Bylo to drama, loni měly Audi štěstí, když všechny rychlejší Peugeoty odpadly pro technické závady. Letos však smečka čtyř francouzských vozů pronásledovala jediné zbylé Audi marně, v cíli druhému chybělo na vítěze pouhých 13,854 sekundy! Závod byl poněkud pomalejší než rekordní ročník 2010, vítězná posádka ujela 355 kol (loni 397 kol), tedy 4838,925 km, z čehož vychází průměrná rychlost přes 201 km/h (kupodivu nebyla oficiálně uvedena a mnohým novinářům to nevadilo). Vinu na nižším průměru mělo dlouhé zpomalení závodu za safety carem po těžkých nehodách dvou továrních Audi R18 TDI...

Pro Audi triumf znamenal desáté vítězství ve 24 h Le Mans; německá automobilka tak překonala italskou Ferrari (devět vítězství) a vyšvihla se na druhé místo za Porsche (16); následují Jaguar (7), Bentley (6), Ford a Alfa Romeo (po 4), Matra (3) a dalších patnáct značek, které mají buď jedno, anebo dvě vítězství. Vyhrát v Le Mans je prestižní záležitost, první místo ve francouzské čtyřiadvacetihodinovce znamená totiž více, než triumf v celém šampionátu, kam je čas od času závod započítáván. Nyní tvoří součást poháru Intercontinental Le Mans Cup a na příští rok se chystá znovuzrození mistrovství světa sportovních automobilů pod hlavičkou 2012 FIA Endurance World Championship. Do jeho kalendáře budou zahrnuty závody na americkém, evropském a asijském kontinentu. Po letech bojů se pořádající autoklub ACO Le Mans a mezinárodní automobilová federace FIA opět stanou partnery...

V 79. ročníku 24 h Le Mans startovalo 56 automobilů, jejichž posádky tvoří trojice jezdců. Poprvé od roku 2002 mezi nimi chyběl Tomáš Enge, vítěz třídy GTS v ročníku 2003 na Ferrari 550 Maranello, který zůstal v roli náhradníka, když po testovacím dnu nikdo ze třídy GT neodstoupil (Young Driver AMR/Aston Martin). Jediným českým účastníkem letos byl mladý Jan Charouz, jenž opět hostoval v týmu Oak Racing v nižší třídě LMP2, a znovu dojel až do cíle! Rozjížděl závod s vozem Pescarolo 01 Judd-BMW V8 (S65), držel se těsně za první desítkou absolutního pořadí (nejlépe druhý v LMP2), ale závěrečné technické problémy odsunuly posádku Nakano/De Crem/Charouz na celkově čtrnácté místo (páté v LMP2), což byl vlastně Charouzův nejhorší výsledek (nejlépe 2009 čtvrtý a zároveň první se zážehovým motorem; Lola Aston Martin LMP1).

Veškerá pozornost veřejnosti však byla soustředěna na duel Audi/Peugeot. Mnohé naznačil už testovací den v Le Mans, kde vládly Audi R18 TDI, a v kvalifikaci na závod se situace opakovala. Benoit Tréluyer byl prvním závodníkem, kterého jsme po příjezdu do Le Mans potkali, a jak se ukázalo, také nejdůležitějším. Čtyřiatřicetiletý Francouz znovu vytvořil posádku s Němcem André Lottererem a Švýcarem Marcelem Fässlerem (loni druzí na Audi R15 TDI) a také zajel pole position časem 3:25,738 na silničním okruhu o délce 13 629 metrů, což znamená průměrnou rychlost 238,5 km/h. Jelo se s neobyčejným nasazením podobně jako ve formuli 1, prvních šest vozů na startovním roštu (samozřejmě turbodieselů) dělilo pouhých 0,534 sekundy, nejlepší Peugeot (třetí) zaostal o 0,272 sekundy! Samozřejmě, pro výsledek závodu na 24 h není pozice na startu rozhodující, ale jde o prestižní záležitost. Nejrychlejší automobil se zážehovým motorem ztrácel na nejlepší turbodiesel sedm sekund, což rozhodně nesvědčí o proklamované vyrovnanosti předpisů pro oba druhy pohonných jednotek. Nejvíce se zlobil na tuto skutečnost Henri Pescarolo, jenž se po roční odmlce znovu vrátil jako šéf vlastního týmu. Spolu s vozy Lola B10/60 týmu Rebellion Racing (nové motory Toyota 3.4 RV8 KLM) sice patřil jeho sportovní prototyp Pescarolo 01 Judd GV5 (desetiválec 4995 cm3) k nejrychlejším benzinům, ale nedlouho před cílem Emmanuel Collard havaroval a naděje na neoficiální titul nejlepšího se zážehovým motorem se rozplynula. Tato pocta patřila švýcarskému Rebellionu při první účasti s motory Toyota, když jeden ze dvou vozů Lola B10/60 vydržel až do cíle...

