002 MY LIFE FULL OF CARS: SETKÁNÍ SE SCHNITZEREM

002 MY LIFE FULL OF CARS: SETKÁNÍ SE SCHNITZEREM

BMW M240i Coupé v úpravě AC Schnitzer ACL2S na oslavu třiceti let tuningové činnosti Schnitzerovy firmy v Cáchách (Aachen); vzniklo jen třicet kusů

Když jsem se poprvé setkal s panem Herbertem Schnitzerem, tak jsem zdaleka netušil, že si letos vyzkouším upravené BMW už ke třicátému výročí značky AC Schnitzer!

V roce 1993 přijel Herbert Schnitzer do Brna, aby se zúčastnil otevření přesně 4001.dealera BMW, kterým se stal brněnský Renocar, vzniklý z původní dílny založené Milošem Vránkem pro renovace historických automobilů BMW (a proto ten název). Uplynulo čtvrt století a Renocar stále patří k největším dealerům BMW, BMW i a Mini u nás, ale je už přes dvacet let výhradním zástupcem AC Schnitzer pro Českou republiku. Herbert Schnitzer nám tehdy v Brně řekl: „S Milošem Vránkem se známe ještě ze starého brněnského okruhu, kde jsme se poprvé setkali počátkem sedmdesátých let. Vysoce oceňuji jeho renovační práce na historických vozech BMW, a jakmile otevřel svůj autosalon, nemohl jsem tady chybět. Zvláště, když Renocar bude prodávat náš tuningový program AC Schnitzer, který zahrnuje kity pro úpravy motorů, aerodynamické karosářské prvky, díly pérování, litá kola, individualizované interiéry a další věci."

V České republice tuningovou firmu AC Schnitzer zastupuje společnost Renocar vlastně dodnes. Její zásluhou jsme vyzkoušeli BMW M240i AC Schnitzer ACL2S, jeden ze třiceti speciálních automobilů, postavených na oslavu třiceti let tuningové činnosti německé značky. Spojení BMW-Schnitzer je velkým pojmem nejen na závodní dráze, kde začala spolupráce s mnichovskou automobilkou ještě dříve, než vyjely upravené silniční vozy. V roce 1987 pak založili Herbert Schnitzer a Willi Kohl tuningovou společnost AC Schnitzer v Cáchách (tedy v Aachen, proto AC v označení). Atraktivní úprava ACL2S kromě pozměněného vzhledu s aerodynamickým kitem, většími devatenáctipalcovými koly a pečlivě vylepšeným interiérem nabízí výkon motoru 294 kW (400 k)/6000 min-1 a točivý moment 600 N.m/3000 min-1, což ji pasuje mezi klasickou M240i F22 (250 kW/340 k; 500 N.m) a ostrou M2 F87 (272 kW/370 k; 465 N.m). Základ M240i znamená novější verzi modulárního řadového třílitrového šestiválce z lehkých slitin, označeného B58, jenž dostal menší vrtání 82 mm a větší zdvih 94,6 mm (objem se zvětšil o 19 cm3). Úpravy AC Schnitzer zahrnují především software motormanagementu a jiné sání vzduchu i výfukové svody; zcela nové je rovněž celé výfukové potrubí s tlumiči z nerezavějící oceli a čtyřmi chromovanými koncovkami. Schnitzerova ACL2S je unikátní vzhledem, na první pohled vyniknou aerodynamické plochy z uhlíkových kompozitů, jejichž šedočerná struktura je dobře patrná. Pod přídí je široký spodní spoiler s usměrňovači proudění, před koly na každém boku dvě křidélka. Boční prahové lišty ukončují malé svislé plošky, další křidélka jsou nahoře na bocích za zadními koly, také vnější zpětná zrcátka mají karbonové kryty, odtokovou hranu zádě tvoří spoiler, dole je účinný difuzor.

Vysoký výkon motoru, osmistupňová samočinná převodovka s manuálním řazením pádly pod sportovním volantem a možnost přejít z komfortního do sportovního či supersportovního režimu (Sport +) k vozům BMW prostě patří, ale jak je vidět, i to nejlepší lze ještě vylepšovat. ACL2S je ovšem především sběratelským kouskem, jak podtrhuje laserem vytvořené logo a sdělení ONE OF THIRTY (jeden ze třiceti) na destičce z nerezové oceli, připevněné na středovém tunelu. Limit rychlosti byl zvýšen ze 250 na 280 km/h. Více o unikátním automobilu, stejně jako o historii Schnitzerů, naleznete v internetovém časopise TH Auto č.12/2018, který vychází na těchto stránkách.

TOM HYAN, Brno/Praha (CZ)

Foto Jiří Maršíček a Tom Hyan


Fotogalerie k článku

AC Schnitzer
Nejnovější články

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo TH Auto 2018 uzavírá náš třetí ročník! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

002 MY LIFE FULL OF CARS: SETKÁNÍ SE SCHNITZEREM

Když jsem se poprvé setkal s panem Herbertem Schnitzerem, tak jsem zdaleka netušil, že si letos... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (7)

Sedmá sada osmadvaceti fotografií s autogramy slavných závodníků pochází nejen z formule 1, ale... čti více