Nové Audi R18 TDI vzhledem ke změně předpisů přešly na uzavřenou koncepci a menší vidlicový šestiválec TDI 3.7/397 kW (540 k), rozevřený v úhlu 120°, takže výfuky i plnicí turbodmychadlo VGT jsou umístěny mezi řadami válců (Hot Side Inside). Lehkou stavbu vozu zdůrazňuje kompozitová konstrukce, částečně bez povrchové úpravy, hmotnost klesla pod 900 kg a vůz se na tento limit dovažuje pro optimální rozložení hmotnosti na různých okruzích. Samonosný trup z uhlíkových kompozitů je jednodílný, krycí kompozitové panely byly vylehčeny o 40 kg proti prototypu. Nová je šestistupňová převodovka s elektrickým místo pneumatického řazení, účinný systém ventilace kabiny eliminoval klimatizaci (opět úspory hmotnosti). Podle tvůrce pohonné jednotky Ulricha Baretzkého nabízí hliníkový V6 více možností pro další vývoj než V8 (hybrid, KERS); je také o 25 % lehčí než V10 TDI v předchůdci Audi R15.

Nové vozy Peugeot 908 (nyní bez označení HDi FAP, přestože tyto systémy zůstaly zachovány) na první pohled připomínají loňské, ale byly rovněž překonstruovány. Vznětový motor 3.7 V8/90° o výkonu 404 kW (550 k) nahradil loňský dvanáctiválec 5.5 V12/100° a převodovka je opět šestistupňová sekvenční. Výrobce už zkouší 908 HYbrid4, v němž je nový motor V8 doplněn elektromotorem/generátorem 60 kW a akumulátory Li-Ion, který rekuperuje až 500 kJ energie mezi dvěma fázemi brzdění; předpisy ACO Le Mans zatím jeho start v závodě neumožňují (objevil se tam však poprvé hybrid ORECA 01 Swisstech/VW Lehmann 2.0T se setrvačníkovým systémem KERS od firmy Flybrid, ale záhy odpadl).

Po startu šly vozy Audi R18 TDI okamžitě do vedení, jednička před dvojkou, zatímco veterán Allan McNish s trojkou na mladší kolegy útočil. Ve čtrnáctém kole (po necelé hodině závodu) při předjíždění za mostem Dunlop zavadil o pomalejší Ferrari 458 Italia třídy GT Pro (řídil Anthony Beltoise, syn bývalého jezdce formule 1), vylétl z trati, jeho vůz letěl jako kulečníková koule a roztříštil se o svodidla. Tragédii zabránilo jen to, že automobil dopadl zpátky před svodidla a nikoli za ně na obslužnou komunikaci, kde pracovalo několik fotografů, kterým prolétl nad hlavami! Přistál na střeše na hromadě bariéry z pneumatik a když vůz traťoví komisaři obrátili na zbytek kol, nezraněný McNish vystoupil. Snímky z nehody vzrušily celý svět, závod byl neutralizován (vyjel safety car) a oprava svodidel i odklízení trosek trvaly více než hodinu. Bývalí vítězové Dindo Capello a Tom Kristensen se ani nesvezli...

Situace se opakovala před jedenáctou večer, Mike Rockenfeller s jedničkou Audi na nejdelší rovince Hunaudiéres předjížděl znovu pomalejší vůz třídy GT Pro, shodou okolností opět Ferrari 458 Italia (za volantem byl Američan Robert Kauffman), došlo ke kontaktu (podle telemetrie při 303 km/h!), okamžitě po smyku vlétl do svodidel, přeskočil je a zmizel v lese. I v tomto případě z totálního vraku vystoupil nezraněn (s dřívějšími vozy by to byla jistá smrt). Tentokrát se uklízelo a opravovalo více než dvě hodiny. Audi zbyl jediný vůz posádky Fässler/Lotterer/Tréluyer, který držel vedoucí pozici. Peugeoty sice jely bezchybně, ale do čela se dostaly jen krátce, když Audi zastavil v depu. Přesilovka čtyři na jednoho Peugeotu nevyšla, dlužno však říci, že tentokrát hrál přece jen fair play (nikoli jako loni v Žuhaji, kdy o několik kol zpět jedoucí Bourdais úmyslně brzdil Kristensena na Audi, aby jeho kolega Sarrazin vyjel potřebný náskok Peugeotu pro vítězství - to však bylo v Číně s minimem diváků, nikoli před zraky evropských fanoušků).

Prohra Francouzů v prestižním závodě ve Francii podruhé za sebou je jistě nemilá, ale Peugeot loni Intercontinental Le Mans Cup vyhrál a letos po triumfu ve 12 h Sebringu (soukromý vůz ORECA s posádkou Lapierre/Duval/Panis) a 1000 km Spa-Francorchamps (tovární posádka Lamy/Bourdais/Pagenaud) je v čele sedmidílného šampionátu. Audi R18 TDI při ostrém debutu ve Spa neuspěly (třetí a páté místo), v Le Mans však byly na rozdíl od loňských typů R15 TDI jasně rychlejší než Peugeoty 908. Další závody Intercontinental Le Mans Cup 2011 tedy jistě přinesou napínavé souboje.

TOM HYAN, Le Mans, 7. - 12. června 2011

(podvaadvacáté jako novinář v nepřetržité řadě; český rekord!)

24 h LE MANS 2011

1/ Fässler/Lotterer/Tréluyer, 355 kol (průměr přes 201 km/h), Audi R18 TDI

2/ Lamy/Bourdais/Pagenaud, 355 (+ 13,854 s), Peugeot 908

3/ Montagny/Sarrazin/Minassian, 353, Peugeot 908

4/ M. Gene/Wurz/Davidson, 351, Peugeot 908

5/ Lapierre/Duval/Panis, 339, ORECA/Peugeot 908 HDi FAP

6/ Jani/N. Prost/J. Bleekemolen, 338, Lola B10/60 Toyota V8

.....

8/ Ojjeh/Lombard/Kimber-Smith, 326, Zytek 09S Nissan V8 (vítěz LMP2)

11/ Garcia/Milner/Beretta, 314, Chevrolet Corvette C.6R ZR1 (vítěz GT Pro)

20/ Bornhauser/Canal/Gardel, 302, Chevrolet Corvette C.6R ZR1 (vítěz GT Am)

 

Fotogalerie k článku

Foto TOM HYAN

 


Fotogalerie k článku

2011 Le Mans
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY PO 120 LETECH

Pařížský autosalon slaví 120 let. Novinky Škoda Auto už jsme představili, podívejme se na ty... čti více

ŠKODA AUTO – PRVNÍ PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY

Pařížský autosalon slaví 120 let. Letos opět přinesl mnoho zajímavého, přestože jej některé... čti více